The Double. Ca să te dea putin peste cap :)

Publicat pe Actualizat pe

double1După prima jumătate de oră, am devenit aproape sigur de un lucru: Kafka trăiește. 🙂 Pe imdb, filmul din 2013 e considerat „așa și-așa”. Am ținut, ca de fiecare dată, să nu plec de la premisa asta, să nu iau de bună părerea altora în locul părerii mele. Și m-am uitat la un film care mi-a cam zgâlțâit puțin creierii în cap. După ce s-a terminat, am descoperit de ce mi se părea că-l văd pe Kafka în spatele calculatorului. Fiindcă The Double e făcut după Dublura (Dvoynik), nuvela lui Dostoievski, scriitor care a pătruns adânc în mintea lui Kafka. Eh, dacă vrei să vezi ceva grav, uită-te la filmul de care-ți povestesc! 🙂

Într-o societate închisă, rece, plină de marionete, un tânăr – James Simon – nu știe altceva în viață decât casă-serviciu-casă-serviciu-azil de bătrâni (unde-i era internată mama)-casă-serviciu-casă-și-atât. În blocul de vizavi, locuiește Hannah, o blondă foarte drăguță și singură, colega lui James Simon, pe care el o urmărește cu un telescop în fiecare seară, după ce ajunge acasă. E atras de ea cum nu mai e atras de nimeni altcineva. O întâlnește în fiecare zi și ar putea să-i spună ce simte, să o invite în oraș, să îi zâmbească, măcar. Ar putea, dar nu poate. Rămâne mut și inexpresiv în fața ei. Așa cum de altfel rămâne în fața tuturor.

Se întâmplă totuși să iasă într-un bar cu Hannah.

Chelnerita: Te-a sunt cineva la telefonul de colo.

Simon: Nu e pentru mine.

Chelnerita: Un tip anost pe nume Simon?

Simon: Da, eu sunt ala. Ma scuzi o clipa, Hannah?

Simon (la telefon): Mama? Nu; e doar un cosmar ce-mi povestesti tu. Nu, nu s-a întâmplat asa ceva. Stiu ca sunt o dezamagire. Trebuie sa închid; sunt cu o fata. Da, cu o fata adevarata. Nu stiu daca e fertila, mama. Când se întoarce la masă, Hannah plecase,… dar nu supărată.

Double exlusive trailerÎntr-o zi, apare un nou coleg de serviciu: James Simon. Da, îl cheamă ca pe el. Și arată… fix la fel. Își dă lumea seama de asta? Nu. Da. Nu și Da. Un singur lucru îi deosebește pe cei doi: primul e un introvertit, al doilea, exact invers. Pentru că primul e James Simon, cel de toate zilele, iar cel de-al doilea este James Simon așa cum ar vrea James Simon să fie. Este Eul său ideal; vorbește, zâmbește, se comportă exact așa cum nu reușește James Simon să o facă. Eul ideal devine foarte repede preferatul tuturor colegilor, favoritul șefilor, idolul femeilor. Are relațiile pe care orice om de succes le are. Încearcă să-l ajute pe James Simon să se schimbe. James Simon rezistă cu o încăpățânare bolnăvicioasă. „Vreau, dar nu pot, n-am cum, e imposibil!” Vă sună cunoscute cuvintele astea?

E lupta dintre cel ce sunt și cel ce-aș vrea să fiu. E lupta permanentă din mintea mea. Am de ales: trăiesc în continuare viața grea, fără șanse de mai bine, așa cum mi s-a tot spus că este ea… sau îmi schimb gândurile, emoțiile și comportamentul, astfel încât viața mea să devină cea la care visez?

James Simon sta la masa cu James Simon.

Chelnerita: Ce vrei?

James Simon: Eu as vrea… o cola… si un colacel.

Chelnerita: Nu mai avem colacei.

James Simon: Bine, atunci… Bun, atunci…

Chelnerita: Hai odata!

James Simon: Da, scuze. Atunci, o sa… vreau o cola, cred.

Chelnerita: O cola. Iar tu?

Celalalt James Simon: O cafea.

Chelnerita: O cafea.

Celalalt James Simon: Si o omleta.

Chelnerita: Nu servim omleta seara.

Celalalt James Simon: De ce nu?

Chelnerita: Asa scrie în meniu. Micul dejun e dimineata.

Celalalt James Simon: Dar aveti oua?

Chelnerita: Da.

Celalalt James Simon: Aveti tigaie?

Chelnerita: Da.

Celalalt James Simon: Atunci, faceti-mi o favoare și aduceti-mi o omleta.

Chelnerita: Bine. Altceva?

Celalalt James Simon: Cu sunca.

Chelnerita: Si cu sunca.

Celalalt James Simon: Si pâine prajita.

Chelnerita: Si o pâine prajita.

Celalalt James Simon: Și o bere.

Chelnerita: Si o bere. Altceva?

Celalalt James Simon: Nu, atât.

Chelnerita: Esti sigur?

Celalalt James Simon: Adu-mi naibii mâncarea aia odata! (spre James Simon: ) Ce e?! Mi-e foame.

