Un gram de limba română (15)

Publicat pe

Ni se întâmplă tuturor, mai mult sau mai puțin. Din grabă sau din necunoaștere. Dar învățăm.

Cine a pierdut până acum un zbor aerian în viața lui? Bun. Acum să vedem cine a pierdut doar un zbor, că aerian se subînțelege.🙂

pleonasmedrs

12 gânduri despre „Un gram de limba română (15)

    pongogonzo a spus:
    Decembrie 22, 2014 la 4:42 pm

    Reblogged this on pongogonzo.

    nicolescu a spus:
    Decembrie 22, 2014 la 9:31 pm

    Gram sau dram?🙂

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 22, 2014 la 10:47 pm

      La alegere. Câte grame crezi că încap într-un dram?🙂

        nicolescu a spus:
        Decembrie 25, 2014 la 1:55 pm

        Goagal zice ca vreo 3 grame si ceva, depinde de regiune. Iar expresia era, cel putin cand am invatat-o eu, ‘un dram de noroc, minte etc’.
        Evident ca putem alege, doar nu se prabuseste pamantul din cauza expresiilor reinventate… dar nu cumva e la fel si cu pleonasmele?

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 25, 2014 la 2:14 pm

          Da, contează destul de mult din ce punct de vedere privești lucrurile.
          Eu, de exemplu, nu m-am gândit nicio secundă la dram, la minte, la expresia consacrată de care vorbești.🙂 I-am zis simplu „un gram de liba română” fiindcă așa mi-a venit.🙂
          Cu pleonasmele… n-aș spune că e același lucru. Aici, e vorba de niște reguli menite să confirme respectul pe care-l acordăm culturii, limbii române, nu prea cred că are legătură cu creativitatea (re/inventarea)… Ne prevalăm de obiceiuri și sărbători „importate” (ai văzut ce caz se face peste tot când vine vorba de un Valentine’s Day), însă nu avem prea mare grijă de ceva atât de curat și de plăcut: limba în care ne exprimăm verbal.
          E doar convingerea mea, poate pentru că iubesc prea tare limba română, mai mult decât matematica sau chimia… I-aș putea spune chiar obsesie, recunosc.🙂

    Mala a spus:
    Decembrie 22, 2014 la 9:36 pm

    Ups ! Am inghetat cind am vazut ce panaceu e mass media ! :))))) Astea-s greselile de care „uzez”, ba chiar abuzez … Mea culpa!

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 22, 2014 la 10:48 pm

      Nu-i nimic, învățăm și corectăm.🙂

    Pusa a spus:
    Decembrie 23, 2014 la 7:24 am

    :)))))) corect, sunt pleonasme! Si eu folosesc din ele…. din motive de imaginatie abundenta, din dorinta de-a sublinia … ceva.

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 23, 2014 la 12:41 pm

      Dar se poate și fără. :))

    racoltapetru6 a spus:
    Decembrie 23, 2014 la 11:05 am

    La cât de mult sunt folosite unele dintre ele, ne-au intrat în obișnuință. De exemplu „averse de ploaie” sau „a îngheța de frig”, nu de frică!😉

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 23, 2014 la 12:44 pm

      Da, așa e, unele sunt exprimări obișnuite. Dar, cu puțină atenție, ne putem dezobișnui. Din respect pentru limba română.🙂
      Sincer, eu n-am auzit expresia „am înghețat de frică”. Eu o știu pe-aia cu „am înlemnit”.🙂
      Unul dintre foarte puținele pleonasme (semi)admise este „ieși afară”.

    dagatha a spus:
    Decembrie 28, 2014 la 7:44 pm

    ooo, daaaa!🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

