Barcelona de basm. Adică, DE BASM! :) (cu foto)

Publicat pe Actualizat pe

DSC_6725smCarevas’zică… am rămas dator cu niște impresii despre Barcelona. Da’ să știi că sunt plin de impresii, nu mă joc! 🙂 Nici nu știu cu ce să-ncep. Cu începutul sau cu ce-mi vine? 🙂

Primul lucru pe care mi-l amintesc e coada de la check-in, din Otopeni. Din cauza unei greve la Madrid, unei doamne serioase, cu mult bun simț, i se anulează zborul spre capitala Spaniei, cu continuare spre Londra. Cei de la compania aeriană care ar fi trebuit s-o ducă până în Spania îi spun scurt: „Nicio problemă, vă returnăm banii până la Madrid”. „Bine, dar cu Londra?!” întreabă ea debusolată. Conversația a durat mult, doamna și-a păstrat calmul și, diplomată, a obținut niște avantaje, astfel încât să nu rămână nici în pagubă, nici în țară. Mai departe, nu știu când a zburat, că am plecat. 🙂

Am urcat în avion. Imediat ce ne-a văzut sus, o stewardesă frumușică ne-a pupat din priviri și ne-a invitat cu pronunțate gropițe în obraji: „Luați jos!”. Ce puteam să facem? Am luat. Mie mi-a plăcut. 🙂 Au trecut vreo 10 secunde. După ce fata și-a savurat greșeala, după ce și „publicul” din avion a făcut același lucru, stewardesa s-a corectat zâmbind, rușinată. Bineînțeles că nimeni nu s-a supărat. 🙂

Barcelona. Barcelona e fabuloasă! Peste tot, numai Gaudi! Despre capitala Catalunyei, primele informații pe care le afli invariabil în România sunt: Sagrada Familia, Gaudi, Camp Nou, Messi. Picasso, Dali sunt doar personaje secundare, inclusiv pentru ei. De ce? Pentru că tot ce-a făcut Gaudi e la vedere și a rămas exclusiv la ei, în oraș. Plimbându-te de colo-colo, trăiești cu impresia că nimeni n-a mai făcut nimic în Barcelona în afara lui Gaudi. Dar sunt foarte de acord: omul a fost genial! Sagrada Familia, deși nu au terminat-o nici până în ziua de azi, e absolut deosebită. La prima vedere, mi s-a părut că seamănâ cu un castel dintr-un parc de distracții. Aspectul de fagure sau de coral e incredibil! Apoi, am recadrat pios și am zis: e catedrală. 🙂 Înăuntru, cam tot la fel. Gaudi a intenționat să reproducă Biblia vizual. Monumental!!

Deja mă întrebam dacă nu cumva Gaudi e cel care a proiectat și Camp Nou. 🙂 Nu, fiindcă a murit în 1926.

Barcelona, de fapt, nu e în Spania. E în Catalunya. După umila mea părere, în maxim 5 ani, va fi o țărișoară separată. N-am văzut nicăieri pe unde am fost o comunitate mai naționalistă decât asta. Oriunde mergi, prima limbă în care ți se scrie (afișe, plăcuțe informative etc), prima limbă în care ți se vorbește (anunțarea stațiilor următoare în metrou, de exemplu) este catalana. Singura limbă internațională pe care o vorbesc locuitorii e spaniola. Încotro te-ai îndrepta, vezi însemne istorice, culturale, tradiționale ale Catalunyei. În orice bloc de locuințe, pe măcar unul-două balcoane, vezi arborat un steag al provinciei – aceleași culori cu ale Spaniei, dar alt model. 🙂 Din când în când, mai vezi și drapelul țării mari. Oamenii ăștia sunt pregătiți în orice moment să se rupă de Spania. Pașnic, civilizat, cu zâmbetul pe buze. Pentru că ei chiar sunt niște oameni veseli, deschiși, amabili, foarte comunicativi. Dar mai mult prin semne, fiindcă engleza le e la fel de prietenă ca mie slovena. Nici măcar ospătărițele nu cunosc limba lui Shakespeare. Au totuși Piața Spania în oraș. 🙂

Uimitor ce naționalism curat, nonagresiv găsești acolo! N-ai prea zice că ești în Spania. La posturile tv catalane, când dau știrile meteo, vezi informații 100% din Catalunya. Restul Spaniei, pe hartă, e înnegrit. 🙂 Cu toate astea, le poți vorbi oricând în spaniolă, iar ei îți vor răspunde cât se poate de firesc. Pe internet, au terminație .cat, nu servesc .es .

