Cum te simti? Afara sau în pestera?

Posted on Updated on

oameniiIa loc 3 minute, citește textul scurt de mai jos și vezi dacă te-ai aflat vreodată în situația asta. În situația asta, în oricare dintre roluri. Ne place să credem despre noi că suntem cel care a ieșit. Dar ni se întâmplă prea des să fim ceilalți.

Platon are o alegorie.

Povestește că oamenii trăiau cu toții într-o peșteră. Nu știau decât ce era în peștera aia, nimic altceva. Și, într-o zi, unul dintre ei scapă afară, iese pur și simplu, se trezește dincolo de ceea ce știa până atunci. Vede lumea reală, vede altfel, vede viață… vede mai mult decât văzuseră ceilalți vreodată… Și se întoarce… și le povestește alor lui. Știi ce i-au făcut? L-au bătut. Nu l-au crezut. „Nu se poate să fie așa cum spui tu, ești nebun, n-ai văzut nimic, n-aveai cum!” Cât de pregătiți suntem să aflăm ce e dincolo de ceea ce putem înțelege rațional, dincolo de ceea ce ne putem explica logic? Conform legilor aerodinamicii, bondarul n-ar trebui să poată zbura. Dar bondarul nu știe asta și continuă să zboare.

Cine decide cine e „dincolo” într-o dispută, într-o situație conflictuală? Cum știi că reușești să fii cu adevărat cel care iese? Cel care iese nu aruncă niciodată cu pietre.

4 thoughts on “Cum te simti? Afara sau în pestera?

    zaraza26 said:
    Iunie 9, 2015 la 1:49 pm

    Am avut totdeauna o curiozitate, o dorinta de a afla mai mult, dar in anumite domenii. Perioada comunista nu m-a ajutat prea mult, eu voiam altceva, cu totul altceva, dar nu stiam inca. Nici macar in ce domeniu. Abia o data cu cursul de Ayurveda, cand am aflat despre relatiile ascunse dintre plante si oameni, despre partea nevazuta si mai mult nestiuta a lumii, am inceput sa devin constienta ca vreau sa aflu ce e „dincolo”.
    Dar numai in ultima vreme am reusit „sa nu mai arunc cu pietre”. Inca mai aveam cateva persoane care „ma calcau pe bataturi”, cum se spune.
    Acum stiu ce e „dincolo”, in indepartatul si parca de neatins, orizont. Dar nu stiu ce e maine…🙂😉

      drstoica responded:
      Iunie 9, 2015 la 3:12 pm

      Foarte bine, Zaraza! Iar mâine nu cred că ar fi interesant dacă am ști ce va fi. Dimpotrivă, lucrurile ar deveni neinteresante.🙂

    Gabriela said:
    Iunie 9, 2015 la 4:13 pm

    Stii, eu sunt de parere ca daca nu ar fi si cei care arunca cu pietre , multi nu ar fi dornici sa cunoasca mai mult, sa incerce mai mult, sa faca mai mult, sa „sparga” tiparele. Si eu am fost in situatia de a arunca cu pietre in cei pe care ii vedeam ambitiosi, cu dorinte de mai mult, de mai
    bine, pana cand intr-o zi am iesit si eu din pestera si am vazut ce bine e dincolo; iar cand m-am intors am fost la randu-mi improscata cu pietre. Si nu mi-a placut, dar stiam ca nu pot sa-i fac sa gandeasca altfel, pana nu ies singuri „din pestera”.
    Intotdeauna or sa existe sceptici si intotdeauna or sa existe curajosi. Depinde de fiecare in ce categorie se situeaza, depinde de fiecare si de limitarile pe care le are sau si le impune.
    Din pacate in ziua de azi cu vesnica indoctrinare si spalare de creier, slabe sanse sa se rastoarne situatia, din simplul fapt ca multi se vad deja in afara pesterei, cand de fapt nu sunt.
    Dupa cum zicea si John Lennon in 1970:
    „When they’ve tortured and scared you for twenty-odd years
    When you can’t really function you’re so full of fear…
    Keep you doped with religion and sex and TV
    And you think you’re so clever and classless and free” 🙂

      drstoica responded:
      Iunie 9, 2015 la 5:25 pm

      Corect. Sunt oameni care se nasc, trăiesc și mor în colivie, convinși fiind că sunt liberi.🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

