Metode de creștere a încrederii și stimei de sine

Publicat pe Actualizat pe

mPentru că primesc o mulțime de întrebări în privat, mă gândesc că unele răspunsuri ar fi cumva de larg interes. Așa că hai să readuc acum, concret, în discuție o problemă cvasigenerală: încrederea și stima de sine. Cu exemple, ca să nu pară teorii abstracte, de nepus în practică.

De unde știu când creșterea încrederii și stimei de sine vine din mine, din ceea ce construiesc eu în viața mea, zi de zi,… ori de la alții, din ceea ce îmi oferă lumea exterioară? Răspunsul aici e destul de simplu: orice fac și se raportează la rezultate confirmate, apreciate, aplaudate musai din afară reprezintă încredere și stimă de sine condiționate. Ele vor exista întotdeauna, fie că vrem, fie că nu vrem. Noi nu putem exersa decât dozarea lor cât mai corectă, echilibrarea propriilor emoții astfel încât, atunci când confirmările, aprecierile, aplauzele încetează (parțial sau total), să nu mai disperăm, să nu mai credem că suntem lipsiți de valoare, să nu ne mai simțim singuri împotriva tuturor. Fiindcă valoarea aia, pe care înainte o apreciau mulți, vine din interior și nu ne-a dat-o nimeni din afară. În concluzie, nici nu ne-o poate lua cineva printr-o notă proastă la școală, printr-o concediere de la serviciu, printr-o respingere în relația de cuplu, printr-o jignire menită să ne înjosească… E imposibil! Valoarea a existat, s-a acumulat, s-a întărit și nu se va mai pierde niciodată!

Da, îmi place să primesc Like-uri și comentarii la textele postate, însă nu sunt dependent de ele. Dacă nu vin, nu vin. Eu știu că am scris din suflet și m-am bucurat în primul rând când am scris. N-o să cer niciodată să distribuiți postările mele. 🙂 Dacă voi considerați că merită, o veți face fără a vă cere eu așa ceva, nici măcar în mod elegant, mascat, de tip marketing, așa cum am tot văzut pe facebook. 🙂 Când voi constata că oamenii nu mai citesc absolut deloc ceea ce postez, îmi va fi clar că trebuie să mă apuc de altceva, să-mi ocup timpul altfel, într-un mod plăcut, care-mi poate crea din nou satisfacții.

Întrebarea pe care o aud cel mai des: cum pot sa-mi cresc încrederea si stima de sine, bine si sanatos?

Nu bătând o dată din palme, e drept. Ci exersând așa ceva ca pe orice alt lucru pe care acum îl faci bine și ușor în viața ta. Ca să citești, să scrii, să socotești, ai încercat de multe ori. Dar n-ai abandonat niciodată; erai sigur că, într-o bună zi, vei ști și tu să faci ceea ce fac alții. Vei ști încă foarte bine! Nu contează de câte ori cazi; contează de câte ori te ridici.

puternic-fericit1.Ca să-ți crești încrederea și stima de sine, fără a avea așteptări incerte din partea celorlalți, privește în tine, ia-ți în fiecare zi (dimineața și seara) câte 5-10 minute în care să vorbești cu tine. În liniște, pregătit să-ți pui întrebări profunde, indiscrete, și, mai ales, să primești de la tine răspunsurile potrivite la respectivele întrebări. Chiar dacă răspunsurile nu coincid cu ceea ce ți-ai dori tu să fie, cu ceea ce așteaptă alții de la tine. Dă-ți voie să te liniștești, să te întrebi (cu ochii închiși, poate) și să-ți răspunzi. Să primești răspunsuri în multe feluri posibile: un flash vizual, o idee ciudată (venită de niciunde), un fragment muzical (care poate însemna ceva concret sau nu)… ori, pur și simplu, să te relaxezi profund, să te odihnești și-atât. Stai întins în pat sau confortabil pe un scaun cu spătar și fă asta în fiecare zi, dimineața, imediat după trezire și după un pipi mic 🙂 , și seara, chiar înainte de a adormi. Cel mai la îndemână e să-ți urmărești cu atenție respirația. Asta înseamnă exersarea trăirii în momentul prezent, nu în amintiri supărătoare, nu într-un viitor incert. Rezultatele se vor simți negreșit după ceva timp, cu puțină perseverență. Dacă ți se pare deja prea mult sau degeaba, să știi că nimic nu poate fi mai simplu de-atât. 🙂 Omul vede ceea ce e pregătit să vadă și face întotdeauna ceea ce e cel mai potrivit pentru el în momentul respectiv. Primește lecția ideală în fiecare clipă. Dacă n-o înțelege și n-o acceptă, o va tot primi până îi dă atenția cuvenită.

