A murit Alex Leo Serban. Chiar il regret.

Publicat pe Actualizat pe

Se semna als. Imi mai comenta pe-aici la postarile despre filme. Nu voia deloc sa fie de acord cu mine ca productiile autohtone nu prea mai sunt ce-au fost odata. Decent, cult, profi. Imi facea placere sa ne contrazicem. Era promotorul acerb al „generatiei asteptate” de regizori romani.

Stabiliseram ca ne vedem la o bere. N-am mai apucat. Nici nu stiu cand s-a intors din Argentina.

ALS e unul dintre cei mai credibili critici de film pe care i-am citit vreodata. Intr-o perioada, pe cand publica intr-un ziar, ii cautam de fiecare data recenzia, sa stiu daca vad filmul ala sau aleg altul. Chiar daca nu eram intotdeauna de acord cu el, il respectam, pentru ca stia ce vorbeste, nu batea campii doar de dragul statutului pe care-l avea.

Era gay. Si?!? N-a facut niciodata caz de asta, nu si-a clamat drepturile prin presa, nu l-am vazut travestit la cine stie ce parade… Era un om absolut educat. S-a dezis in repetate randuri de comunitatea care se plange de discriminare dar, ca si in cazul rasismului, discrimineaza intr-un mod inacceptabil. Asta e un comentariu postat de als pe blogul lui Bucurenci, cu fix doi ani in urma:

„comentariile gay-lor reflecta din pacate aceeasi intoleranta ca a majoritatii hetero – si, in plus (intr-unul dintre cazuri, vezi ‘octavian’), o pozitie involuntar-comica de tip ‘cu fundul in 2 luntri’: pt ca este evident ca gay-ii NU vor sa NU fie remarcati – dimpotriva! ei VOR sa fie bagati in seama de majoritate (de la vecina curioasa la legiuitorii din parlament) dar, daca s-ar putea, fara aferentele (si inevitabilele) comentarii neplacute…
mi se pare nerealist si, cum spuneam, comic.”

Gay-ii l-au condamnat pentru echilibrul sau, normal.

Sincer sa fiu, nici nu stiam ca als are deja 52 de ani. Parea mai tanar. Cancer limfatic. Ce ti-e si cu viata asta…

Doua vorbe despre el, aici.

Iar aici, o recenzie serioasa publicata in Libertatea, iunie 2003. The Hours, cu Nicole Kidman, film de Oscar, foarte dragut per ansamblu.

14 gânduri despre „A murit Alex Leo Serban. Chiar il regret.

    constantin a spus:
    aprilie 9, 2011 la 6:12 pm

    la inceput m-am mirat si eu sa vad un om cu atata cultura si rafinament in cinematografia mondiala…nu doar americana (90% din filmele la care ne uitam noi) ci si franceza, mexicana, asiatica etc…scriind in suplimentul de vineri Libertatea. L-am citit si in Idei in Dialog si l-am vazut de cateva ori la TVR Cultural. La fel..habar nu aveam ca are cancer sau 52 ani. Pacat …mare pacat. Spunea Catalin Tolontan ca ar fi vrut pe mormant o poza cu Marilyn Monroe…daca ajungi pe la vreo ceremonie funerara Cataline, ia cu tine una.

    drstoica a răspuns:
    aprilie 9, 2011 la 6:37 pm

    Si in Dilema Veche a scris, Constantin. Era cu adevarat un literat, un tip toba de carte. De carte buna.

    The Fairy's Apprentice a spus:
    aprilie 9, 2011 la 9:40 pm

    Si in Elle avea o rubrica de ani de zile, un tip absolut exceptional. Dumnezeu sa-l odihneasca. Imi pare atat de rau.

    drstoica a răspuns:
    aprilie 9, 2011 la 10:14 pm

    Mie rar mi se intampla sa citesc o recenzie de film si sa n-am nimic de obiectat. ALS imi placea si Ada Rosetti cand scria in revista ProCinema, pe vremuri…

    habarnam a spus:
    aprilie 9, 2011 la 10:26 pm

    Scria foarte frumos. Pacat.

    drstoica a răspuns:
    aprilie 9, 2011 la 10:59 pm

    @habarnam: Asa e…

    inahinah a spus:
    aprilie 10, 2011 la 10:06 am

    fain tipu. intelecto, interesant. pacat ca a plecat. mare pacat.
    😦

    drstoica a răspuns:
    aprilie 10, 2011 la 10:13 am

    @inahinah: Ca-ntotdeauna: pacat ca a plecat… 😦

    Keke a spus:
    aprilie 10, 2011 la 2:16 pm

    Bai, Cata, ce ti-e si cu viata asta…:(
    Mare pacat de omu’ asta – pe vremuri citeam si eu recenziile lui si, de cele mai multe ori, ma ghidam dupa ele. Era destept tipu’, ce mai…
    Apropos, eu nu inteleg de ce da lumea „Like” la postingu’ tau de pe FB , in loc sa comenteze, daca intr-adevar au ceva de spus – pare stupid sa dai „Like” la RIP, nu gasesti?…Parerea mea! 😐

    drstoica a răspuns:
    aprilie 10, 2011 la 2:28 pm

    @Keke: …ba da, dar imi inchipui, totusi, ca e un fel de a zice „Dumnezeu sa-l ierte!”.

    delphis a spus:
    aprilie 10, 2011 la 9:00 pm

    Chiar daca nu mai este printre noi, scrierile sale l-au facut nemuritor, cel putin pentru cei interesati de cinematografie
    http://www.librarie.net/autor/25334/alex-leo-serban
    http://www.liternet.ro/autor/90/Alex-Leo-Serban.html
    O persoana atat de educata si discreta ca el, nu merita sa aduci in discutie aspecte din viata sa persoanala. Ca prieten, ar fi trebuit sa stii ca lui ALS, nu-i facea placere sa-si justifice alegerile sale. Despre morti, numai de bine, ”Dumnezeu sa-l odihneasca in pace! ”

    drstoica a răspuns:
    aprilie 10, 2011 la 9:41 pm

    @delphis: N-am prea inteles ce vrei sa spui, dar asa e. 🙂

    drcraciun a spus:
    aprilie 18, 2011 la 3:18 am

    @drstoica: Tu ce crezi, o fi avut HIV ? Avea familie ceva in Romania care ar putea sa se simta jignita sau suparata ca intreb eu asta in public aici ? Nu stiu , daca s-a simtit cinva jignit sau suparat sau intristat ca am intrebat eu de HIV aici acum, scuze nu am vrut sa cauzez durere specifica nimanui.