James Simon: Nu, dar… Eu n-as fi procedat asa…

Celalalt James Simon: Nu-ti plac ouale?

James Simon: Nu, adica, eu… Nu m-as fi simtit bine vorbind cu cineva în felul asta.

Celalalt James Simon: E chelnerita. E aici ca sa serveasca. Daca nu-i spui ce vrei, cum sa-si faca treaba ca lumea?

James Simon: Da, observ ca de multe ori e cam obtuza, iar eu sunt de acord ca a fi direct are, cu siguranta, efect. Dar eu nu-ti critic acum comportamentul.

Chelnerita: Poftiti cafeaua… berea… si micul dejun. Nu mai avem cola. (zice, se-ntoarce si pleaca)

Celălalt James Simon devine nesuferit de îndrăgit de către ceilalți. Are prea mult succes. E prea așa cum i-ar plăcea lui James Simon să fie. Și atunci, ce face? Se autosabotează! Încearcă să-l elimine din mintea sa pe acel James Simon care nu poate deveni. E gata să-l facă de râs în fața lumii, îl urâțește, vrea să-l distrugă. Să se autodistrugă! Doar pentru că s-a obișnuit că nimic frumos nu-i poate reuși, precum și-ar dori. Te exasperează cu negativismul, cu lipsa lui de reacție! Se complace cu statutul de veșnică victimă, de om învins de neputințe.

double2O place foarte tare pe Hannah, dar Hannah îl place pe celălalt James Simon, normal.

Celalalt James Simon: Simon, în viata te straduiesti sa obtii ceea ce îti doresti. Faci tot timpul ceva concret pentru asta.

James Simon: Am încercat sa-i vorbesc, dar nu stiu cum sa fiu eu însumi. E ca si cum as fi permanent în afara corpului. Ca si cum ti-ai putea trece mâna prin mine daca ai vrea. Si nu pot compara tipul de barbat care as vrea sa fiu cu cel care sunt de fapt. Si stiu ca asta fac, dar ma simt incapabil sa fac ce e necesar sa fac. Sunt precum Pinocchio… un baiat de lemn, nu unul adevarat. Iar asta ma ucide.

Filmul este, printre altele, un excelent manual de limbaj verbal, paraverbal și nonverbal. Îi poți observa pe cei doi James-Simoni cum se exprimă, cum se manifestă și înțelegi de ce unii oameni au relații mai bune decât alții, în general. Nu, nu doar banii fac legea, așa cum am fost învățați să credem. NIMENI nu ne poate lua atitudinea! E a noastră și doar noi hotărâm cum arată ea!

Finalul? În tine cine crezi că va învinge? Cine va decide cum să-ți trăiești viața? Cine vrei să fie șeful? Cel care crede că nu poate, nu merită, nu are cum din cauza celorlalți și a lipsurilor? Sau cel care e gata să se transforme, să-și dea voie să viseze măreț și să treacă la fapte, indiferent de ce crede că vor spune ceilalți?

Foarte ok Jesse Eisenberg în rolul principal al acestei comedii negre! Treabă bună făcută de regizorul și scenaristul englez Richard Ayoade, cu mamă norvegiană și tată nigerian. 🙂 Foarte interesantă și coloana sonoră, cu accente japoneze, după modelul Tarantino. Da, eu cred că merită să vezi filmul!

4 gânduri despre „The Double. Ca să te dea putin peste cap :)

    dana alexandru a spus:
    Septembrie 23, 2014 la 10:37 am

    ….desi am inca un haos in casa(deh,nu am norocul tau sa plec si sa gasesc casa aranjata 🙂 ),,in weekend o sa mi fac timp sa l urmaresc…pare interesant,cu subiect care sigur da de gandit…fiecaruia dintre noi.Zi buna!! 🙂

      drstoica a răspuns:
      Septembrie 23, 2014 la 11:10 am

      Bine, te invit să-l urmărești în casa mea, plină de prospețime, cu haos de domeniul trecutului. :))
      Zi excelentă și ție!

        dana alexandru a spus:
        Septembrie 23, 2014 la 11:42 am

        …:) ziua buna cu invitatii frumoase se cunoaste 🙂 .Multumesc frumos,Catalin..,pt recomandarea de film si pt tot ceea ce impartasesti aici cu noi.Reusesti sa ne arati mereu simplitatea,frumusetea si bunatatea acestei lumi,intr un mod sincer si natural.Ne inseninezi zilele cu ganduri pozitive,venite deseori,exact cand avem nevoie.Pare putin,dar de fapt,inseamna foarte mult. 🙂

          drstoica a răspuns:
          Septembrie 23, 2014 la 12:46 pm

          Pentru că eu, la rândul meu, primesc așa ceva din partea oamenilor care mă înconjoară. E o mare plăcere să văd împreună cu voi partea frumoasă a vieții. Mă face să aștept mereu cu nerăbdare, nu cu teamă, ziua de mâine. 🙂 Am descoperit că nu am nimic de pierdut, ba dimpotrivă, dacă aleg să mă simt bne. Ceea ce-ți doresc necontenit și ție! 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

