Altfel despre reguli și control

Publicat pe Actualizat pe

reguliOana Moraru, fondator și manager al Școlii Helikon – sistem de educație alternativă, din Călărași, scrie aici un text inimaginabil de înțelept. 🙂 Despre copii, despre oameni, despre viață. Despre ce înseamnă creativitatea, despre ce importanță majoră are diversitatea în dauna spiritului de turmă, despre iminența și eficiența schimbării în pofida tiparelor vechi și a rezistenței inconștiente la schimbare. Ca să se schimbe ceilalți, întâi trebuie să fac EU altceva, altfel decât până acum.

„Inteligența și creșterea interioară înseamnă în primul rând o rețea spectaculoasă de idei și informații, de legături multiple și circulație activă în toate direcțiiile a ‘aha-urilor’. Pe de altă parte, de ce să ne batem capul, dacă totuși obiectivele noastre sunt diplomele, nu materia cenușie din spatele lor? Nici părinții nu sunt foarte circumspecți când vine vorba de nota 10. Se bucură pur și simplu, fără să dorească să afle ce există dincolo de ea. De aceea, un cadru didactic nu simte nicio urgență să inoveze, nici nu se deranjează să așeze învățarea pe mecanisme alternative, altele decât cele descrise algoritmic în manual.

Este incredibil cât de bine ne-am sincronizat în aberație și prostie la nivel național: cât de bine funcționează controlul inspecțiilor școlare și câți oameni bat drepți din picioare, cu ochii închiși, fără să-și pună nicio întrebare. Ce-ar fi să folosim acest teribil adevăr în avantajul nostru: adică să introducem – ironic – schimbarea tot prin pârghiile supunerii și ale conformismului orb? Am înțeles. Nu avem bani, nu vrem să reducem numărul de catedre, n-are sens să deranjăm interese politice.

Putem însă face ce știm noi mai bine de 25 de ani încoace: putem scrie legi și regulamente. De ce să nu le scriem despre învățarea tematică, interdisciplinară și transcurriculară? De ce să nu producem cu același nesaț proceduri stufoase despre cum să creștem mințile copiilor pornind de la principiile sănătății mentale și emoționale?

Haideți să scriem împreună scenarii prietenoase despre mecanismele gândirii și rețete care aduc curiozitățile și întrebările copiilor în prim-plan! Ce ne-ar costa să introducem schimbarea pe furiș, sub forma care place și este familiară tuturor: regulamentul, legea, controlul?

Adică, dacă am fost atât de sistematici și coerenți în prostie, de ce să nu folosim aceleași pârghii productive și pentru inovație?”

om

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!