    @toti (gay plus negay, inclusiv tigani): Ma gandeam eu asa cum am putea folosi moartea lui politic intr-un fel ceva de gen a la Elizaabeth Taylor pt a ridica fonduri de $$ destinate spre a educa populatia GENERALA a Romaniei re. preventie HIV, depistare/screening/dg precoce, metodele MAI RECENTE de trat. care sunt efectiv la mana oriui din Ro actuala sa le folosesca (cele mai noi si eficace cocktailuri posibile din lume, care te ajuta sa traiesti o viata cu HIV fara a ajunge in stadiu de AIDS numai daca ar sti sa negocieze util si efectiv direct cu Pharma sa iii bage in trialuri clinice pe cat mai multi PLUS vbani de clinici comunitare pt general + mental health de adolescenti ca asta ne cam lipseste la vrstele tinere; ne lipsesc si alea Gero dar la alea nu merge sa folosesti bani HIV trebuie mulsi din alte surse).

    Ca in fond si la urma urmei, e la HETERO straight riscul cel mai mare de contaminare cu HIV, nu la gay (astea sunt trendurile in toate tarile , nu numaii in Ro, HETERO transmission rapidly rising pe regiuni, printre care dau si eu WARN la Romania, ca oricum exista multa migratie de populatie activa sexual in diverse tari din Europa si nu e toata lumea chiar asa fidela plus ca e trafic real in crestere de prostituati /prostituate romani /romance nu numai in Europa dar si in unele zone din Asia mai dezvoltate, gen Japonia.)

    Bai, stoica, esti tare, stii ce idee mi-a venit chiar scriind asta aici si TU esti de vina ca tu m-ai inspirat cu postul asta despre tipul asta (care a murit realtiv tanar gay de 52 de ani, de aia m-am gandit eu la EL la HIV, ca pe vremea lui dac luai asta acum vreo 25 de ani cand a fost el pe la Paris pe-acolo pe unde a mai fost, e posibil sa nu se fitratat decat prae tarziu si sa fi fost deja intrat in stadiu de AIDS nu doar de purtator, hence limfomul): O implicam pe Ambasada Japoniei (ca vor si aia sa se fereasca de prostitutia romanesca sigur, atat pe criminal cat si pe public health)+ Elizabeth Taylor foundation din SUA uite pagina de granturi http://www.elizabethtayloraidsfoundation.org/our-grants

    Si faceti mai sindrofii din alea in Romania cum fac aia teletoane pt chestii minore ca daca faceti asta cu HIV si primiti bani dde la ETF AJUTATI EFECTIV ROMANIA pe CEL PUTIN VIITORII 50 DE ANI CONCRET (TOATA populatia o ajutati, nu numai gay-ii, aia sunt OK, are cine sa le poarte de grija la aia, nu va focusati voi pe gay ), plus, daca invitatii Politia/MAI la sindrofii imbunatatiti si cooperarea intre Politia din Ro cu Politia din Japonia pe probleme de prostitutie si trafic de droguri , o sa fie rost de delegatii si schimburi culturale RO-JAPONIA pe tema asta pe 50 de ani ,de o sa-i faceti ,romanii, pe americani GELOSI pe voi la faza asta ! ZAU !

    Eu v-am zis ideea , mi-a inspirat-o drstoica, este TOT MERITUL LUI, cred cu sinceritate ca este o idee BUNA si EFICIENTA la nivel CONCRET plus direct aplicabila, va rog FRUMOS sa IA CINEVA ACEASTA IDEE si sa ofoloseasca util pt Romania.

    Si familiiei acelui decedat critic sau comentator de film ii zic: uite ASA se poate INTR-ADEVAR folosi memoria unui om intr-un fel care sa-i faca cinste, in mod UTIL SI BENEFIC pt inteag populatie a Romaniei, ce conteaza cine l-a iubit sau l-a urat pe el ,conteaza ce ramane in urma lui, NU ?

    Voi, restul comentatorilor, ce parere aveti ?

    drcraciun a spus:
    aprilie 18, 2011 la 3:33 am

    Na , hai ca poate s-a ofensat cineva mai sensibilos ca am azvarlit „pilula” tigani in mod „spam”-ic acolo (recunosc, eu sunt ala care face lobby pt tigani pe net in ultima vreme, pana ma plictisesc si de asta, n-aveti voi grija excesiva din cauza mea la faza asta, ca eu ma cam plictisesc repede de toti si de toate, IN AFARA DE FILME, de aia am pus ideea CU BANII AICI la drstoica ca sa primeasca EL tot CREDITUL pt ca site-ul lui IL MERITA, sincer, pe bune, il merita pe deplin (pe mine efectiv „ma vindeca” spiritual de cate ori vin pe aici). Uite pt ofensati, o melodie de prietenie misto (si ce daca e sub necrolog, ganditi-va la inmormantarile de tip Irish wakes , unde toti sunt veseli si canta cand petrec mortul ):

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!