Victorie acum sau victorie pe termen lung?

Publicat pe Actualizat pe

LeaderÎntr-o situație limită, într-o situație conflictuală, oamenii se împart în două categorii:

1.cei care vor sa rezolve problema

și

2.cei care vor să li se dea dreptate.

Fii atent la tine unde te încadrezi! E simplu. Când te contrezi cu cineva, vezi ce îți pare mai important: să-ți impui punctul de vedere sau să găsești soluția bună, potrivită, convenabilă pentru amândoi?

Da, poți să ai dreptate, poți să ai toate argumentele din lume în favoarea ta, nu asta e ceea ce vreau să spun. Dar dacă vezi că celălalt nu te crede, se opune, nu vrea cum vrei tu, e un permanent „gică-contra”, vrea să îi dai dreptate cu orice preț, tu fă exact ceea ce crezi că ar fi cel mai bine pentru tine, pentru starea ta de bine, pentru amândoi, la urma urmei.

lider2Este foarte important ca, atunci când situația nu pare să mai aibă ieșire, atunci când vezi că nu există decât o singură soluție, să te întrebi: „ok, si daca ar mai exista o varianta / o solutie, cum ar arata ea? daca n-ar conta ca celalalt îmi da sau nu dreptate, cum as face sa fie cel mai bine pentru mine?”. Sunt două întrebări simple. Ai curajul și răbdarea să ți le pui. Spun „curajul” pentru că, dacă-ți vei pune aceste întrebări, „riști” să primești alt răspuns ideal decât ăla despre care crezi tu că e ideal atunci, la nervi.

Știi ce înseamnă cu adevărat Putere? Să îmbini bunătatea cu inteligența și cu educația; să renunți a mai crede că „dacă ești bun, ești luat de prost”; să înțelegi că a avea dreptate nu e cea mai mare scofală. E ușor să țipi, să bați cu pumnul în masă, să te superi în semn de șantaj emoțional, să-i dai și vreo două peste ochi celuilalt. Ok, și dacă nu îți dă dreptate, ce? Știu că mândria ta personală, orgoliul specific egoului îți ordonă „să câștigi lupta”. Dar, spre binele tău pe termen scurt, și, mai ales, pe termen lung, învață să ierți, învață să taci, învață să asculți, învață să fii asertiv: folosește-ți argumentele pentru a-i arăta celuilalt că ai dreptate, însă nu-l forța să fie de partea ta dacă el nu înțelege că așa e cel mai bine. Ai de ales: îl lași în pace, îi demonstrezi în timp că se înșală ori găsiți atunci o cale de mijloc. Fii tu, de câte ori e nevoi,e așa cum vrei să fie celălalt! Pentru ca el să vadă, să se convingă, să îl inspiri și să se schimbe singur, fără să-i spui tu. Asta înseamnă la tine autocontrol, nu prostie. Înseamnă mult mai multă putere decât îți închipui. Și-ai să vezi cum ea crește în timp, cu adevărat!

Dumnezeu / Universul / Natura / Viața (spune-i cum vrei) ne-a dat doi ochi, două urechi și… o singură gură. Oare de ce? 🙂 Hai să vedem mai bine, să ascultăm mai mult și să vorbim doar atunci când e cazul, când avem o soluție care aplanează conflictul și ne rezolvă problema, frustrarea, neajunsul. Altfel, victoria e doar iluzorie. Nervii se vor întoarce mai mulți, mai mari și mai tari cu fiece ocazie asemănătoare din viețile noastre. Iar asta se cheamă stres, se cheamă suferință… nefericire, chiar dacă refuzăm să-i spunem așa.

