Problema nu e problema în sine

Publicat pe Actualizat pe

judecataRecent, într-un seminar, vorbeam despre umbrele lui Jung, despre proiecțiile pe care mințile noastre le fac în lumea exterioară: când ne deranjează foarte tare ceva la o persoană, când simplul gând ne macină, ne scoate din sărite, Jung spunea că aspectul respectiv reprezintă, de fapt, o parte imatură, limitativă a minții noastre, ceva ce ne aparține nouă, nu doar celorlalți, ceva care necesită conștientizare (identificare și recunoaștere), acceptare și transformare perceptuală.

Un participant la seminar m-a întrebat: „Uite, pe mine mă deranjează la un om când țipă la mine, încercând să-și impună punctul său de vedere cu orice preț. Dar eu chiar nu sunt așa. Cum e asta o proiecție a propriei mele probleme?”

„Ok, i-am zis. E foarte ușor să aflăm despre ce e vorba. Când cineva țipă la tine, cu sau fără motiv, încercând să se impună, tu ce faci?”

S-a gândit puțin… și mi-a răspuns: „Observ că mă deranjează, dar îmi păstrez calmul în mod real și trec mai departe, îl las în pace cu atitudinea lui, îmi văd de ale mele.”

Iată! Era o umbră proprie dacă participantul la seminar îi răspundea la fel, dacă îl „lovea” cu și mai multe vorbe grele ori tăcea de frica celuilalt și se consuma maxim în el. În cazul său, e vorba de încălcarea unei valori personale foarte importante, iar „deranjul” se manifesta pentru a-l face atent, pentru a-l ajuta ca el să nu se exprime niciodată astfel. Observarea situației te învață; umbra te ucide interior.

„Problema e că noi credem că problema e problema. Ne concentrăm pe o problemă care nu este o problemă, iar dintr-odată, o problemă care nu a fost problema a devenit o problemă, nu din cauză că a fost o problemă, dar problema e că ştiam că problema nu era o problemă, aşa că problema care nu a fost o problemă acum a devenit o problemă nu din cauză că a fost o problemă, ci din cauză că problema care nu a fost o problemă noi am crezut că era o problemă, aşa că am luat o problemă care nu a fost o problemă şi am transformat-o în problemă, iar acum avem o problemă reală.” John Maxwell

7 gânduri despre „Problema nu e problema în sine

    ane a spus:
    Iunie 29, 2015 la 9:05 pm

    Atunci cand nu avem probleme le inventam, facem presupuneri si in cele din urma creem o problema, la care sa meditam.

      drstoica a răspuns:
      Iunie 29, 2015 la 9:51 pm

      Așa e, Ane, din păcate. Dar de ce crezi că se întâmplă asta? Fiindcă așa am fost educați peste tot: să căutăm o problemă pentru fiecare soluție. 🙂

    ane a spus:
    Iunie 29, 2015 la 11:01 pm

    Nativ suntem asa 🙂 , nu stim sa ne bucuram de orice sa radem, avem o aura trista .

      drstoica a răspuns:
      Iunie 30, 2015 la 1:00 am

      Ane, medicina te contrazice. 🙂 Nu ne naștem așa. Bucuria este cea mai autentică dintre emoțiile primare, apare fără motiv. Ulterior, ne „educăm”, așa cum scriam mai sus. 🙂

        ane a spus:
        Iunie 30, 2015 la 7:53 pm

        Crezi ca e nevoie de educatie sa te bucuri, sa zambesti, sa nu mergem pe trotuare cu capul plecat, tristi, cu haine negre ori gri,… Ar trebui sa fim prezenti mai des in vietile noastre. 🙂

          drstoica a răspuns:
          Iulie 1, 2015 la 12:32 am

          Nu, exact asta scriam: ne „educăm” să nu mai zâmbim dacă nu avem motive întemeiate, să nu ne bucurăm decât dacă toată lumea e de acord că avem de ce ne bucura. În realitate, așa cum scrii și tu, e de ajuns să fim prezenți mai des în viețile noastre, nu într-ale altora. 🙂

    adrian0602 a spus:
    Iunie 30, 2015 la 8:47 pm

    Reblogged this on adriandc.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

