Charlie vs. Charlie

Publicat pe Actualizat pe

vicii-virtuți-adbÎntâi, unii l-au inventat pe Charlie, crezând că au tot dreptul s-o facă. Să râdă. Oricum, oricât, de oricine și orice.
Apoi, alții au inventat niște dezaxați care să-l omoare pe Charlie. În numele dreptății și al lui Dumnezeu.
Și unii, și alții au propriile argumente „logice” pentru care fac ceea ce fac. Și unii, și alții trăiesc privind mereu la greșelile celorlalți. Care greșeli trebuie neapărat pedepsite. Doar educația face diferența între tipurile de pedeapsă. Dar pedeapsa tot pedeapsă rămâne. Ea vine tot din propria zonă de umbră a pedepsitorului, tot din nefericirea lui interioară.
Și, uite-așa, lumea se împarte cu fiece ocazie în tabere care nu caută soluții, ci răzbunări, vinovați, întărirea propriilor orgolii, creșterea controlului asupra maselor… La ce poate duce asta?

Îi vezi pe la televizoare și pe cei mai „academicieni” cum dau verdicte imediate și știu exact cum trebuie împușcați ba unii, ba alții.

95% dintre noi n-am fost niciodată în Franța sau am fost doar în excursie. Dar ne dăm cu părerea ca și când cunoaștem perfect realitatea acelei țări. „Ce dacă noi am trecut prin Lyon, iar aici e vorba de Paris?” E bine să realizăm că și în București, realitatea arată într-un fel în cartierul Titan, altfel în Primăverii și foarte diferit în Ferentari.

Convingerea mea este că ar avea mai mult sens ca toate discuțiile pe marginea unui eveniment nefericit, ca în Paris, să aducă n propuneri de rezolvare a situației, de însănătoșire a sistemului; soluții, nu noi și noi gloanțe verbale ca și când le-am ști pe toate pentru toți.

Am văzut noul trend: „Je suis Charlie”. Eu nu sunt Charlie. Vreau să cred că pot, că putem fi mai buni decât e Charlie sau decât sunt criminalii ăia analfabeți și ușor de manipulat. Că putem răspunde violenței cu ceva înțelepciune.

4 gânduri despre „Charlie vs. Charlie

    adelinailiescu a spus:
    Ianuarie 9, 2015 la 10:37 am

    Ma revolta orice asasinat, de orice fel! Dar la fel ma revolta si badarania si tupeul de a-ti bate joc de orice, in numele „libertatii presei”. Si daca libertatea asta, asa de mult clamata zilele astea, chiar exista de ce n-am voie sa zic nimic de evrei, de exemplu? Ca am citit ca vor sa pedepseasca prin lege chiar si spunerea de bancuri despre ei… Ori ii putem injura pe toti, dar absolut pe toti (ceea ce nu-mi doresc si nici nu cred ca e un castig), ori ii respectam la fel pe toti.
    Ca sa nu mai spun ca, dincolo de moartea unor oameni, totul pare o facatura ordinara. nu pot sa nu-mi amintesc cum atentatorii de la WTC tot asa si-au „uitat” actele in masina, ca sa nu existe dubii din prima clipa cine sunt teroristii. Si nu pot sa nu am compasiune pentru toti musulmanii onesti care acum vor fi prigoniti peste tot in Europa. Asa cum ii deplang pe toti copiii palestinieni ucisi de evrei, dar de care nu vorbeste nimeni.

      drstoica a răspuns:
      Ianuarie 9, 2015 la 10:47 am

      Așa e, Adelina. În numele nu știu căror dreptăți, în numele diverselor forme de bine, oamenii tind să se impună în fața celorlalți, să pară cei mai puternici, cei mai mari, cei mai cei. Uitând că pacea se face cu pace, binele se face cu bine… Chiar și între două bancuri având același subiect, diferențele pot fi uriașe.
      Eu cred că oamenii sunt și trebuie să fie egali pe planeta asta. Fie creștini, fie evrei, fie musulmani sau de orice altă religie.

    Gabriela a spus:
    Ianuarie 10, 2015 la 10:12 pm

    Si eu vreau sa cred ca putem fi mai buni de atat. caci pana la urma daca raspunzi la violenta cu violenta, ghici ce – se naste alta violenta. si tot asa intr-un cerc infinit, iar cei care sufera sunt tot inocentii…

      drstoica a răspuns:
      Ianuarie 10, 2015 la 10:23 pm

      Corect, o spun din toată inima. Niciodată violența n-a fost anulată în mod real cu violență. Ci doar înabușită, amânată. Până când celălalt, iată, a găsit momentul să răspundă încă și mai violent. E un lanț trofic.
      Ca să corectăm ceva în mod real, e nevoie de un nou sistem cu bătaie lungă, de răbdare, de perseverență, de dorința sinceră de a îmbunătăți lucrurile pentru generațiile viitoare. Dar totul trebuie să înceapă acum. Iar eu cred că oamenii devin cu adevărat mai buni, în lume se schimbă ceva, chiar dacă un astfel de atentat murdar e ultramediatizat, iar noi rămânem cu impresia că așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

