„Cafea în așteptare”

Publicat pe

santheAm descoperit locul ăsta cu vreo două săptămâni în urmă. Ceainăria Santhe. Habar n-aveam că există, iar când îmi beam limonada la masa lor, habar n-aveam ce înseamnă. Nici persoanele care îmi dăduseră întâlnire acolo nu știau. 🙂

E în buricul târgului, pe Lipscani, chiar lângă Biserica Sf. Gheorghe. Aspect elegant, curat, viu, prietenos. Servire asemenea. Și toate produsele, fie că e vorba de un ceai bun, de o limonadă, de o prăjitură sau de o cafea, toate au același preț: 8 lei. În timp ce persoanele defavorizate nu plătesc nimic pentru aceste mici bucurii.

Ceainăria aparține Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București. Deci, statului. Stat care e în stare și de lucruri bune, în caz că ne dăm voie să le vedem. 🙂

O persoană care consumă o limonadă (sau orice altceva) poate plăti de două ori acel produs, menționând că rămâne „în așteptare”, în ideea în care apare cineva defavorizat sau cineva care nu are bani la el, pur și simplu, și care și-ar dori limonada aceea.

Inclusiv angajații sunt persoane defavorizate, absolut respectabile, dar pe care în altă parte, nu le angajează nimeni.

„Programul «Cafea în aşteptare» este un program care a început în România de câţiva ani. El, iniţial, a plecat din Italia, din Napoli. Cel mai probabil, nu vei cunoaşte niciodată persoana care consumă cafeaua pe care tu ai plătit-o, însă este un gest drăguţ pe care îl poţi face pentru seamănul tău. Nu este vorba aici despre faptul că acea cafea poate fi băută de, să zicem, persoane defavorizate. Oricăruia dintre noi ni se poate întâmpla în anumite momente ale existenţei noastre să rămânem fără bani de o cafea. Ea nu este un produs de strictă necesitate, dar totuşi ne face plăcere să o bem şi atunci putem încerca în multe localuri din Bucureşti, inclusiv în ceainăria Santhe, să întrebăm dacă există o cafea în aşteptare, care să fi fost plătită de altcineva şi care îşi aşteaptă băutorul. Noi încercăm să afişăm şi să facem public în fiecare zi numărul de cafele pe care le avem în aşteptare. Cafeaua este termenul generic, fie că este vorba de o limonadă, de o prăjiturică sau de un alt produs de tip cafenea.” Cosmina Simiean-Nicolescu, directorul Direcției de care vorbeam.

Mai multe despre Santhe găsești aici.

6 gânduri despre „„Cafea în așteptare”

    Ana a spus:
    August 21, 2015 la 10:06 am

    Aaaaa , ce frumos! 🙂 A citit despre cafeneaua asta , pe un ziar online…Foarte frumos! 🙂 Am inteles ca se practica asa ceva si prin celelalte tari europene….

      drstoica a răspuns:
      August 21, 2015 la 10:28 am

      Da, e un concept aplicat în mai multe orașe europene și, din fericire, a ajuns și în România.
      Când oamenii își doresc cu adevărat, pot orice și oriunde. Chiar e frumos proiectul. La cât de drăguț e acolo, eu n-aș fi zis că e ceva făcut de Asistența Socială. Dar, vezi tu, aveam o idee preconcepută, că statul nu poate și nu vrea. 🙂

    zaraza26 a spus:
    August 21, 2015 la 2:01 pm

    Am aflat acum 2-3 ani despre acest concept si cum pe atunci ma duceam de vreo doua ori pe an la Cluj, cu primul drum am cautat ceea ce pe net era local cu „cafea in asteptare”. Din doua locatii posibile, unul s-a dovedit functional in perioada aceea, dincolo localul fiind partial in renovare si nu avea acest serviciu atunci. Am lasat si eu o cafea in asteptare. Vad localuri pe care scrie „coffee to go”, dar uneori e cu sensul ca bei o cafea pe fuga, in picioare etc.
    Uite, poate gresesc eu. Cautam acum denumirea in italiana, caci acum 2-3 ani se foloseau mult denumirile in engleza si italiana. Si gasesc „suspended coffee”, deci asta e termenul consacrat pentru cafea in asteptare. In italiana se spune „caffe sospeso”. 🙂

      drstoica a răspuns:
      August 21, 2015 la 2:33 pm

      Da, e interesant conceptul și mă bucur că există și la noi. 🙂

    madmoisellesarcastique a spus:
    August 21, 2015 la 11:34 pm

    Nu știam că este și în România. Foarte tare! 🙂 Mă bucur.

      drstoica a răspuns:
      August 22, 2015 la 12:22 am

      Ne bucurăm în cor. 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