2.Apoi, în exercițiile tale de relaxare, introdu momente de vizualizare, de contemplare. Observă-te întâi, cu lux de amănunte, în situația neplăcută prin care treci, în miezul unei probleme. Vezi, auzi, simte ce se vede, ce se aude, ce se simte în jurul tău. După care, treci într-o secvență în care totul e fix așa cum ai vrea să fie! Observă, convinge-te că imaginea arată perfect pentru tine, că tu ești cel ce îți dorești să fii, că tot ce se vede, se aude, se simte îți place mult. Că arăți exact ca atunci când ai avut cele mai glorioase momente din viața ta! Și ai avut, sigur ai avut! S-ar putea ca și nările tale să simtă acel parfum aparte, ca și în gură să ai un gust exact așa cum ai avea în situația împlinirii tale personale! Fă ca totul să fie cât mai intens în imaginația ta! Fiindcă imaginația ta a creat tot ce ai avut până acum, și bun, și rău. Imaginația te-a dus în toate direcțiile din viața ta. Acum, e cazul s-o pui la treabă exclusiv în folosul tău și nu invers!

3.Fă în fiecare zi lucruri care-ți plac! Mici, mari, nu contează. Nu are importanță cum le consideră ceilalți. Ei nici nu trebuie să devină neapărat părtași la asta. Ascultă muzici care te liniștesc și îți dau aripi, nu care te pun pe plâns și pe regrete. Umple-ți casa cu flori! Aleargă prin parc la primele ore ale dimineții! Mergi pe jos fără nicio țintă exactă! Sună pe cineva și spune-i doar atât, după caz: „Te-am sunat să-ți mulțumesc, chiar dacă tu nu-ți dai seama pentru ce. / Te-am sunat să-mi cer scuze / iertare. Nici nu mai contează pentru ce, vreau doar s-o fac. / Te-am sunat să te felicit! / Te-am sunat să-ți spun că te iubesc, poți să nu mă întrebi de ce. / Te-am sunat să-ți spun că am și acum în minte berea / cafeaua aia pe care am băut-o împreună.” Sunt lucruri simple, pentru care îți trebuie multă putere s-o faci. Drept urmare, sensibilitatea și bunătatea nu sunt slăbiciuni! Ele sunt PUTERE! Îți trebuie putere să ierți, să-ți ceri iertare, să-i spui unui om că îl iubești, așa din senin…

4.Umple-ți casa cu afirmații pozitive printate pe coli A4! Caută prin cărți, pe net, alege, creează tu niște afirmații cât mai plăcute și credibile pentru Tine. Și lipește-le prin casă, peste tot, să te „împiedici” de ele în fiecare clipă, la tot pasul. Să te trezești dimineața și o afirmație puternică să fie primul lucru pe care-l vezi când deschizi ochii.

La început, ți se vor părea ciudate, imposibile. Apoi, te vei obișnui cu prezența lor. În cele din urmă, le vei privi și simți mesajele în mod din ce în ce mai profund, conștient și inconștient. Vei începe să observi în viața cotidiană cum unele se manifestă tot mai des și mai plăcut. Vei ști că funcționează și le vei seta din ce în ce mai puternic în mintea, în sufletul tău. Când gândului dat de acele mesaje li se aliniază emoția susținătoare corespunzătoare, garantat viața ta se va schimba în bine, indiferent din ce punct de vedere. Din toate! E ceva ce eu însumi am făcut acasă la mine.

5.În fine, un exemplu altfel de creștere a încrederii și stimei de sine. Un exemplu personal, despre care am mai vorbit pe-aici. În 2011, am tot auzit oameni povestindu-mi ce frumoasă poate fi o călătorie de unul singur. Și am pus în balanță: riscul de a nu mă distra, de a resimți singurătatea, de a mă plictisi, de a pierde bani și timp aiurea… cu: plăcerea de a revedea Austria, libertatea de a face tot ce vreau și ocazia de a-mi umple cardurile cu poze. Plus că găsisem și o ofertă foarte bună de transport ieftin, cu Lufthansa. Mintea mea a ieșit din zona de confort, pentru risc și acțiune. Și mi-a zis: du-te! A fost totul extraordinar!!!

