Toată lumea din familia noastră. Românesc, Bun

Publicat pe Actualizat pe

toatalumea-posterÎncepe ca un film plictisitor. Care bate pasul pe loc. Cu niște cadre pe care le-am mai văzut în multe alte filme românești.

Și continuă ca un film adevărat. Cu o dramă tipic autohtonă, cu un conflict tratat mucalit, cu scene în care zâmbești, cu altele în care nu știi ce să faci; cu un final în coadă de pește. Trist. Film bun! Din punctul meu de vedere.

Regizat de Radu Jude. Coscenarist, alături de Corina Sabău. De 6 ori recompensat la Premiile Gopo, în 2013.

Cu Șerban Pavlu, excelent în rolul principal (Marius). Văru’ din reclame. Și cu o copilă super simpatică: Sofia Nicolaescu. ”Nici nu știa să citească. E prima ei experiență de acest gen; a repetat cu trei săptămâni înainte și a învățat totul pe de rost. Și eu m-am mirat, am aflat lucruri noi despre ea cu ocazia acestor filmări”, spune mama Sofiei, Cristina Nicolaescu. A învățat chiar și replicile celorlalți actori. Și are rol serios, nu glumă! Dincolo de câteva mici ezitări la început (vreo trei cadre în care se uită la cameraman, la regizorul din spatele camerei), fetița se descurcă adorabil! Îți vine s-o iei acasă. 🙂 E minunată! ”Când întâlnești pentru prima dată un regizor, ți se pare ciudat, te întrebi cine o fi. După ce te obișnuiești, e ok. M-a ajutat să învăț rolul, mai întâi fără expresie. Îmi explică, apoi îmi zice ca pe o poezie ce am de zis și apoi ce stare să am”, povestește Sofia, cu tonul unei actrițe profesioniste. Puțin prea expusă la violență în destule secvențe. Pentru ea, la 5 ani, ăla nu e doar film. E mai mult de-atât. Nu știe că acolo nu e vorba de lovituri adevărate. Iar înjurăturile…

Marius, tatăl din povestea lui Jude, a divorțat de soție, însă vine să-și vadă copilul. Soția Otilia (Mihaela Sîrbu) are o nouă relație și locuiește împreună cu fetița – Sofia, cu Coca/Bursucu’ – mama sa (Tamara Buciuceanu-Botez, extraordinară, ca de fiecare dată!), și cu Aurel (Gabriel Spahiu) – noul partener de viață. Marius și-a luat niște zile de concediu pentru a pleca la mare cu Sofia (fetița are același nume și în film). Se trezește dis-de-dimineață, trece pe la părinții lui (Stela și Arșinel), se ceartă cu tatăl, îi pare rău, merge să o ia pe Sofia, nu-l interesează că mama nu-i acasă și că aia mică fusese bolnăvioară în noaptea precedentă. Marius își iubește copilul ca pe ochii din cap. Și-a dat seama cam târziu, dar și-a dat.

Apar problemele. Aurel nu e de acord ca Marius să o ia pe Sofia fără ca Otilia să fie acasă și să știe ce se întâmplă. Se lasă cu scandal. O ușă în cap. Apare și Otilia. Scandalul crește. E invitată și Poliția. Scandalul atinge cote enervante.

CARS 2Filmul e foarte edificator în privința mai multora dintre lucrurile pe care le tot scriu pe blog. Omul care minte grosolan își sfătuiește neîncetat copilul să nu mintă. Dar copilul nu se va forma nicidecum după ce i se spune, ci după ceea ce vede. Degeaba îi zici cuiva să nu mai țipe la tine, dacă tu însuți țipi la el. Pentru a aplana conflictul și a micșora daunele, Otilia încearcă o recadrare a situației, o altă variantă de continuare, măcar de ochii lumii. Însă cel supărat nu acceptă cu niciun chip un alt punct de vedere decât al lui. Este acel moment în care, chiar dacă ai dreptate, merită să te întrebi: e mai important să știe toată lumea că EU și numai EU am dreptate sau contează cum rezolvăm în mod înțelept o problemă existentă. De regulă, oamenii vor să aibă dreptate și-atât… Principii, inflexibilitate, orgoliu, incapacitatea de a se detașa de emoție, de situație pentru măcar 5 minute…

Marius, turbat: Tu nu-ti dai seama câta nevoie am de tine, Otilia?… Tu nu-ti dai seama cât te iubesc si pe tine, si pe copil? Tu nu-ti dai seama ca toate nenorocirile mele vin din faptul ca va iubesc ca nebunul pe-amândoua?? Acum suntem, si tu, si eu, mult mai maturi! Gândeste-te ca am putea sa ajungem împreuna mult mai departe! Întoarce-te la mine!

În 99% din astfel de cazuri nu se poate ajunge vreodată la ceva mai bun. Iubirea nu te face nici violent, nici nebun, nici lipsit de discernământ. Aia nu e iubire. E dependență. Și nu e de vină celălalt, oricât rău crezi că ți-ar fi făcut.

6 gânduri despre „Toată lumea din familia noastră. Românesc, Bun

    Mala a spus:
    Mai 25, 2014 la 10:49 am

    Doc, cred că, materialul ăsta e printre puţinele cronici de film pe care ţi le citesc şi în faţa căreia să reuşesc să mă detaşez şi să privesc de undeva din afară totul. Poate şi pentru că m-am recunoscut oarecumva in tematica filmului.
    Oricum, ai dreptate. Nu celălalt e de vină.

      drstoica a răspuns:
      Mai 25, 2014 la 10:56 am

      Îmi pare rău să aud că te-ai regăsit într-o situație asemănătoare, dar mă bucur că ai ieșit cu bine din ea! Cu bine, da? 🙂 De tine depinde, tu știi asta.

        Mala a spus:
        Mai 25, 2014 la 11:02 am

        Da. A fost cea mai înţeleaptă decizie pe care am luat-o vreodată.

          drstoica a răspuns:
          Mai 25, 2014 la 11:11 am

          Și încă multe altele care așteaptă să le observi, să-ți fii recunoscătoare pentru ele.

    Diana a spus:
    Mai 25, 2014 la 1:07 pm

    Cat de romanesc arata tot…

      drstoica a răspuns:
      Mai 27, 2014 la 4:12 pm

      Adevărat. Ar trebui să învățăm și să trăim ce învățăm…

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

