Astfel de informatii dau peste cap tot ce credeai tu ca stii despre lume, nu?

Posted on Updated on

lumeaExtraordinar Hans Rosling! Profesor universitar suedez, medic, statistician, academician și speaker de reputație mondială. Predă dezvoltarea și sănătatea globală, după ce și-a petrecut 20 de ani (!!!) cu instituții africane, studiind foametea pe continentul negru. Un om și un profesionist cuceritor! Acordă-ți, te rog, câteva minute să citești și să vezi. Te asigur că-ți vei îmbogăți măcar cultura generală.

„Nu te folosești de media dacă vrei cu adevărat să cunoști lumea”, zice Rosling. Și moderatorul tv râde încurcat: „Poate fi și ăsta un punct de vedere.”

„Ai nevoie doar de o educație școlară primară. Apoi, urmărește faptele concrete, informează-te altfel și gândește cu mintea ta.”

„Dar mare parte a presei vorbește despre lume așa cum este ea”, încearcă din nou moderatorul vizibil deranjat. „Acolo sunt războaie, sunt conflicte, e haos…”

„Iată! Ai fost acolo, ai fost în Nigeria? S-au organizat în Nigeria cele mai democratice alegeri din Africa. Au acum un lider foarte competent. Muhammadu chiar a primit sprijinul populației. Alegeri libere în Indonesia. Progres vizibil în India. India tocmai ce a fost declarată țară în care nu mai există boala tetanos.”

Moderatorul: „Dar Nigeria e prinsă într-un război civil împotriva lui Boko Haram.”

„Da, într-o mică parte a Nigeriei, nu în toată. Nigeria înregistrează acum o foarte rapidă creștere economică și o scădere drastică a mortalității infantile. Dacă tu alegi să te uiți doar la pantoful meu, constați că e un pantof urât; dar e numai o parte din mine. Dacă te uiți și la fața mea, e altceva. Îmi arăți doar o părticică din lume și-mi zici că așa e toată lumea??? Acolo, deja, fetele merg și ele la școală, copiii sunt vaccinați, cea mai mare parte a populației are curent electric în case. Sunt oameni capabili, apreciați drept buni profesioniști peste tot în lume pe unde au ajuns. Asta cred eu că e important să arătăm tuturor. Dar nu o facem, pentru că așa ceva nu constituie subiect de știre senzațională.”

Moderatorul: „Pe ce vă bazați când faceți astfel de afirmații despre țările alea?”

„Pe informații și statistici oficiale, la îndemâna oricui, aparținând Băncii Mondiale și Națiunilor Unite (ONU). Nu sunt surse controversate. Eu nu caut senzaționalul.”

Omul vorbește supărător de deschis despre media, despre ce se întâmplă în jurul nostru… Ne uităm la tv, ne uităm pe trotuarul celălalt și credem că deja știm totul, nu mai acceptăm păreri contradictorii, dar nici nu cercetăm cu adevărat, nu căutăm mai multe surse dintre cele credibile, nu mergem la fața locului atunci când este posibil. Ne mulțumim să vedem ce ne arată ProTv, Antena1, Antena3 și zicem: „gata, știu tot, am văzut cu ochii mei!”.

„Când am început să predau Sănătatea Globală la institut, am intrat puțin în panică. Mă gândeam că studenții aceia, având numai note foarte mari, cunosc toate acele informații pe care vreau eu să le împărtășesc cu ei. Și am hotărât să le dau un mic test. Am format 5 perechi de țări, urmând să întreb despre mortalitatea infantilă între granițele lor. În fiecare pereche de țări am ales una cu dublul mortalității infantile față de cealaltă. Dublu! Astfel încât diferența înregistrată oficial să fie mai mare decât incertitudinea datelor. Nu vreți să știți cum au răspuns studenții cei mai buni din Suedia! 1,8 răspunsuri corecte din 5. Cimpanzeii, de exemplu, au o rată de răspuns corect egală cu 2,5! Nu ignoranța e marea problemă aici, ci IDEILE PRECONCEPUTE. Ei nu voiau să ia în calcul că mortalitatea infantilă este mai mare în Turcia decât în Sri Lanka. Mai mare în Rusia decât în Malaysia. Mai mare în Polonia decât în Coreea de Sud.

Apoi, puțin neetic, am aplicat testul și pe profesorii universitari din Institutul Karolinska, cel care decernează Premiul Nobel pentru Medicină. Și aveau 2,4 răspunsuri corecte; la egalitate cumva cu cimpanzeii.

E vorba aici despre o problemă de comunicare, fiindcă datele astea oficiale și bine documentate sunt perfect accesibile tuturor.”

Filmulețul postat, foarte scurt, are subtitrare în limba engleză, dar aproape că am transcris eu tot dialogul mai sus.

Al doilea filmuleț, genial!, cu date statistice și evoluții clare, e subtitrat în română, dar nu l-am putut posta, nu știu din ce motive. Nici linkul nu mă lasă să-l postez. Caută tu așa în google, va fi primul material de pe pagină: ted hans rosling statistici.

Dă-ți voie să vezi și altceva decât îți arată televiziunile, ziarele și facebook-ul în general. Asta înseamnă dezvoltare personală. Să ai cât mai multe surse de informație și să faci ceva cu ea, să-ți îmbunătățești viața, în primul rând la nivel interior.

 

5 thoughts on “Astfel de informatii dau peste cap tot ce credeai tu ca stii despre lume, nu?

    zaraza26 said:
    Septembrie 7, 2015 la 1:53 pm

    Tot ce exista pe pamant, exista ca polaritate. Mult rau, egoism etc inseamna deasemenea mult bine, altruism. Apropo, am ajuns la concluzia ca egoism nu e atunci cand te ocupi prea mult de tine, ci atunci cand poti, ai ocazia sa te ocupi de altii si n-o faci.

      drstoica responded:
      Septembrie 8, 2015 la 5:16 pm

      Așa e. Dualitate. E nevoie să învățăm în mod corect dualitatea, fiindcă numai așa vom putea renunța cândva la ea.

    Gabriela said:
    Septembrie 7, 2015 la 2:35 pm

    Of cât adevăr! Viața trebuie trăită, nu văzută la TV/facebook. Și e de văzut…

      drstoica responded:
      Septembrie 8, 2015 la 5:16 pm

      Ne străduim. E imposibil să nu ne iasă bine!🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

