Enemy. Când descoperi că mai exiști o dată

Posted on

enemyE din 2013, dar e cea mai nouă realizare a lui Denis Villeneuve. Cel care a regizat Incendies, filmul absolut wow, despre care am povestit aici.

„Haosul este o ordine încă nedescifrată.” Jose Saramago. Enemy e făcut după romanul scriitorului portughez, „Omul duplicat”. Idee interesantă, incitantă, mister, erotism și fantezii întrerupte, plus o tarantulă care-i mănâncă pe mincinoși.🙂 Asta cu mincinoșii e glumă, ca să știi.

Jake Gyllenhaal e foarte ok în rolul principal. Adică în ambele roluri principale. Adam Bell și Anthony Claire. Fiecare cu blonda lui. Căci un anonim profesor de istorie, a cărui viață nu ieșea nici de nebună din niște tipare enervant de cotidiene – facultate, sex cu partenera și o tristețe catastrofală – profesorul ăsta de istorie vede la un moment dat un film și în film… se descoperă pe sine. Hamal, rol de figurant, fără vorbe, fără nimic. Seamănă perfect. Ce n-am putut înțelege deloc – de unde atâta tensiune în profesorul Adam Bell? Viața lui pare o frică permanentă și o rutină morbidă. Își descoperă sosia și se hotărăște să o caute. Găsește că omul ăla îi este identic. Ba nu; există o diferență. Una singură. Mama lui Adam spune că nu se poate, n-a făcut decât unul. Comportamentul profesorului e unul de infractor constant, pe urmele căruia se tot află Poliția, dar nu vrea să-l prindă. Iarăși m-am tot întrebat de ce, dar n-am avut răspuns.

enemy2În a doua parte a filmului se întâmplă ceea ce mă așteptam să văd în prima jumătate. Intrigă, tensiune mai bine construită, deznodământ bum!🙂 Nu am citit romanul lui Saramago, dar vreau să cred că e mult mai bine scris decât filmul care i-a urmat.

Două actrițe frumoase – Melanie Laurent și Sarah Gadon. Ultima e gravidă. În film și în realitate, căci ni se arată precum Eva, la un moment dat.

Pe imdb, filmul are (astăzi) 6.8 . Am auzit/citit păreri bune despre el, înainte să-l văd. Deci, nu-ți închipui că sunt eu singurul reper în caz că te întrebi dacă merită sau nu merită să-l vezi. Are farmecul lui. Însă, după părerea mea, e unul dintre cele mai stupide filme pe care le-am văzut de un an încoace.

Cum să te temi maxim de cineva și, drept urmare, să-ți dai întâlnire cu el într-o cameră de hotel, când afară, în lumea mare, ar fi fost locul cel mai lipsit de griji?🙂

Obișnuiesc să mă abțin de la comparații, dar Incendies, revin, e muuult peste ăsta. Și Prisoners, tot din 2013, e mai ok decât Enemy. Aștept Sicario, în 2015. Încă am încredere în sclipirile lui Villeneuve.

Câteva aspecte interesante din culisele filmului. Primii ofertați, în ordine, pentru rolul principal au fost Javier Bardem și Christian Bale. Primii doi „hamali” din filmul la care se uită profesorul Adam Bell se numesc: Fraser Ash și Kevin Krikst. Adică numele reale a doi dintre producătorii asociați ai acestei producții.🙂 Păianjenul (care apare fără să știi de ce) e o trimitere la sculptura lui Bourgeois – „Maman”.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

