Le passé. Trecutul, ca închisoare

Publicat pe Actualizat pe

poster-le-passeUn film franțuzesc din 2013, regizat de un iranian – Asghar Farhadi – care nu vorbește franceza, având nevoie de translator cât timp a lucrat la acest proiect. Scenariul a fost scris în persană și tradus ulterior în limba franceză.

Cu Bérénice Bejo, argentinianca de care, probabil, încă îți amintești din The Artist – filmul mut și alb-negru care pleca acasă cu Oscarul, în 2011. Acum, câștigătoarea premiului la Cannes pentru cea mai bună interpretare feminină, în rolul farmacistei Marie Brisson.

Cu Ali Mossafa, principalul masculin, un actor iranian care, pentru a-l juca pe Ahmad, a învățat franceza în doar două luni anterioare filmărilor.

Cea selectată inițial să o interpreteze pe Marie Brisson în Le passé a fost Marion Cotillard. Ea a renunțat, iar Bérénice Bejo a făcut un rol absolut excelent!

E apăsător filmul ăsta. Se poate să nu te fi aflat niciodată în postura vreunuia dintre personaje; dar ai trăit multe din acele emoții, în împrejurări subiective personale, la intensitate asemănătoare.

Lipsește spectaculosul tipic american din curgerea faptelor. Francezii pun accent pe relații. Relații obișnuite, profunde, enervant de dureroase atunci când își propun să construiască o dramă. Resimți fiecare emoție ca pe o piatră în stomac și ai impresia că nu se mai termină.

Marie: Îi voi pune pe copii sa-si ceara scuze.

Samir: În felul acesta îi vei învata ca totul se poate rezolva cerându-si scuze.

Lipsesc, de asemenea, acele replici, dialoguri care apasă la maxim pedala inspirațională, în stil american. Dar fiecare gest, fiecare vorbă forează printre cele mai adânci convingeri cu care rareori ți-ar plăcea să te confrunți. Pentru că, nu-i așa?, nu-ți plac umbrele tale… Ai o convingere care nu te mai ajută, dar nu vrei să recunoști că nu te mai ajută.

the past le passeÎn Le passé nu există personaj bun și personaj rău. Nu te repezi să spui: „X merita pedepsit/ă”. Fiindcă o astfel de atitudine, ca observator, ar însemna că n-ai înțeles suficient din lecția de viață ecranizată, că nu te-ai detașat cu adevărat astfel încât să înveți tot ce era de învățat. Sunt 6 personaje exponențiale. 3 mari și 3 mici. 3 adulți și 3 copii. Fiecare îți servește propria sa lecție majoră, combinată cu a celorlalți. Copiii nu-și pot gestiona emoțiile așa cum ar vrea adulții. Pentru că adulții înșiși reușesc mult prea greu să-și păstreze echilibrul în situații critice. Iar echilibrul nu înseamnă autocontrol timp de o oră, de o zi, de o săptămână. Ci autocontrol aproape permanent, astfel încât el să definească persoana în cauză, să devină molipsitor.

Nu te lasa înghitit de toate astea! Detaseaza-te, nu lasa situatia sa te controleze ea pe tine!…

poster-le-passe2Marie are două fete dintr-o primă căsătorie. Ahmad e al doilea soț de care s-a despărțit cu 4 ani în urmă. Într-o perioadă depresivă, el a fugit de lângă ea, din Paris, la el în țară, în Iran. Acum, Marie îl cheamă pentru a semna împreună actele de divorț. Pentru că Marie urmează să se căsătorească în curând cu Samir. Așteaptă împreună un copil. Samir mai are și el un băiețel dintr-o căsătorie încă neîncheiată. Dar cum să o poată încheia dacă soția lui se află în comă de 8 luni?

În viata, nu poti sta cu un picior pe un mal si cu un picior pe altul. Mai rezistai asa un an. Poate doi. Dar nu aveai cum sa traiesti toata viata împartit între trecut si viitor.

Confuzia, răzbunarea, frica de viitor sunt cele trei elemente definitorii ale poveștii din film. Ahmad încă ține la Marie. Samir o vrea și el. Dar cum să poată uita Samir de Céline așa ușor?

Vreau sa fac un test cu ea, asa în coma fiind. O asistenta mi-a spus ca memoria parfumurilor ramâne pâna la sfârsit. I le dau sa le miroasa, pe rand, sa vedem ce se întâmpla, daca are vreo reactie.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s