Când omul devine Om

Publicat pe Actualizat pe

darmoxaCătunul Dârmoxa se află la 20 de km de cea mai apropiată localitate care are loc pe hartă (Broșteni), în județul Suceava. Nici ambulanța nu merge acolo dacă e chemată. E departe și nu există un drum decent până în sat. Școala stă să li se dărâme de una singură. A devenit un pericol real pentru cei care-i trec pragul. În clasele primare sunt doar 4 eleve. Două la „pregătitoare”, una în clasa a II-a și o alta în clasa a IV-a. Ministerul Educației se gândea dacă nu cumva ar fi mai bine să închidă definitiv școala respectivă. Și să-i condamne pe cei mici, puțini, din sat, la analfabetism. În secolul 21.

Neexistând nicio șansă pentru renovarea clădirii, învățătoarea Ionela Păcurar și-a transformat sufrageria de acasă în sală de clasă. E căsătorită, iar soțul a acceptat că, fără această inițiativă, celor 4 copile le-ar fi fost imposibil să mai meargă la școală. Că doar n-or face naveta de la 6 ani. Ba mai mult. Fiindcă, din toamna viitoare, alți 11 pici vor începe școala, soțul învățătoarei s-a apucat să construiască o anexă alături de casa lor, care să devină sală de clasă în toată puterea cuvântului.

Oricum ai da-o, gestul acestei familii e unul fantastic de frumos și de util. Mă întreb dacă eu, în locul lor, aș face așa ceva. Din postura celui care sunt și nu din cea a învățătoarei, aș răspunde repede: DA, cum să nu?! Însă nu vreau să mă mint; numai contextul concret mi-ar putea spune cu adevărat dacă aș face-o sau nu. Doar așa aș ști în mod real: pus în fața unui astfel de fapt împlinit.

În caz că aș ezita, singurul răspuns, pe care ar trebui să mi-l asum, este: pentru că nu vreau. Orice altceva ar fi o scuză ridicolă. „Nu am bani, nu am cum, nu am unde…” Nu. Pur și simplu, aceste gesturi îi fac pe autorii lor Oameni. Super Oameni. Și îi diferențiază de cei care doar se vaită că în România e imposibil de trăit. Învingătorii găsesc soluții, nu scuze și vinovați. Trebuie să ai multă putere interioară pentru așa ceva.

De aici, din casa mea, unde nu trebuie să transform gratuit nicio cameră în sală de cursuri, îi mulțumesc acelei învățătoare. Pentru ceea ce face, pentru că iese din rând și pentru că-mi dă o lecție mare.

13 gânduri despre „Când omul devine Om

    Christian de Brandenburg a spus:
    Octombrie 3, 2014 la 1:20 am

    Reblogged this on ”Armonii de veghe„.

    ricamihai13 a spus:
    Octombrie 3, 2014 la 6:31 am

    întradevăr, jos pălăria !!!!!!!!

      drstoica a răspuns:
      Octombrie 3, 2014 la 12:35 pm

      Așa e, Mihai.

        ricamihai13 a spus:
        Octombrie 3, 2014 la 12:38 pm

        Rica, sunt o ea 🙂

          drstoica a răspuns:
          Octombrie 3, 2014 la 12:55 pm

          Aaam înțeles! 🙂 Scuze, dragă Rica. Așa e. 🙂

    Mala a spus:
    Octombrie 3, 2014 la 9:21 am

    Exista astfel de oameni, doar ca nu ies in fata… nu-i vedem. Din cind in cind mai apare un material pe ici, pe colo in care citim despre faptele lor. Datorita lor inca cred in Romania mea.

      drstoica a răspuns:
      Octombrie 3, 2014 la 12:35 pm

      Dacă vrem cu adevărat să-i vedem, iată, îi vedem. 🙂 Cineva mă întreba într-o zi: cauți mult ca să găsești mereu povești frumoase pentru a scrie despre ele pe blog?
      Nu, nu caut deloc! 🙂 Vin ele singure, fiindcă m-am obișnuit să le observ, în detrimentul celor neplăcute de tip Libertatea, Click, știrile Pro Tv… 🙂

        Mala a spus:
        Octombrie 3, 2014 la 3:53 pm

        Absolut adevarat. Ele vin la noi …

    lacrimidefericire a spus:
    Octombrie 3, 2014 la 5:45 pm

    Cand vor gandi si guvernantii asa… ! De exemplu, in campania electorala, eu as da votul unui candidat care ar face un gest de genul asta, in loc de flyere/ bannere/ autocare/ stegulete etc , care stim si noi cat costa! Sau sa fi zis : uitati eu am renovat 2 saloane sau 3 gradinite sau am platit medicamentele la 100 de bolnavi cronici.. 😕. Sau : nu platesc o groaza de bani pe publicitate la tv!.. Sau.. .

      drstoica a răspuns:
      Octombrie 3, 2014 la 6:58 pm

      Pentru că masele se lasă mai impresionate de mici, bere și scandaluri la adresa contracandidaților. Românii se hrănesc cu știrile tv și, chiar dacă nu sunt subiecte care să-i privească în mod direct, vor vorbi apoi încontinuu pe marginea lor, mâncându-și nervii și timpul aiurea, fără niciun rezultat.
      Din fericire, sunt și vreo doi candidați care vorbesc mai degrabă despre ceea ce au de gând să facă dacă vor fi aleși decât despre cât de corupți sunt adversarii lor. Este, cred, pentru prima dată când sunt și asemenea candidați în ultimii… 17 ani (4 mandate). Un semn bun.

    Pusa Papuc a spus:
    Octombrie 4, 2014 la 9:34 pm

    Pentru ca nimic nu-i intamplator.. trebuia sa te descopar in seara asta. Adevarat, este o lectie de viata povestea Doamnei Invatatoare ( isi merita majusculele). Ne framantam si varsam lacrimi de nefericire pentru banalitati cand de fapt adevaratele fericiri vin din gesturi ca ale doamnei. Multam de postare, mi-a facut bine! 🙂

      drstoica a răspuns:
      Octombrie 4, 2014 la 9:43 pm

      E cazul să fim mai atenți la ce putem face, la modele pozitive și mai puțin la ce nu putem, la ce și la cine nu ne place. Orice a putut fi făcut o dată poate fi repetat oricând de oricine.
      Mulțumesc și eu foarte mult! 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