În vara asta, deja știam cum e. Dar am mai pus o dată lucruri în balanță și, mult mai ușor, am plecat în Germania, tot de unul singur. A fost de ajuns o a doua astfel de ieșire pentru a-mi lărgi zona de confort. Ceea ce înainte era zonă (mentală) de risc și acțiune s-a transformat în zonă de confort. Chiar dacă cei mai mulți cunoscuți se miră cum de am putut pleca singur și se îndoiesc de frumusețea unei asemenea călătorii, mie NU îmi mai pasă! Eu știu sigur și singur ce am trăit și, bineînțeles, ce voi mai trăi dacă voi repeta experiența peste încă vreo 2-3 ani. Iată așadar că încrederea și stima de sine vin din interior! Știu clar ce bine mă simt, ce puternic, ce relaxat, ce vesel, ce creativ, ce pregătit să înfrunt orice tip de stres ulterior. Nu doar că nu mai am nevoie de confirmări, de aprecieri, de aplauze din partea celorlalți; ci dimpotrivă: mă simt excelent chiar și dacă ei nu sunt de acord cu mine. Iar asta devine o ancoră, mi-o voi aminti (o voi activa) subconștient / inconștient / nonconștient de fiecare dată în situații similare, în situații când lumea va spune: „nu se poate, n-ai cum”. Ba da, am! 🙂 Doar eu știu dacă am sau nu. Și eu cred că am! Ca să știu sigur, încerc, fac, acționez! Și-mi confirm sau infirm singur totul!

Fă și tu lucruri care arată bine în mintea, în imaginația ta și pe care nu le-ai mai făcut niciodată! Fă lucruri pe care poate nici alții nu le prea fac, iar tu vei constata simplu că poți! Fă în fiecare zi câte ceva NOU, nu contează dacă e o activitate măreață ori nu! Ieși din tiparele personale, renunță la „nu am chef, nu am timp, nu am bani”!

Mai sunt multe alte metode, exerciții de creștere sănătoasă a încrederii și stimei de sine, doar că nu ți le pot arăta în scris. 🙂 În ședințele față-n față, unu la unu, funcționează în mod fantastic! Rapid și extrem de eficient! Hipnoza e un element în plus de o forță extraordinar de benefică! Oamenii pleacă de la mine și mă sună chiar și după jumătate de oră să-mi dea cine știe ce vești spectaculoase. Nu e greu. Și efectul durează! Trebuie doar să vrei și să-ți dai voie! Fericirea vine de la sine, nu adusă cu biciul. 🙂

Întrebări? Nu există întrebări greșite sau prostii, da? Întreabă! Doar așa poți afla lucruri. Nimeni nu s-a născut învățat. Învățăm împreună, cu fiecare postare, cu fiecare comentariu, cu fiecare mesaj privat pe care-l primesc.

valoarea-omului

41 de gânduri despre „Metode de creștere a încrederii și stimei de sine

    ricamihai13 a spus:
    August 16, 2014 la 7:33 am

    pur și simplu îmi place!!!!!

      drstoica a răspuns:
      August 16, 2014 la 11:32 am

      Mulțumesc, Mihai! Să ai un weekend pur și simplu perfect! 🙂

    Mala a spus:
    August 16, 2014 la 7:36 am

    Devine scrisul acel „ceva” care creeaza dependenta necesara obtinerii acelor satisfactii mai sus pomenite ?

      drstoica a răspuns:
      August 16, 2014 la 11:35 am

      Scrisul e ceva al tău, la îndemâna ta, sănătos, care nu depinde de ceilalți. Eu nu i-aș zice dependență, ci pasiune. Pasiunea este emoția primară care-ți luminează viața.
      Scrisul poate fi ceva care te susține, nu o dependență, nu ceva care te limitează.

    slowaholic a spus:
    August 16, 2014 la 10:55 am

    Curajul despre care vorbeai te poate băga în mare bucluc uneori. 🙂 Dar felul în care gestionezi buclucul te poate ajuta să crești foarte mult, dacă vrei și ai puterea să o faci.

