To End All Wars. Ce e aia „dreptate”?

Publicat pe Actualizat pe

endUn film american din 2001, bazat pe evenimente reale. L-am găsit „întâmplător”. Eu nu cred în întâmplare. Totul are un rost. Mă întreb de fiecare dată dacă înțeleg cum se cuvine mesajul. Iar ăsta e un film cu mesaj profund.

Distribuția arată bine. Robert Carlyle, Kiefer Sutherland…

În Al Doilea Război Mondial, fiecare britanic se bucura să-și poată servi patria, să dea liniștea căminului și a vieții civice pe gloria înfruntărilor cu dușmanul de moarte. Lumea trebuia eliberată, se cerea vărsare de sânge pentru asta. Un regiment britanic ajunge într-un lagăr japonez din jungla thailandeză. Frondă,  bătăi, molime, sclavie, execuții, moartea oricărei speranțe. Apoi, căpitanul Ernest (Ernie) Gordon își amintește că, pe timp de pace, i-ar plăcea să predea într-o școală. Să fie profesor după ce ar termina facultatea. Îl studia pe Platon și pe alții ca el.

Aici, în lagărul japonez, comanda britanicilor era la colonelul McLean și la maiorul Campbell. Al doilea pune la cale un plan de evadare. Fără finalitate, dar astfel consideră el că păstrează vie speranța soldaților săi. Și ținea foarte mult la regimentul pe care-l conducea.

Căpitanul Ernie Gordon inițiază o „școală” în lagăr. Întâi, japonezii se opun. Apoi, cad de acord că școala înseamnă disciplină, supunere.

Maior Campbell: Daca omul drept e tratat atât de rau, asa cum spui ca spune Platon,… sa ne dam la o parte si sa lasam raul sa-si faca loc?

Dusty: Dumneata ce ai recomanda, domnule maior?

Maiorul: As recomanda împotrivirea. Ochi pentru ochi! Asta s-ar numi dreptate pentru temnicerii nostri.

Dusty: Dar daca ar fi mila, compasiune?

Maiorul: Mila, compasiunea… Ultimul refugiu pentru lasi si tradatori.

Dusty: Asadar, dumneata ai lua un om si l-ai răstigni pe un stâlp, în vazul tuturor pentru…?

Maiorul: …pentru ca eu as cauta dreptatea.

E un film despre demnitatea umană. Cum arată ea? Cum se păstrează? Cine are dreptate când două tabere cred că luptă exact pentru același lucru? Faptele vorbesc de la sine, chiar dacă oamenii aleg să vadă doar ceea ce le susține credința.

Ernie (narator): Maiorul Campbell era un conducator înnascut. Parea sa atraga oameni de toate nationalitatile, din toate grupurile. Si avea darul de a-i uni pe toti pentru o cauza comuna. Cauza lui.

Este acea diferență uriașă între a ține cu orice preț să ai și să ți se dea dreptate… și a căuta soluția, rezolvarea situației așa cum e mai bine inclusiv pentru tine. Dar ceva te orbește, ceva îți face mintea franjuri și nu accepți să vezi decât propria soluție.

Ernie: La ce duce ura, pâna la urma? Când te uiti în ochii dusmanului si te vezi pe tine însuti… ce pret capata mila?

Sunt montate în film inclusiv imagini cu eroii – britanici și japonezi – după 55 de ani.

Mie mi-a plăcut, a trecut dincolo de ochii unuia care se uită să vadă ce hibe are filmul, ce nu e de Oscar în el. S-a oprit acolo unde era nevoie să se oprească. Fiindcă e un film despre dorința de a supraviețui și despre curajul de a ierta versus codul Bushido – onoare și rușine, în interpretarea unora, în interesul lor. Ce ironie!… Să găsești libertatea într-un lagăr unde ți se răpește orice drept de a decide pentru tine însuți… „Pentru ca toate războaiele să se sfârșească…”

7 gânduri despre „To End All Wars. Ce e aia „dreptate”?

    dana alexandru a spus:
    August 15, 2014 la 4:58 am

    M-ai corupt iar. 🙂 Am facut noapte alba urmarind doua filme din” telecinemateca lui Catalin” ,cum ii spun eu. 🙂 Bine,recunosc ,m a tinut treaza si zgomotul unei discoteci in aer liber de langa casa mea.Dar mi a placut ce am vazut,m a impresionat chiar.Si ca de fiecare data,dupa vizionarea unui film, am incercat sa ma pun in locul personajelor,mi am pus intrebari pe care le am intalnit si in film:” ce e dreptatea,p
    ana un

    dana alexandru a spus:
    August 15, 2014 la 5:31 am

    …:) reiau: pana unde poti merge pt dreptate,ce e mila si multe altele.Oricum, filmul asta mi a intarit doua convingeri,la care,in ciuda multor pareri contrare,nu renunt:1.oricata dreptate CREZI ca ai,nu trebuie sa ti o cauti singur,sa tii cu dintii sa arati ca ai dreptate tie si celor din jur.Cred ca viata are modul ei unic de a arata si a face dreptate.Si nu cred ca asta e semn de lasitate.2 .Ceea ce traim ne schimba continuu,dar depinde de noi daca in bine sau in rau.A raspunde raului cu rau,nu duce la nimic bun.Lumina nu vine din intuneric,focul nu se stinge cu foc.
    Ca o concluzie:a fost un film-lectie,de istorie,viata,iertare,uman.Si dreptate,da,o dreptate care sa vina nu ca o multumire personala,ca o razbunare,ci ca un prilej de schimbare in bine.Nu stiu daca e prea coerent ce am scris.Mos Ene e de vina.:)) Noapte buna…sau buna dimineata…si multumesc de recomandare.:)

      drstoica a răspuns:
      August 15, 2014 la 11:13 am

      Nu mai am ce adăuga. 🙂 Asta mi s-a părut și mie esența filmului, asta mi se pare a fi parte din esența vieții. Dreptatea, în forma ei absolută, există ca și Adevărul. Adică, undeva dincolo de noi. Contează, însă, calea pe care o alegi pentru a face, a ajunge la Dreptate. Cu ce costuri, cu ce rezultate, cu ce urmări pe termen scurt ori lung, pentru tine și pentru ceilalți?
      Cu mare plăcere, Dana! 🙂

    Mala a spus:
    August 15, 2014 la 7:28 am

    Şi dincolo de perfecţiunea ‘de Oscar’ e perfecţiune, Doc ! Am văzut filmul şi-a fost printre puţinele pe care a trebuit să le revăd. O cere.

      drstoica a răspuns:
      August 15, 2014 la 11:14 am

      Eh, eu nu i-am zis perfecțiune. Doar că nu îndeplinește criteriile de Oscar. 🙂 Altfel, chiar mi-a plăcut și cred că am învățat din el.

        Mala a spus:
        August 15, 2014 la 11:24 am

        Eeeiii, am făcut eu analogia cu perfecţiunea …

          drstoica a răspuns:
          August 15, 2014 la 12:26 pm

          🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