În orice dispută, există acel tipar al „șefului” sau al „liderului”. Uită-te puțin pe lista de mai jos! Unde te încadrezi? Cum ar fi ca, încet-încet, pas cu pas, să dobândești acele calități de lider, fie el activ ori pasiv. Se va repercuta asupra întregii tale vieți: personale, de familie, profesionale și de orice altă natură.

sef-lider

8 gânduri despre „Victorie acum sau victorie pe termen lung?

    ninacremeneanu a spus:
    Iulie 29, 2014 la 7:46 pm

    da doctore e corect si perfect ce spui !! spune mai TARE sa te auda „”romanica”” asta in care s-a nascut „”sefia”” oriunde te afli esti „”poluat”” cu „”da SEFU'”,nu SEFA, a zis SEFU’…!!!
    si bineinteles SEFU este o nulitate ca om si profesionist…ca doar astfel poti accepta apelativul „SEF””!!
    spune mai TARE sa auzim toti ca nu de sefi avem nevoie ci de LIDER…si iaca de la cel mai inalt nivel pana la „”buticul””din colt se vede clar ca lipseste cu desavarsire liderul…..sefi,sefuti……directori toti pe tot cuprinsul !!
    eu am cam fost „toata viata conducator ,am si „privata”mea de….ca nu putem trai altfel pe aici si primul lucru pe care l-am facut a fost sa interzic sa-mi zica „sefa”” cineva…sa nu ii numesc „”subalterni”” pe angajatii mei ci colaboratori…sa le multumesc de cate ori am putut pentru munca lor spunandu-le ca bunul mers al afacerii se datoreaza echipei…sa spun mereu noi si la noi in clinica (( am zambit cand am constatat ca multi oameni considerau ca eu sunt angajata in clinica nu ca este a mea..!!)..si mi-a fost ff bine si mie si noua….dar cand iesi pe strada ,cand intri in sistemul de stat politica sefia si pupincurismul stau mana in mana…si fac casa buna….nimeni nu-l contrazice pe sefu”‘ si daca este incult..nimeni nu propune…multimea..dispune..!!
    „”Știi ce înseamnă cu adevărat Putere? Să îmbini bunătatea cu inteligența și cu educația;”” asa-i doctore…dar striga tu mai tare sa auda tinereii astia ai nostri care au aflat altceva ,,…ca daca intri in „”partid”” ai putere si daca pupi in cur sefiiiii…..si vai de valoarea lor de oameni ..!!care nu sunt..!!
    la un curs de leadership ..ne-au fost date exemple de lideri..ce zici primul era pe lista „”VANGHELIE care ESTE””!!…
    asta-i romanica…si tu sti ca in germania directorii nu au audiente ci au usi deschise la birou (in care nu prea stau) si se pleaca cu respect in fata maistrului profesionist..in domeniu pe care si-l face si consilier si care nu-i zice boss ii zice hans !!!
    hai vacanta placuta …in continuare si ma gandesc ce bine ar fi daca am conduce lumea noi doi !!

      drstoica a răspuns:
      Iulie 29, 2014 la 10:52 pm

      Ai dreptate, Nina. Tocmai de-aceea ziceam: pentru a se schimba ceva cu adevărat, pentru a apărea mai mulți lideri, hai să fim noi mereu așa cum vrem să fie ceilalți! Eu cunosc destui lideri adevărați din România. Unii extraordinari! Pentru că pe ei îi caut, nu mă interesează ce fac politicienii. Îi respect pe lideri și mă uit tot timpul la ei, nu la cei care nu sunt așa cum îmi doresc. Ăsta e secretul: să încetăm să vedem nonstop numai jumătatea goală a paharului, când, de fapt, jumătatea plină e cea care ne astâmpără setea. Nu înseamnă că, brusc, se însănătoșește societatea românească. Ci că noi devenim lideri. Pentru că liderul „dezvoltă oameni”, nu judecă, nu-i acuză pe toți. Să dăm exemplu, să ne întoarcem privirea de la ăia răi! Fiindcă înjurându-i și acuzându-i încontinuu, nu suntem nici noi altfel, pe bune! Oricât de multă dreptate ai avea, nu răspunzi la palmă cu palmă. Einstein spunea un lucru fantastic, lege în fizică, iar fizica ne guvernează viețile: „o problemă nu-și găsește niciodată rezolvarea la același nivel la care a fost creată!”. Când credem că noi suntem bunii, iar ăilalți răii… pfff… ne cam păcălim pe noi înșine, încercând să ne ascundem umbrele. Jung e zeu în psihologie și psihiatrie: ceea ce ne deranjează pe noi la ceilalți foarte tare reprezintă, în realitate, ceva ce avem noi înșine, dar trecem în umbră, pentru că nu ne place și nu știm cum să rezolvăm problema.
      Vacanța mea reîncepe în weekendul care vine. 🙂 Mulțumesc frumos de urare!
      Eu nu vreau să conduc lumea. 🙂 Eu vreau să fiu așa cum mi-ar plăcea să fie ceilalți, iar ei să aleagă singuri să devină mai buni. Schimbarea începe întotdeauna cu mine. Gândesc frumos, simt frumos, vorbesc frumos, mă comport frumos… și observ în fiecare zi cum oamenii din jur îmi răspund tot mai mult la fel. Chiar și cei pe care nu-i credeam în stare.