      drstoica a răspuns:
      August 16, 2014 la 11:36 am

      Fericirea apare în zona de risc și acțiune, iar curajul din astfel de momente duce la extinderea zonei de confort, în final. 🙂

    lorelad a spus:
    August 16, 2014 la 3:43 pm

    Referitor la calatoria de unul singur, ce anume te-a determinat sa o faci? adica, de ce singur? ca nu ai plecat in munti sa meditezi…:)
    si inca ceva: cum ai ajuns sa practici hipnoza? cum te-ai pregatit si unde anume se desfasoara aceste sedinte?
    multumesc!

      drstoica a răspuns:
      August 16, 2014 la 4:38 pm

      Eu am fost mereu atras de nou, de necunoscut. De fiecare dată, am călătorit singur în țări care-mi plac foarte mult. Îți dai seama că în mintea omului se aglomerează tot felul de argumente pro și contra, nu există un singur „ceva” care să-i determine toate acțiunile. În cazul meu, simpatia față de acele țări, gândul că, fiind singur, voi face foarte multe fotografii 🙂 , dorința de a-mi împinge limitele, de a-mi demonstra că poate fi la fel de bine, de ușor, de frumos și de unul singur, plăcerea de a experimenta fără ajutorul sau compania nimănui… sunt doar câteva dintre considerentele alegerilor mele. Deși, așa cum spuneam, acolo, în țările respective aflându-te, socializezi incomparabil mai repede decât atunci când ești cu o altă persoană sau în grup. E un instinct natural uman căruia, în sfârșit, îi dai voie să funcționeze din plin, să-ți ofere exact ce poate el mai bine; are nevoie să se manifeste. Și sunt lucruri pe care nu le mai uiți, care-ți dau putere și care îți extind ușor zona de confort.

      E foarte adevărat că toate dorințele noastre, toate obiceiurile (comportamentul în general) ne sunt influențate decisiv de niște emoții setate în (prima) copilărie. În funcție de ceea ce am fost învățați atunci că „trebuie” să simțim, în funcție de ce și cum am experimentat atunci (voluntar sau involuntar), vom face cam toate alegerile la maturitate. De-aia spuneam de hipnoză. E un instrument care te ajută să identifici și să vindeci, să recadrezi în mod esențial și susținător toate emoțiile limitative, distructive care s-au instalat și au rămas în subconștient în copilărie. Constați că, dintr-o dată, nu te mai temi de nu știu ce, că ai curajul uimitor de a face niște lucruri, întrebându-te cum de nu reușeai să le faci și înainte, fiind unele foarte simple?

      E mai greu să pleci de unul singur în munți, să meditezi. 🙂 Atunci, chiar trebuie să fii pregătit pentru o altfel de viață. Ca să pleci singur(ă) la Paris, să zicem, nu schimbi nimic fundamental în viața ta cotidiană: dormi, mănânci, bei, te plimbi, socializezi, te distrezi…
      Am descoperit hipnoza într-un moment în care nu credeam nicicum că pot face eu așa ceva, însă, de asemenea, într-un moment în care eu însumi aveam nevoie de un mare restart mental-emoțional. Întâi am citit și am învățat astfel autohipnoza. Am experimentat singur, apoi cu un hipnotizator. După aceea, există un curs al Asociației Române de Hipnoză pe care l-am urmat cu mare plăcere. Foarte bun! Am tot aprofundat, studiat și în alte părți, aplicat, până ce m-am convins că hipnoza nu dă greș. Că dacă nu poate rezolva toate problemele din lumea asta, măcar nu face niciun fel de rău. Că numai pentru relaxarea senzațională pe care o poți obține și tot merită din plin. E greu de descris în cuvinte, nimeni n-o poate face. E ceva ce trebuie să experimentezi ca să știi ce/cum e.
      Uite, dacă ești din București sau ajungi pe-aici, îți pot oferi o ședință de transă de relaxare. Sau putem rezolva chiar și o problemă, o fobie, ceva, dacă vrei. Fără nicio obligație din partea nimănui.

        lorelad a spus:
        August 16, 2014 la 10:33 pm

        Cel mai important este ca tu te-ai simtit confortabil si ca ai valorificat o provocare. S-a intamplat ceva, altceva decat de obicei si ai invatat lucruri noi.

          drstoica a răspuns:
          August 17, 2014 la 1:30 am

          Astea erau așteptările, asta s-a întâmplat. 🙂

        lorelad a spus:
        August 16, 2014 la 10:36 pm

        Multumesc pentru informatiile despre hipnoza si pentru invitatie. Interesant.
        Voi reveni cu raspuns. 🙂

          drstoica a răspuns:
          August 17, 2014 la 1:32 am

          Când crezi că ești pregătită, dă-mi un semn. Dar vreau să știi că eu n-am să-ți mai propun. Trebuie să vină din partea ta, să fie dorința ta, nu insistența mea; e foarte important pentru amândoi. Bine?

