Literatura predată în filme :)

Publicat pe Actualizat pe

tigru-mentalistÎn The Mentalist, ucigașul în serie Red John ajunge, la un moment dat, față-n față cu Patrick Jane. Primul îi salvează viața celui din urmă doar pentru a putea continua jocul de-a șoarecele și pisica. Doar pentru că-i plăcea să-l tot umilească pe Jane în tentativa acestuia de a-l prinde pe psihopat.

Red John îi recită aproape șoptit mentalistului niște versuri din William Blake, care mie mi-au plăcut foarte tare.🙂 Am mai auzit destul de mult încă un William în acest serial: Shakespeare. Foarte tare! Niște erudiți polițiștii din Sacramento.🙂 Ia citește aici:

tyger-adb

Adică:

Tigru, Tigru, foc de febre,
Între negrele tenebre,
Ce urgie-ţi dete ţie
Cea cumplită simetrie?

E o traducere a lui Paul Abucean pe care, dacă vrei, o găsești integral aici. Superbă poezie! Sau o altă traducere aici, a lui Ștefan Augustin Doinaș.

De ce-mi place? Pentru că, în engleză, primul vers e un joc foarte subtil de cuvinte. Pentru că e vorba de lumină și întuneric, de yin și yang, de alpha și omega, de viață și moarte, de întrebări și răspunsuri. Nu poți cunoaște lumina fără să fi trecut întâi prin întuneric. Doar confruntându-te cu umbrele tale, cu ceea ce ai îngropat adânc în subconștient, cu ceea ce nu-ți place la tine, văzând mereu în mod critic la ceilalți… doar astfel umbrele, durerile tale se pot vindeca, se eliberează, se transformă în lumină. Altfel… trăiești cu ele toată viața, întrebându-te de ce e lumea așa rea și de ce ți se întâmplă toate numai ție?…

2 gânduri despre „Literatura predată în filme :)

    dana alexandru a spus:
    Ianuarie 5, 2015 la 12:34 am

    …carismatic Patrick Jane asta.🙂 l am urmarit la Protv episod de episod. Eu recunosc,sunt varza la capitolul „limbaj non verbal”, sau mai direct la „citit oamenii”.Si asta nu e deloc bine.

      drstoica a răspuns:
      Ianuarie 5, 2015 la 10:58 am

      Carismatic Jane, într-adevăr.🙂 Îmi place că foarte des se citează din mari scriitori și se aduc în discuții diverse opere. Nu știu câte sezoane au fost la Pro Tv, fiindcă, recunosc, n-am văzut niciun episod acolo. Dar a fost la un moment dat, prin sezonul 5, un criminal care stătea, scria pe un forum al fanilor lui Shakespeare. Și Jane exact așa l-a prins: cu un citat despre Neptun, din Macbeth.🙂
      A citi oamenii te ajută mai mult pe tine, în primul rând în relația cu tine. Să te înțelegi și să înțelegi mai bine lumea interioară și pe cea exterioară. Nici eu nu credeam că ajută atât de mult.🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

