Un gest cât un caracter

Posted on Updated on

subconstientul-adbLa Montreal, înaintea întâlnirii de Fed Cup dintre Canada și România, Alexandra Dulgheru i-a întins mâna adversarei sale Eugenie Bouchard (numărul 7 în clasamentul WTA). Canadianca a refuzat să strângă mâna Alexandrei, spunând ulterior: „Nu am nimic cu ea. Dar nu cred în ideea de a-i ura succes adversarei mele înainte de meci.” E un gest, e o gândire în spatele acestui gest, un tipar de comportament interior și exterior care trădează faptul Bouchard nu va ajunge niciodată o reală campioană. Ea chiar n-a mințit: nu are nimic cu Alexandra Dulgheru; e o foarte bună jucătoare de tenis; e frumoasă, e în atenția lumii. Dar gestul acela denotă cât deranj este în interiorul său, cât de puțină încredere are cu adevărat în ea dacă o poate dezechilibra o strângere de mână. Ceea ce e în mintea ei se va vedea întotdeauna și în afară. Frica din interior creează rezultate în exterior.

Adică, succesul tău, fericirea ta stau în strângerea unei mâini care ți s-a întins cu drag?!?  Fetei ăsteia, oricât ar câștiga, oricât ar urca în clasamentul WTA, nu-i va fi niciodată îndeajuns, va suferi mereu pentru că nu are destul, iar oamenii îi vor părea mereu dușmani. Chiar a declarat, cu alt prilej, că nu se află în circuitul internațional de tenis pentru a-și face prietene; că nu există așa ceva. Acel gen de om care spune, de regulă: „Am un singur prieten, restul sunt cunoștințe.” Da, dar iată din ce cauză sunt oamenii din jur doar cunoștințe. Nu din vina lor. E imposibil să fii înconjurat numai de oameni nedemni de prietenia ta. Numărul 1 mondial de ar ajunge Bouchard, n-ar face-o fericită decât pentru o clipă, și ăsta chiar e un lucru trist în viața oricărui om.

În schimb, Alexandra Dulgheru a reacționat excelent. A zâmbit, și-a păstrat în mare parte starea și a făcut ulterior declarații dintre cele mai relaxate și pline de bun simț. A fost și ea surprinsă, într-adevăr; gestul de a-și încrucișa mâinile la piept (vezi mai jos, pe filmare) trădează disconfortul creat de comportamentul adversarei, dar, în mintea ei, a recadrat situația și a rămas cea pe care o lume întreagă o aplaudă acum. Alexandra, chiar dacă nu va ajunge niciodată în Top 10 WTA, are mai multe șanse să fie o persoană fericită în viață decât Bouchard.

„A fost puțin ciudat, pentru că ei ne-au zis ‘shake hands”, iar ea nu a vrut. E decizia ei! Dar fiecare se comportă cum vrea. Poate nu a dat bine pe cameră, dar chiar nu mă deranjează ce a făcut Eugenie Bouchard.” Respect, Alexandra! E vorba de inteligență emoțională, care nu poate fi suplinită de toată educația școlară din lume.

Chiar și canadienii, cu tot „patriotismul” de care se prevalează oamenii în astfel de momente, s-au arătat dezamăgiți: „Având în vedere că are nevoie acum de mai multă energie pentru a depăși acest moment urât, pe care toată planeta îl ia în discuție, decât cele 10 secunde de care ai nevoie să-i strângi mâna cuiva, ceea ce a făcut Bouchard e doar o alimentare a contestatarilor săi”.

Dacă are disponibilitatea de a dialoga puțin cu ea însăși, Eugenie Bouchard ar putea învăța și corecta ceva în subconștientul său. Dar frica aceea care i-a spus „nu da mâna cu ea!” e mult prea profundă și îi transmite canadiencei mesaje de genul: „niște nesimțiți jurnaliștii ăștia că fac atâta caz de gestul meu!”. Va pasa problema către ceilalți, va proiecta în alții propriile umbre, fără să-și dea seama de asta. Nu e de condamnat; e de compătimit.

Și eu obișnuiam să spun, până acum câțiva ani, că dezvoltarea personală e o pasiune: o ai sau n-o ai. Doar că ea e un mod de viață: vrei sau nu vrei să fii fericit. Atât.

Vezi secvența video AICI.

dulgheru bouchard

4 thoughts on “Un gest cât un caracter

    Lucica said:
    Aprilie 18, 2015 la 10:21 pm

    Crezi ca va avea deschiderea sa invete ceva din asta sau se gandeste doar la trofee ? Imi amintesc ca mi s-a intamplat ceva asemanator:eram la o Conferinta Internationala de Terapii Complementare ,in asteptare undeva in public ,si a venit la grupul nostru un domn ,s-a prezentat si s-a oferit sa ne imbratiseze calduros , iar eu m-am retras jenata pt ca mi s-a parut prea mult , nu il cunosteam deloc,apoi am aflat ca era un reputat osteopat si am vrut ulterior sa-mi cer scuze pt .retinerea mea,dar n-am mai avut ocazia.Omul mi-a explicat gestul sau, dar eu m-am rusinat si mai mult de proasta mea interpretare .Era un loc unde toata lumea imbratisa pe toata lumea ,iar eu eram atat de nepregatita pt acel loc.Cum sa ma imbratiseze un necunoscut? El avea sufletul asa deschis,iar eu prea putin…Eu eram cea onorata si eu am refuzat…Ce moment penibil am provocat !Nu pot sa uit…

      drstoica responded:
      Aprilie 18, 2015 la 11:15 pm

      Lucica, e doar o lecție. În urma căreia nu cu senzația de penibil trebuie să rămâi, ci cu învățătura ce te ajută să mergi înainte altfel. Cred că fiecare din noi are cel puțin o astfel de poveste în viața sa, în care a reacționat nepotrivit, iar apoi a realizat lucrul ăsta și i-ar fi plăcut, probabil, să dea timpul înapoi. Tocmai de aceea ni se întâmplă. Până înțelegem care ar fi continuarea ideală pentru o întâmplare sau alta.
      Poate că și canadianca va înțelege ce are de înțeles, mai devreme sau mai târziu. Deocamdată, n-o fi pregătită; însă viața o va trece prin suficiente examene cât să învețe și nu-i va plăcea. Pentru a face o schimbare serioasă, omul are nevoie să fie din două una: ori foarte inspirat, ori foarte disperat.🙂

        Lucica said:
        Aprilie 18, 2015 la 11:45 pm

        Ce-mi place cand romancele noastre dau dovada de bun simt !Si daca tot a fost public gestul canadiencei,poate -si va recunoaste lipsa de inspiratie tot public…ar fi ideal,pt. ca multi am ramas gandindu-ne! Cat despre mine,da…invat din greseli ,intr-una .Cel mai bine din ale mele…

          drstoica responded:
          Aprilie 19, 2015 la 8:28 am

          Cel mai bine învățăm cu toții din ale noastre.🙂
          Știi cum e: unii învață din problemele pe care le au alții. Ceilalți… trebuie să fim alții.🙂 Trecem succesiv prin ambele posturi în viață.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

