Ce-ti este banul: stapan sau servitor?

Publicat pe Actualizat pe

recunostintaBanii pot apărea în viața ta într-una din două posturi: ori ești stăpânul lor, ori invers.

Când ajungi ca tu să servești banilor și nu ei ție, viața e tristă, cu siguranță. Ce înseamnă să te stăpânească banul? Să te vaiți tot timpul că nu-l ai, că numai cine fură poate avea, că banul e ochiul dracului și mai bine nu-l vrei, deși îți lipsește… Îți sună cunoscut? Asta denotă că banii te obsedează și niciodată n-o să-i faci suficienți pentru că te raportezi greșit la ei. Iar în cealaltă variantă, banii devin stăpânul tău atunci când, deși îi ai din belșug, nu ești niciodată mulțumit, îți iau mințile, îi arunci cu aroganță, faci prostii peste prostii și plătești pentru asta, mai devreme sau mai târziu.

Când înțelegem banul ca pe un instrument util în construirea unei vieți frumoase, când realizăm că banul ne poate servi într-un mod extraordinar, decent, curat, lucrurile încep să arate altfel. Oferim ce avem și abia apoi primim. E ordinea firească a lucrurilor. Nu poți da din ce nu ai. Dacă nu ai bani, oferă întâi din talentul tău, din abilitățile tale, din iubirea ta, din timpul tău, din atenția ta, oferă din tot ceea ce ai. Oferă mult! Iar banii vor veni apoi ca o consecință firească a tot ceea ce oferi.

„Căci succesul, asemenea fericirii, nu poate fi urmărit; el trebuie să urmeze, și chiar numai așa se și întâmplă, ca un efect secundar neintenționat, din acea dedicare a omului față de o cauză mai mare decât el însuși, sau ca un produs secundar al dăruirii necondiționate de sine către o altă persoană. Fericirea trebuie să vină de la sine – și faptul acesta este valabil și pentru succes: trebuie să îl lași să se producă tocmai nepurtându-i de grijă. Ascultă ce anume îți poruncește conștiința să faci și du la bun sfârșit lucrul acela, pe cât de bine îți stă în putință. Atunci, vei apuca ziua când vei vedea că, pe termen lung – repet: pe termen lung! – succesul te va urma tocmai pentru că ai uitat să te gândești întruna la el.” Viktor Frankl. La fel se întâmplă și cu banii. Ei trebuie să fie o consecință firească, nu o căutare dureroasă.

Iubesc oamenii care gândesc precum Frankl, pentru că îi pot observa cât de împliniți sunt, mă inspiră și mă determină să fiu eu însumi așa, în mod necondiționat sau cât mai puțin condiționat.

Națiunea asta tratează banul foarte urât, din păcate. Niciodată n-a prea fost prietenă cu el, de-a lungul istoriei. Și nici nu vrea să privească lucrurile și dintr-o altă perspectivă, încăpățânându-se să vadă doar adevărul său „absolut”.

Nu auzi niciodată un evreu înjurând banii, spunându-le „ochiul dracului”. Și, întâmplător?!, evreul e recunoscut drept cel mai bun prieten al banilor. În viață, există o lege fizică permanent funcțională: legea cauzei și a efectului.

John Maxwell vorbește un minut (mai jos) despre bani. Despre ce înseamnă sau ce ar fi bine să însemne ei în viețile noastre. Ascultă-l și vezi dacă nu cumva are dreptate. Vezi dacă poți învăța ceva nou din ce spune el… Exersează recunoștința în fiecare zi! Duce mereu la mai mult decât ai.

5 gânduri despre „Ce-ti este banul: stapan sau servitor?

    Opre-ilioviciu Carmen a spus:
    Iunie 20, 2015 la 3:54 pm

    Nu ma ascund, am 55 de ani, imi place sa arat inyt-un anumit fel: de ce sa nu recunosc ca e loc pentru mai bine. Uneori incercam sa ne refugiem in fel si fel, droguri, mancare gustoasa, dulciuri, alcool…Nu judec pe nimeni sau poate ca judec pe cineva, pe mine insami. Ador dulciurile, mai beau uneori un pahar de vin bun….Am luat insa o hotarare: sa-mi revin la o greutate despre care sa pot spune „Da, e O.K.” din acel moment sunt convinsa ca nu voi mai putea accepta sa sar calul, asta nu inseamna ca ma voi condamna la ascetism…Pentru inceput am eliminat painea si am inlocuit-o cu orezul sau mamaliga. Asta nu inseamna ca nu mananc si cate o salata orientala sau ca. din cand in cand nu voi gusta ceva bun. Am trecut la iaurturi de 0,1%.Primul mi s-a parut oribil, acum m-am obisnuit. Am inlocuit zaharul cu inlocuitori de tot felul, am mai si alergat cate putin uneori, alteori am umblat mai mult pe-afara in ritm mai alert decat inainte, asta nu inseamna ca nu apreciez o plimbare de placere. o carte buna, o muzica buna sau pur si simplu lancezitul la calculator…Incerc sa slabesc ducand o viata normala….

    Opre-ilioviciu Carmen a spus:
    Iunie 20, 2015 la 3:57 pm

    Ce sa spun, banul sigur nu-mi e stapan, nici servitor. Il folosesc cand am nevoie, pur si simplu, traind o viata normala, fara a cheltui in exces

      drstoica a răspuns:
      Iunie 20, 2015 la 11:43 pm

      Banul este, teoretic, ori servitor, ori stăpân. Ori îl folosesc, ori mă folosește.

    Opre-ilioviciu Carmen a spus:
    Iunie 20, 2015 la 4:02 pm

    Spuneti unde sa comentez, sunt un bun executor, dar am crezut ca nu e un impediment daca folosesc mail-ul de Facebook. De fapt carmenopre@yahoo.com e si emailul de yahoo. Parolele difera.
    Voi anunta pe viitor comentariile aparute. E O.K.?

      drstoica a răspuns:
      Iunie 20, 2015 la 11:42 pm

      Păi, observ că ați comentat cum și unde trebuia; pot citi toate cele 3 postări. 🙂
      Mulțumesc și vă mai aștept!

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