    Alisa a spus:
    August 16, 2014 la 7:28 pm

    Peste o săptămână și ceva voi pleca într-o tabără cu o fată cu care m-am întâlnit o singură dată și am vorbit de câteva ori pe facebook… ea e singura pe care o știu. Eu zic că e destul de îndrăzneț pentru mine :)). Dacă mă gândesc la mine cea de acum un an, cu siguranță n-aș fi avut curajul să mă aventurez așa.

      drstoica a răspuns:
      August 16, 2014 la 7:55 pm

      Foarte bine faci, Alisa! Indiferent cum vei descoperi că e fata respectivă, cunoscând-o mai bine pe parcurs, tu ia tot ce-i mai frumos, mai bun, mai interesant din toată experiența asta! Când încercăm lucruri noi, nemaifăcute, avem de învățat mult mai mult decât din situațiile obișnuite.
      Urmărindu-te pe blog, eu sunt sigur că te vei simți bine, te vei distra și te vei întoarce și mai bogată interior! Aventură plăcută îți doresc! 🙂

        Alisa a spus:
        August 17, 2014 la 12:12 am

        Mulțumesc mult, sper să fie așa! Am învățat să văd doar partea frumoasă a tot ceea ce mi se întâmplă, așa că (dacă nu mă răpește nimeni sau nu pățesc altceva) sunt sigură că o să fie o experiență foarte faină.

          drstoica a răspuns:
          August 17, 2014 la 1:34 am

          Bravo ție, exact așa va fi, ai să vezi! Dorința însoțită de convingere, de așteptările conforme cu dorința determină rezultatul.

            Alisa a spus:
            Septembrie 5, 2014 la 1:06 am

            Șiii m-am întors… și ziceam să te anunț, că tot îmi scriam grijile de dinainte de Școala de vară pe aici. A fost o experiență extraordinară care pot să zic că m-a schimbat. Am fost super sociabilă (eu de obicei sunt cea mai timidă persoană pe care o cunosc), mi-am făcut o grămadă de prieteni, și practic am făcut tot ce mi-a trecut prin cap. Am scris mai multe pe blog, în caz că vrei să citești.

              drstoica a răspuns:
              Septembrie 5, 2014 la 10:06 am

              Excelent, Alisa! Iată, la așa ceva duce situația în care îți aliniezi frumos gândul, emoția și fapta. Când toate 3 sunt orientate în aceeași direcție, ele împlinesc visurile mari și mici. Mă bucur foarte tare să citesc cum ai petrecut la Școala de vară!!! Bravo! 🙂
              Vezi? E impropriu să așteptăm să se schimbe întâi ceilalți. E de ajuns să schimbăm ceva la noi înșine, fără acel tipar – „nu pot, n-am cum, e greu” – și se schimbă viața, efectiv! Apar minunile!

                Alisa a spus:
                Septembrie 5, 2014 la 4:50 pm

                Da, ai mare dreptate, nu trebuie să îi așteptăm pe ceilalți să facă ceva, trebuie să ne schimbăm noi înșine atitudinea și să facem ca lucrurile să se întâmple.
                O experiență de genul ăsta chiar te schimbă, îți schimbă atitudinea. Acum nu mai am nici o problemă în a pleca singură undeva fără să cunosc pe nimeni, știu că o să mă descurc… iar săptămâna viitoare plec la Start Me Up, la Predeal. Dacă nu aș fi mers la Școala de vară, acum aș fi avut mult mai multe emoții, mi-aș fi pus o grămadă de întrebări despre cum va fi. Așa nu mai am nici o treabă, sunt relaxată, știu că va fi bine.

                  drstoica a răspuns:
                  Septembrie 5, 2014 la 5:33 pm

                  Multă baftă îți doresc! Când simți și acționezi bine, nu poate fi decât bine.

