E corect ca lupul sa strige „lupul!” ?

Posted on Updated on

univ1Nu judec pe nimeni. Nu acuz, nu pedepsesc. Doar observ.

Observ ce un profesor universitar observă în lucrările strânse de la studenții săi de anul III, la Română-Engleză, Universitatea București, cea mai prestigioasă dintre instituțiile de învățământ superior din România. Locul 651 într-un top mondial. Ca fapt divers, Israelul, o țărișoară cât Republica Moldova, are trei universități pe locurile 102, 114, 132.

Rugați să comenteze în engleză un poem al oricărui autor englez din secolul XIX, „trei sferturi n-au putut numi niciun autor din acel secol şi nici o poezie (deşi au studiat în anul II Byron, Coleridge, Wordsworth, Shelley). Unul a povestit un roman de Dickens. Cinci au povestit piesa de teatru „Romeo şi Julieta” (numită alternativ „roman”, „novel”, ori „poem”). Restul de cincisprezece din şaizeci, care şi-au amintit totuşi o poezie, au scris totuşi în engleză.” (citat din prof. univ. Dan Ungureanu)

Interesantă exprimarea și gramatica limbii române la care apelează studenții! Iată la ce mă refer:

Eu sunt viu, noi suntem „vii”. Nu „vi”.

„Să iau un fragment” sună mult mai aproape de manual decât ce a scris un student: „Să i-au”.

„Obijnuit” zicea mămăița, Dumnezeu s-o ierte!

„Î-i dăm” se scrie simplu „Îi”. Altfel, te bate Î cu cratima la fund.🙂

„Propiu” e forma din spatele blocului a cuvântului „propriu”.

„Să de-a Domnul” nu e o rugăciune pe care Domnul să o asculte decât dacă e scrisă cu „Să dea”.🙂

Gioconda n-a fost pictată de Picasso, ci de Leonardo da Vinci, iar studenta care a scris despre „poetul meu preferat” – Alexandru Macedonski – și poemul său – „Mistrețul cu colți de argint” – poate mai rezolvă una, două integrame, în care autorii și operele lor sunt bine potriviți. Măcar în cazul lui Ștefan Augustin Doinaș.

univ2Din toamna următoare respectivului an de studiu, toți acești (foști) studenți predau Limba Română și Limba Engleză prin școlile autohtone. (Articolul e publicat la finalul lui 2012). Trist este că inclusiv profesorul universitar, al cărui text l-am găsit reprodus aici, face elementare greșeli de scriere. Multe. Pune chiar și o virgulă între subiect și predicat. Sau virgulă înainte de „ori”, deși cuvântul ăsta fix de virgulă ține loc, în contextul dat. „Absolvă cu diplomă, studenți…” arăta mai corect: „Absolvă, cu diplomă, studenți…”. Altfel, rămâne o virgulă care desparte, în mod tragic, subiectul de predicat, domnule profesor. Și nu-i frumos.🙂

Când îi corectezi pe alții, e musai ca tu să-ți recitești textul de vreo trei ori înainte să-l publici, ca să fii sigur că vina pe care le-o găsești în mod agresiv celorlalți nu e cumva propria ta umbră. Încă o dată, din păcate, Jung avea dreptate: înjuri la oameni ceea ce te deranjează la tine și nu vrei să vezi; refuzi să crezi că e prop(r)ia ta problemă.🙂

Am postat și două mici capturi cu exprimarea cadrului didactic de învățământ superior. Nu sunt de acord cu agresivitatea lui și nici cu teoria de tip „era mai bine pe vremea lui Ceaușescu”. Pentru că exact acel tip de educație punitivă a creat adulți cu o bună cultură generală aproape inutilă (din punct de vedere al vieții cotidiene) și cu o  inteligență emoțională scăzută, adulți care, astăzi, se concentrează încontinuu pe probleme și vinovați și mult prea puțin pe soluții și stare de bine. E de ajuns să ne uităm la tv în fiecare seară și, apoi, pe audiențele tv din fiecare zi. Sau, și mai simplu, pe facebook.🙂

Mulțumesc pentru lecție!

 

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s