Ice Bucket Challenge. Pro & Contra

Publicat pe Actualizat pe

icebucketO spun din start: eu nu rezonez prea tare cu fenomenul. DAR: nu-i fac tâmpiți pe cei care intră în joc, nu i-aș opri să continue, nu mă deranjează. Atât: eu nu mă bag. Ce am de câștigat, ce am de pierdut? Prefer să dăruiesc oricui fără găleata aia cu apă și cuburi de gheață.

Încă o dată lumea se împarte în tabere. De ce? E un subiect suficient de puternic care constă într-o alegere strict personală: îmi torn sau nu-mi torn apă în cap! Când ceilalți trăiesc, se distrează, donează după regulile lor, apare suferința mea. De ce? Pentru că eu vreau neapărat să am dreptate, să dau verdictul, iar lumea să execute. Sunt Dumnezeu? Nu. E adevărul absolut la mine? Nu. „Dar nici n-am zis așa ceva”, spune cel îndrăgostit până la obsesie de propria convingere. Nu, n-a zis-o. Dar s-a comportat ca și cum. E de ajuns.

Din punctul MEU de vedere. Vezi? Nu e greu să personalizezi o părere; nu e greu să n-o consideri „realitatea obiectivă, general valabilă”, doar pentru că îți aparține. Așadar:

De ce e OK Ice Bucket?

-pentru că omul societății contemporane are nevoie de motive pentru a fi bun, pentru a se bucura de viața lui și pentru a ajuta și pe alții să o facă. Asta îi susține diverse acte de caritate.

-pentru că uneori / de multe ori e chiar amuzant.

-pentru că au făcut-o inclusiv oameni respectabili. Atenție! N-am spus „vedete”, ci oameni respectabili. Bunăoară, Andreea Esca e un astfel de om. Dacă ai cunoaște-o personal, ți-ai da seama pe ce se bazează afirmația asta. Mie mi-a plăcut de Esca executându-și provocarea. Apoi, a făcut-o până și Obama. Putin probabil că n-ar face-o niciodată. Nu, nu doar pentru că e om serios. 🙂

De ce NU e ok Ice Bucket?

-pentru că mesajul provocării este: DONEZI sau ICE BUCKET. Adică, dacă te faci fleașcă, adio donație. Preferi să te uzi decât să dăruiești. Deci, jocul e altfel, nu neapărat lăudabil ca și mesaj. Dacă alegi să te și uzi, să și donezi, dispare alternativa, posibilitatea de a alege, ca în orice joc.

-eu, unul, pot să donez și fără spectacol de genul. Așa ceva mi se pare un altfel de donație tip Gigi Becali: doar cu televiziunile la poartă. Donez fără să spun lumii; ăla e adevăratul dar.

-mulți, prea mulți nu o fac pentru gestul caritabil în sine, ci pentru a se umple de like-uri online. Astfel, mintea condiționează din nou starea de bine de ceilalți, de aplauzele lor.

-Cătălin Oprișan a scris in Gazeta Sporturilor despre un american căruia Ice Bucket, găleata aia cu apă și gheață, i-a adus moartea. Se poate întâmpla.

 

Iar listele, amândouă, pot continua, categoric. Important este să nu ne mai situăm cu disperare într-una din tabere, să ne oprim măcar puțin din a-i judeca pe ceilalți după propriul nostru set de convingeri, să apreciem ce e de apreciat și să trecem mai departe atunci când ceva nu ne place și nici măcar nu ne privește în mod personal. Ce câștigi dacă-l faci prost, tâmpit pe cel care nu ascultă de tine, de adevărul tău?!

Cei anti-Ice Bucket au deja un argument stereotip: „cine intră în joc e mânat de spiritul de turmă”. Ok, iar cel care folosește acest stereotip tot de spiritul de turmă e animat să o facă, serios. 🙂 Mai ales că i-am văzut filmându-se, postându-se pe facebook și așteptând aplauze/like-uri și pe cei ce sunt împotriva Ice Bucket.

Ce-i drept, fanii Ice Bucket manifestă mult mai puțină agresivitate față de contestatarii lor, decât dușmanii Ice Bucket față de cei care răspund la provocare. N-ar trebui să ne pună puțin pe gânduri?

Hai să ne convingem că fiecare are dreptul să-și trăiască viața după cum îi place, atâta vreme cât nu-i rănește pe cei din jur!

p.s.: Mai jos am postat o altă versiune a provocării Ice Bucket. Una care-mi place și mie, normal. 🙂

8 gânduri despre „Ice Bucket Challenge. Pro & Contra

    dagatha a spus:
    August 24, 2014 la 12:27 pm

    Mie mi se pare că scopul inițial a degenerat… Ca de obicei, lumea o face din rațiuni pur individuale.
    Dar, ca și tine, nu apropb, nu dezaprob. Mai ales când e o chestiune de alegeri!
    🙂

      drstoica a răspuns:
      August 24, 2014 la 1:41 pm

      Exact asta spuneam, Dagatha: e treaba fiecăruia ce face. De ce să-l judec eu pe X pentru că participă sau nu participă la asta?
      Și totuși, dacă nu s-ar mai crea astfel de fenomene din când în când, oamenii ar uita să dăruiască. Măcar atât: se strâng niște bani (mulți) pentru cercetarea unei boli reale, grave, cu care nimeni n-ar vrea să aibă de-a face. Iar eu rămân la părerea mea: prefer să dăruiesc, donez fără să-mi torn gheață pe cap. Fiindcă asta, acum, nu mă provoacă într-un mod cu adevărat plăcut. Poate cu altă ocazie, intru și eu într-un joc de genul, habar n-am. 🙂

        dagatha a spus:
        August 24, 2014 la 10:24 pm

        🙂 Suntem de acord în această privință, ceea ce e bine (a se citi „confortabil pentru psihivul meu” 😀 )
        Numai bine 🙂

          drstoica a răspuns:
          August 25, 2014 la 10:37 am

          Exact asta ar fi bine să urmărim permanent, Dagatha: liniștea noastră personală. Indiferent ce-am face, important este să ne păstrăm propria stare de bine. Nu contează ce fac ceilalți, e treaba lor. Nu-i judec, nu-i critic. Mă uit doar în mine și, dacă mie mi-e bine, e perfect. 🙂

        dagatha a spus:
        August 24, 2014 la 10:24 pm

        Psihicul* , desigur! 😳

    boro a spus:
    August 26, 2014 la 4:24 pm

    O judecată obiectivă!. Felicitări.

      drstoica a răspuns:
      August 26, 2014 la 6:06 pm

      Mulțumesc mult, Boro! Este echilibrul care ne oferă ceea ce ne dorim și nu ceea ce nu ne dorim. 🙂

    incredibleyoung a spus:
    August 28, 2014 la 7:12 pm

    🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