                    Alisa a spus:
                    Septembrie 5, 2014 la 6:03 pm

                    Mulțumesc mult! 🙂

                      drstoica a răspuns:
                      Septembrie 5, 2014 la 7:08 pm

                      Cu multă plăcere, Alisa! 🙂

    Costache Costel a spus:
    August 17, 2014 la 11:05 am

    ma framanta intrebarea daca nu sunt subiectiv cu mine, daca nu sunt partinitor cu raspunsurile pe care mi le dau, cum sa am incredere totala in mine ?

      drstoica a răspuns:
      August 17, 2014 la 12:25 pm

      Costel, e bine să știi că nu există obiectivitate în această dimensiune a vieții noastre. Neurologia spune că viața întreagă e doar o percepție a fiecăruia dintre noi, diferită de la un om la altul. Prin urmare, nu-ți face probleme în privința faptului că ești subiectiv. Privește în oglindă și vezi exact ce om extraordinar e acolo! Privește-l în ochi ca și când n-ai fi tu! Observă-i trăsăturile și câte lucruri bune se ascund în el! Convinge-te că are toate motivele din lume să se bucure de el, de ceea ce este el cu adevărat! Zâmbește-i omului din oglindă și-ai să vezi că îți va zâmbi înapoi! 🙂 Pare o glumă, dar să știi că ăsta e primul lucru pe care eu îl fac dimineața când ajung în baie: privesc 3 secunde în oglindă și-mi zâmbesc. Ce crezi că se întâmplă? Mă amuz. 🙂 Bucuria, simțul umorului, plăcerea momentului fac parte integrantă din încrederea și stima de sine. Înseamnă putere, înseamnă convingerea, sentimentul că dacă tu faci ce crezi că este bine, nu contează ce-ar putea spune ceilalți. Fă întotdeauna ceea ce simți că te ajută, că nu-i deranjează nici pe ceilalți în mod real și-ai să vezi că-ți vei confirma și reconfirma mereu ce om extraordinar poți fi! Subiectiv, fiindcă e foarte bine!

        Costache Costel a spus:
        August 17, 2014 la 5:57 pm

        inca raman cu sentimentul ca pe undeva gresesc ,ca poate ranesc pe cineva fara sa-mi dau seama, nu stiu, este o intreaga nebulozitate in mintea mea……s-au …..poate i-mi fac singur griji tocmai de-a nu ranii, de-a nu supara, de-a nu deranja …..ce sa mai cred ?

          drstoica a răspuns:
          August 17, 2014 la 7:42 pm

          Când vei înceta să te judeci, să te critici pentru ceva deloc concret, va fi mult mai bine. Încearcă să ieși puțin din film, fă un pas în spate și privește la tine cum ești personajul principal în povestea vieții tale. Vei descoperi un om bun pe care, în loc să-l judeci și să-l pedepsești, îți vine să-l ajuți. Și chiar asta ai să faci. Împacă-te cu tine, puțin câte puțin, știind că nimic nu e de neiertat pe lumea asta, și-ai să vezi că viața capătă alte culori, altă lumină, alt aer…

    Irina a spus:
    August 17, 2014 la 3:06 pm

    Hipnoza este minunata! Chiar ca este greu de descris in cuvinte. 🙂 Trebuie sa traiesti un astfel de moment ca sa intelegi cum este. Niciodata nu m-am simtit ATAT de relaxata, ca dupa o sedinta de hipnoza sau ca dupa un somn bun obtinut in urma unei sedinte de autohipnoza. 🙂

      drstoica a răspuns:
      August 17, 2014 la 3:17 pm

      Iar asta se oglindește ulterior în propriul tău comportament. 🙂

    danaalexandru a spus:
    August 18, 2014 la 3:19 am

    Ah,demult am vrut sa te intreb,cum e cu autohipnoza asta,e greu de facut???De fapt,pe mine m.ar interesa o modalitate de a ma odihni bine intr un timp cat mai scurt.In ultima vreme ,am un program haotic,nu mai apuc sa dorm mai mult de 4-5 ore pe noapte…iar in weekenduri nici atat.Si nici nu vad sa scap de programul asta pana spre iarna.Am vazut odata o postare despre ceva asemanator,din vacanta ta in Germania.

