Oricat ar parea de „defecti”, oamenii se pot schimba radical

Posted on Updated on

sclaviOrice om are în fiecare clipă libertatea de a fi așa cum își dorește pentru el însuși, spre obținerea unei stări de bine. Are libertatea de a rămâne sau de a pleca. Libertatea de a învăța sau de a nu învăța. De a experimenta sau de a nu face nimic. Libertatea de a schimba sau de a nu schimba. Dar nu are libertatea de a impune cuiva, oricând, oricum, o schimbare. Și nici libertatea de a cere altcuiva să se schimbe în locul său sau să schimbe pentru el.

„Ca profesor în două domenii, în neurologie și psihoterapie, sunt pe deplin conștient de măsura în care omul este supus condițiilor biologice, psihologice și sociale. Dar, pe lângă faptul că sunt profesor în aceste două domenii, sunt și supraviețuitor a patru lagăre de concentrare naziste și în această calitate pot depune mărturie despre gradul neașteptat de mare în care omul este capabil să sfideze și să înfrunte chiar și cele mai rele condiții imaginabile.” Viktor Frankl

Minții îi place predictibilitatea; îi dă siguranță când știe ce urmează. Dar nimic nu e sigur în viața asta, oricât am vrea noi. Putem cel mult să facem ceea ce ține de noi pentru noi, astfel încât să provocăm viitorul dorit, în detalii dintre cele mai interesante. Dar personalitatea unui individ rămâne în mod esențial impredictibilă. Baza pentru realizarea unor preziceri este reprezentată de condițiile biologice, psihologice sau sociologice. Totuși, o trăsătură esențială a existenței umane este capacitatea individului de a se ridica deasupra acestor condiții, de a crește în mod real și extraordinar dincolo de ele. Omul este capabil să schimbe în bine lumea schimbându-se pur și simplu pe el. Începe cu el, îl văd și îl copiază cei mai apropiați și astfel se naște efectul de piramidă: schimbarea e dusă mereu mai departe, la și mai multe persoane. Niciodată o societate întreagă nu se va schimba de pe-o zi pe alta doar pentru că așa ne place nouă.

„Singurul om pe care l-am întâlnit în viața mea și pe care aș îndrăzni să-l numesc o ființă mefistofelică, o figură satanică a fost cel considerat ‘criminalul în masă de la Steinhof’ (marele spital de boli mintale din Viena). Când naziștii și-au început programul de eutanasiere, omul acesta deținea toată puterea și era într-atât de fanatic în ducerea la îndeplinire a slujbei încredințate, încât a făcut tot ce i-a stat în putință să nu lase nici măcar un singur bolnav psihic să scape de camera de gazare. După război, când m-am întors la Viena, am întrebat ce s-a întâmplat cu dr. J. Abia de curând am fost căutat de un fost diplomat austriac care fusese întemnițat vreme îndelungată în Siberia, dar și în faimoasa închisoare Liubianka din Moscova. În timp ce îi făceam un consult neurologic, acesta mă întrebă dacă mi s-a întâmplat să-l cunosc pe dr. J. La răspunsul meu afirmativ, el a continuat: ‘L-am cunoscut în închisoarea de la Liubianka. Acolo a și murit, pe la vârsta de 40 de ani, de cancer la vezica urinară. Înainte de a muri, însă, a fost cel mai bun tovarăș pe care ți l-ai putea imagina! Îi consola pe toți. A trăit la cele mai înalte standarde morale. A fost cel mai bun prieten pe care mi-a fost dat să-l întâlnesc în lungii mei ani de detenție!’

Aceasta este povestea doctorului J., ‘criminalul în masă de la Steinhof’. Cum am putea noi să prezicem comportamentul omului? Putem încerca să citim mecanismele sau dinamica psihicului uman. Dar omul este mai mult decât atât.

Totuși, nu numai libertatea are ultimul cuvânt. Ea e doar o jumătate a adevărului și se află în pericol de a degenera într-un simplu capriciu dacă nu este viețuită în termenii responsabilității. Acesta este motivul pentru care am recomandat ca Statuii Libertății de pe Coasta de Est a Americii să îi fie adăugată o Statuie a Responsabilității pe Coasta de Vest.” Viktor Frankl

3 thoughts on “Oricat ar parea de „defecti”, oamenii se pot schimba radical

    zaraza26 said:
    Septembrie 21, 2015 la 8:10 am

    „Omul este capabil să schimbe în bine lumea schimbându-se pur și simplu pe el. Începe cu el, îl văd și îl copiază cei mai apropiați și astfel se naște efectul de piramidă: schimbarea e dusă mereu mai departe, la și mai multe persoane.”
    Aceasta este si credinta mea.🙂

      drstoica responded:
      Septembrie 21, 2015 la 10:23 am

      Mă bucur, mulțumesc, Zaraza!🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

