Străduiește-te să vezi dincolo de aparențe!

Publicat pe

diferitiEducația primită în mod voluntar, dar mai ales involuntar, ne învață să analizăm scurt și să punem etichete oricărui om, oricărui eveniment, oricărei situații de viață. Orice pe lumea asta „trebuie” să fie „bun sau prost”, „frumos sau urât”, „bogat sau sărac”, „plăcut sau nesuferit”, „campion sau ratat”… Evaluăm și interpretăm fără a ține cont că aparențele pot fi, de multe ori, înșelătoare. Facem asta în viteză, pentru a putea fi primii care-și strigă părerea în gura mare, astfel încât ceilalți să ne dea like, să spună: „ce deștept e ăsta”.🙂 Avem pretenția că putem cunoaște foarte bine un om dintr-o singură privire sau de cum a deschis gura.

Citește mai jos o poveste adevărată din America sfârșitului de secol 19. Am preluat-o de aici (istorie și numismatică) și le mulțumesc celor care au făcut-o cunoscută pe site-ul respectiv. E o lecție.

America la sfârșitul secolului al XIX-lea. O doamnă şi soţul ei, au coborât din tren în Boston cu intenția de a ajunge la Universitatea Harvard. Erau îmbrăcați destul de modest: ea, într-o rochie de bumbac, el, îmbrăcat într-un costum simplu, nu chiar de cea mai bună calitate. S-au adresat, fără să fi avut o programare prealabilă, secretarei preşedintelui de la Universitatea Harvard. Secretara a ghicit imediat că aceștia veneau de la țară, că erau fermieri, care nu puteau avea nimic de a face cu Harvard.

– Dorim să-l vedem pe domnul preşedinte – a spus omul încet.
– Îmi pare rău, este foarte ocupat – a răspuns secretara.
– Aşteptăm – a replicat femeia.

Ore întregi, secretara i-a ignorat, în speranţa că cei doi, în cele din urmă, se vor descuraja și vor pleca. Ei nu au plecat, ceea ce a făcut să crească frustrarea secretarei.

Cu greu, a a decis să-l deranjeze pe preşedinte.
– Poate, dacă veți vorbi cu ei câteva minute, vor pleca – i-a spus secretara preşedintelui Universităţii. Acesta făcu o strâmbătură de dezgust şi acceptă. Cu fruntea încruntată, dar cu demnitate, se îndreptă cu pas majestuos spre perechea care aștepta.

Femeia îi spuse:
– Am avut un fiu care a învățat la Harvard timp de un an. El a iubit această Universitate. A fost fericit aici, dar, acum un an, a murit într-un accident. Soţul meu şi cu mine am vrea să construim ceva, undeva în campus, care să fie în memoria fiului nostru. Preşedintele nu a părut interesat.

– Doamnă – a spus acesta – nu putem ridica o statuie pentru fiecare persoană care a învățat la Harvard şi apoi a murit. Dacă am face-o, acest loc ar părea un cimitir.
– Oh, nu, replică repede femeia – nu dorim să se ridice o statuie. Ne-am gandit că am fi bucuroși să donăm o clădire Universității Harvard.
Președintele a întors către ei privirea.

Aruncă o privire la rochia și la costumul simplu cu care cei doi erau îmbrăcați și exclamă apoi:

– O clădire!! Aveți cumva idee cât costă o clădire? Am investit peste șapte milioane și jumătate de dolari în clădirile de aici, de la Harvard!
Pentru o clipă femeia a tăcut.
Președintele s-a gândit că poate acum se va putea debarasa de ei.

Femeia se întoarse către soțul său și îi spuse încet:
– Atât de puțin costă o universitate? De ce să nu construim noi de la început una nouă, a noastră ?
Soțul său acceptă.

Fața președintelui se întunecă de confuzie și uimire.
Domnul Leland Stanford şi soţia lui s-au ridicat şi au plecat, au călătorit până în Palo Alto, în California, unde au pus bazele universității care le poartă numele – Universitatea Stanford, în memoria unui fiu de care Harvard nu a mai fost interesat. Universitatea “Leland Stanford Junior” a fost inaugurată în 1891, în Palo Alto. “Junior”, deoarece onora memoria fiului bogatului latifundiar. Acesta era ‘memorialul‘ său.

Mai nou, Universitatea Stanford a ajuns pe locul întâi în lume, chiar mai sus decât Harvard.
Ce ușor te poți înșela atunci când judeci după aparențe!…

2 gânduri despre „Străduiește-te să vezi dincolo de aparențe!

    dana alexandru a spus:
    Ianuarie 5, 2015 la 1:03 am

    …pfuuu,excelenta pilda.denota superficialitatea cu care judecam oamenii: fara sa i cunoastem si dupa aspecte fara valoare:bani,haine,masini… Cred ca fiecare din noi a judecat si a fost judecat astfel.Personal ,imi amintesc replica unei persoane ,care culmea ,ma stia de cativa ani,dar care mi a spus direct: „ca eu nu am cum sa inteleg lumea reala cu problemele ei,ptr ca viata privita de la geamul masinii X,se vede mereu frumoasa.”.Atunci am inteles ca orice as face si oricum as fi,cei din jur tot vor comenta dupa „valorile” lor.Si nici nu mi a mai pasat de ce spun,cred sau zic.Am incercat mereu sa fac ce cred eu ca e bine,ce mi face placere si ce mi aduce o stare de bine.Cred ca sunt singura in masura sa ma judec,analizez,sa schimb si sa traiesc viata MEA asa cum cred de cuviinta.Detasarea asta de „ce crede/spune lumea”,poate m a facut mai „nesociabila”,dar personal ,mi a adus o stare de liniste si cred ca ma scuteste de mult stre,nervi,certuri,discutii in contradictoriu,absolut inutile.Minunati cei din familia Stanford,care au ales sa ramana oameni simpli,indiferent de situatia materiala

      drstoica a răspuns:
      Ianuarie 5, 2015 la 10:35 am

      Cei din familia Stanford nu știu dacă au ales să rămână oameni simpli. Așa erau ei, conștient sau inconștient. Așa sunt oamenii, fie că ne place, fie că nu. Importantă aici este percepția celorlalți, a noastră, a tuturor vizavi de ceea ce vedem. Familia Stanford era cum era. Însă acel președinte/rector a avut de pierdut din cauza mândriei personale care-i spunea că nu are rost să stea la o discuție cu cei doi. Crezi că a fost fericit după ce chiar s-a convins că oamenii ăia construiesc o nouă universitate? Nu; persoane ca rectorul ăla, ca doamna/domnul de care tu povestești sunt intens măcinate de orice vine din afară, de orice cred că li se cuvine și nu primesc, de orice părere exterioară. Viața privită de la geamul mașinii X se vede frumoasă doar la nivel declarativ. În interior, e greu.
      Și da, ai dreptate. Și eu am judecat, mai judec după aparențe. Dar mă străduiesc să n-o mai fac, exersez altceva în mintea, inima și viața mea zi de zi.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

