„Orbirea la schimbare” (VIDEO)

Publicat pe Actualizat pe

egoCând ești cel mai sigur de părerea ta acuzatoare (indiferent la adresa cui), mai întreabă-te o dată dacă nu cumva există 1% șanse să te înșeli. Ei, și?! Ei, mă gândeam și eu așa… Mă gândeam că dacă învățăm să judecăm mai puțin, să criticăm mai rar și să pedepsim mai blând în situații banale de viață, vom înțelege care e diferența uriașă dintre A și B. O frază pe care am mai scris-o pe-aici, în repetate rânduri. De ce am scris-o? Pentru că vreau s-o învăț cu adevărat și s-o fac eu principiu de căpătâi pentru propia viață. Ce am scris? „A mai degrabă decât B.” Adică, „omul preferă mai degrabă să i se dea dreptate decât să fie fericit.”

Uneori, într-un conflict direct/indirect, real/imaginat, ne pare imposibil să ne mai concentrăm pe găsirea unei soluții care să creeze continuarea dorită. Ținem cu tot dinadinsul să avem dreptate, să ne impunem punctul de vedere, să facem din orgoliu stăpânul propriilor noastre minți. Și ce se întâmplă acolo unde există un stăpân? Trebuie să existe și un sclav. Din păcate.

Ne putem înșela atât de ușor… Chiar și atunci când filtrele conștiințelor noastre stabilesc că un anume lucru e roșu, merită să ne întrebăm ceva: „Oare dacă aș privi mai din spate sau… din locul celuilalt… sau peste 5 minute, culoarea ar fi aceeași?”. Creierul ne joacă feste, știi? Se blochează pe așteptările lui, ștergând complet informații noi și diferite care i-ar putea schimba percepția asupra realității.

Mrs Phillips: Sunt sigura pe ce am vazut, nu sunt oarba. Ea era, nimeni altcineva.

Ria: Doamna Phillips, stiti ce este „orbirea la schimbare”?

Mrs Phillips: Orbirea la ce?!

Charles: Orbirea la schimbare. Vedem ceea ce ne asteptam sa vedem chiar daca ceva concret se schimba radical. Creierul nu înregistreaza schimbarea.

Ria: Exact ca acum. Lânga mine nu e decât Charles. Dar cu 10 secunde în urma, va vorbea Locker, exact din acelasi loc. Charles nu era în încapere. V-ati întors cu spatele, v-ati uitat la monitor si… nici n-ati remarcat ca s-au schimbat între ei.

(„Lie To Me”)

Ce face ego-ul? Generează frică. Și ce face frica? Generează încă și mai mult ego. Mai mult orgoliu. Mai multă mască socială, mai mare dependență de părerea celorlalți.

Ok. Hai și cu o dovadă video!

Îl cunoști pe Derren Brown? Unul pe care eu l-am tot urmărit în ultimii 3 ani și de la care am învățat ce înseamnă mintea omului, ce poate face el cu ea dacă vrea și ce face ea cu el dacă nu e atent.

Am și eu valorile și convingerile mele. Încerc să fiu atent la cât mă susțin ele în a fi fericit și la cât mă limitează. Mă uit la filmulețul ăsta genial! Nu e nimic regizat. E ceea ce ni se poate întâmpla tuturor, zi de zi, cu prietenii, familia, colegii, necunoscuții… De aceea, prefer să fiu fericit. Dacă nu am de fiecare dată dreptate, nu mai e nicio problemă.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