    Mala a spus:
    Iulie 30, 2014 la 7:14 am

    Nu ştiu de ce dar am vaga impresie că a fi lider ţine, poate, şi de genetică …

      drstoica a răspuns:
      Iulie 30, 2014 la 11:50 am

      Ar putea fi adevărat și ce spui tu, dar s-a tot dovedit că genetica e corectabilă. Aceleași 50 de mii de cărămizi genetice le avem cu toții. Contează ce activăm / ce ni se activează în prima copilărie, ce activăm și ce dezactivăm noi înșine mai târziu.

    racoltapetru6 a spus:
    Iulie 30, 2014 la 9:15 am

    Ar fi ideal să putem transforma societatea, începând cu noi și ajungând până în vârf. Această dorință am avut-o de când eram adolescent, dar, ori n-am știut eu cum să fac, ori societatea are cu totul alte tendințe. De pildă, am cunoscut și admirat lideri care după un timp au devenit șefi, schimbându-și total atitudinea față de subordonați.

      drstoica a răspuns:
      Iulie 30, 2014 la 11:59 am

      Iar asta este problema lor, în principal. Chiar dacă par bine-mersi, acei oameni suferă în lumea lor interioară, au probleme cu ei înșiși și, implicit, cu lumea exterioară. Toată lumea îl admira pe Gigi Becali, atâția oameni își doreau să fie ca el, în locul lui. Fix în locul lui! Ce crezi, își mai doresc acum același lucru? Ceilalți, de fapt, nu pot ști niciodată ce e cu adevărat în viața cuiva, ce conflicte interioare, ce emoții care-l susțin sau care-l blochează dând impresia că-l susțin, care e prețul poziției sale sociale de invidiat. La fel cu Băsescu, cu Ponta, cu oamenii politici. Tu crezi că ei sunt niște fericiți? Eu mă îndoiesc foarte tare.
      Liderul e cel care se eliberează de orgolii personale, iese din zona de confort și se bucură de viață fără să-i rănească pe alții. Care râde cu cineva, nu de cineva. Care se simte bine să ajute, să împărtășească, să dăruiască și nu să domine.
      Putin, de exemplu, este un om, culmea, foarte ușor de „citit”. Bine antrenat, cu multe abilități, destul de conștient de viața lui, dar cu niște umbre care îl fac personajul care este. Nu intru în detalii, dar el este un om doar aparent împlinit. E împlinit conform măștii sociale, conform părerilor celorlalți, care pentru el contează atât de mult. Dar împlinirea nu aduce întotdeauna și fericirea.

    Dascalita Claudia a spus:
    Iulie 26, 2015 la 5:15 pm

    Am muncit mult, si inca mai am si mai mult de muncit, sa trec dintr-o categorie in cealalta.
    Multumesc Domnul ca sunt pe drumul cel bun. Uneori imi e ciuda ca nu m-am trezit mai devreme, dar m-am trezit exact atunci cand trebuia.
    Multumesc ca existi.

      drstoica a răspuns:
      Iulie 26, 2015 la 5:51 pm

      Corect, Claudia: ne trezim atunci când suntem gata să o facem. Și e foarte bine așa. Sunt oameni care realizează ce (nu) au făcut abia în clipa trecerii dincolo. Și atunci chiar e cu părere de rău…

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