      drstoica a răspuns:
      August 18, 2014 la 9:37 am

      Dimpotrivă: e foarte ușor de pus în practică. Trebuie doar să crezi că poți. Ăsta e marele secret.
      Transa de relaxare te ajută enorm. Un sfert de oră de odihnă autoindusă face cam cât o oră jumate, două ore de somn profund. Ocazional, e binevenită o astfel de tehnică. Doar că nu e bine să înlocuiești permanent somnul cu așa ceva, fiindcă organismul slăbește, el are nevoie inclusiv de orele alea dormite, de cicluri complete de somn – pe frecvențe alpfa, theta, delta.
      Chestia din Frankfurt a fost ceva ce nici eu nu mai văzusem în vreun alt loc până atunci și m-a surprins extrem de plăcut. Eu fac asta în ședințele cu oamenii, dar mi se pare extraordinar să dai posibilitatea oricui își dorește să se relaxeze în spațiu public. Se schimbă inclusiv percepția celor care nu participă la așa ceva, decât ca trecători-spectatori.
      Nu știu cum te-aș putea învăța autohipnoza aici. Dacă vrei, îți pot recomanda o carte foarte bună pentru cineva care n-a mai avut contact cu așa ceva. E cartea din care eu însumi am învățat autohipnoza și a funcționat atât de bine, încât, ulterior, am mers la un hipnotizator să verific dacă aia e transa adevărată și totul a decurs perfect. 🙂 „Hipnoza”, de dr. Roberta Temes. Dacă vrei, îți mai pot da și alte titluri de cărți bune și utile despre hipnoză. Doar zi-mi. 🙂

    Soap Bazar a spus:
    August 18, 2014 la 9:40 am

    Eu cred si stiu ca increderea in Sine se creeaza prin experimentare, adica prin trairi. In momentul in cand esti pus intr-o situatie dificila, asculta-ti instinctul si actioneaza confirm lui. In momentul acela se creeaza o retea neurologica noua, o traire a ta, traire care te inalta si iti da incredere in tine si care se va activa de fiecare data cand esti pus in situatii asemanatoare 🙂

      drstoica a răspuns:
      August 18, 2014 la 9:47 am

      Perfect adevărat, Gabi! Problema apare atunci când omul NU are încredere în sine și când suferă din această cauză. Pentru a reveni pe linia de plutire, e nevoie ca el să-și provoace constant mici scântei de încredere, care, inevitabil, se transformă în adevărate vâlvătăi. 🙂 Ca orice pe lumea asta, și încrederea se exersează cu perseverență. Conștient sau inconștient.

        Soap Bazar a spus:
        August 18, 2014 la 9:52 am

        Cartea “Hipnoza”, de dr. Roberta Temes nu mi s-a parut exceptionala, recomanzi ceva mai bun? 🙂

          drstoica a răspuns:
          August 18, 2014 la 3:24 pm

          „Puterea minții”, de Kevin Hogan și Mary Lee LaBay, și „Autohipnoza”, de Bruce N. Eimer. Ele cum sunt? 🙂
          Sau vrei o recomandare științifică, foarte avansată? Eu, aici, am recomandat ceva cât mai simplu și mai practic, mai la îndemâna tuturor.

            Soap Bazar a spus:
            August 18, 2014 la 3:39 pm

            Nu stiu cum sunt, o sa le caut. Multumesc de recomandari!

              drstoica a răspuns:
              August 18, 2014 la 3:51 pm

              Cu mare plăcere! Dacă vrei și ceva mai pretențios, care arată a tratat în domeniu, spune-mi, te rog.

    danaalexandru a spus:
    August 18, 2014 la 10:19 am

    Multumesc de raspuns.Stiu si eu ca nimic nu poate inlocui somnul bun.E o situatie temporara,spre iarna m.am gandit deja la vreo doua trei vacante cu multa multa zapada,cum cer copiii.Cum aici nu avem asa ceva…Dar oricum voiam sa incerc si hipnoza si autohipnoza,nu din curiozitate,ci convinsa fiind ca ma va ajuta,ca mi va face bine.Doar ca nu m as fi lasat asa pe mana oricui,am vrut sa fie cineva de incredere.O sa caut cartea on line,daca nu ,o comand in tara.O zi buna,buna…:)

      drstoica a răspuns:
      August 18, 2014 la 10:46 am

      Multă baftă și o zi perfectă și ție! 🙂

    incredibleyoung a spus:
    Decembrie 5, 2014 la 7:48 pm

    Asa e…drumul catre autodescoperire pare un pic greu si inspira teama…Si pare incalcit…dar cu mult curaj si perseverenta,se poate…Iar tu chiar te pricepi sa ajuti pe cei plecati in acest tip de calatorie…

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 5, 2014 la 10:15 pm

      Mulțumesc, Tina! Pentru că e și călătoria mea, în aceeași măsură.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