Barcelona are o arhitectură superbă! Un aer boem, modern și plin de viață, în același timp. Ca turist, îți oferă o mulțime de oportunități de a-ți lăsa banii pe-acolo. Totul se vizitează, totul costă. Sagrada, Camp Nou, Parcul Guell, palate, castele, muzee, parc de distracții, teleferic… Muuultă, foarte multă culoare! Iar mie, asta îmi dă o stare fantastică! Simt că trăiesc!

Cele mai frumoase barceloneze sunt rusoaicele. 🙂 Turiste și rezidente. Repede și neapărat au nevoie să importe românce. Nu-ți vine să crezi ce vezi pe-acolo. Sau, mai degrabă, că nu vezi! La noi, e inflație de frumusețe feminină! 🙂

Primul catalan care ne-a ajutat foarte tare, conducându-ne de la aeroport până aproape de hotel, a fost un român. Prietenii mei l-au considerat un înger bun. „Angel.” Eu i-am zis Anghel și așa a rămas. 🙂 Locuia acolo de 14 ani.

Și încă ceva. Dacă ți se pare că mezelurile noastre sunt total lipsite de gust și de nemâncat, ar trebui să mergi în Catalunya. TOATE au același negust! 🙂 Toate.

În aproape orice restaurant, în menu stă scris: cerveza (bere). Niciodată nu știi ce marcă de bere. Când întrebi ospătarul, îți spune maxim 3-4 sortimente. Sunt localuri în buricul târgului, unde se mănâncă excelent, dar, îți place, nu-ți place, au un singur fel de bere! Față de 10-20 la noi. Dintre cele 3-4, unul-două sunt catalane: San Miguel și încă o marcă, am uitat cum îi zice. Pe net, găsești o mulțime de beri locale; în restaurant, nu. 75% din berea făcută în România e mai bună decât a lor. În România, eu nu mâncasem niciodată Gazpacho. Am mâncat acolo. E o supă rece genială! Fratele Păun mi-a sugerat-o. Adică, și-a comandat el, iar eu nu m-am putut abține. 🙂 Poate cea mai bună mâncare mediteraneană am găsit-o la restaurantul unor indieni-pakistanezi, aproape de Barceloneta, de La Rambla.

Ești mereu atenționat să ții bine de bagaje, să fii atent la propriile buzunare, că se fură grav. Eu n-am văzut niciun astfel de caz, sincer.

Marea arată minunat! Iubesc Mediterana ca pe mine însumi. 🙂 Oriunde am văzut-o, mi-a plăcut maxim. Și aici la fel.

Aeroportul El Prat are două terminale. Unul lângă Barcelona, altul – pacă mergi de la București la Ploiești. 🙂 Nu-mi venea să cred că același aeroport se poate afla în două locații atât de diferite. Îți spun asta, ca să nu ai avion de pe Terminal 2, să ajungi întâmplător pe 1 și să zici: „hai s-o iau pe jos, doi pași”. Că nu-s doi pași. Sunt vreo 20 de mii.

Per total, e un oraș de care m-am îndrăgostit! Nu e perfect, dar m-aș întoarce oricând acolo. Vreme frumoasă tot timpul anului, atmosferă de vacanță în fiecare seară pe La Rambla, clădiri de-ți vine să le iei acasă… A, până și piața – celebra La Boqueria – arată genial! Sunt toate aranjate atât de frumos, încât pare artă de la un cap la altul, pe bune!

Dacă-mi mai amintesc câte ceva interesant, mai scriu. Iar poze pun mai multe data viitoare.

Cum ar zice catalanul când mergi pe la el: „Benveguts!” („Bine ați venit!”). Se pronunță „benbeguț”, mie de-aia-mi place. 🙂 Apropo de limbă: catalana seamănă mai mult cu româna decât spaniola. Le vorbești, mai degrabă, în română decât în engleză. Dacă în spaniolă avem „museo”, în catalană e „museu” și se citește „muzeu”. Avem noi „bodegă”, au și ei „bodega”. 🙂

Aș cânta întruna ca Freddy Mercury: „Barcelonaaaaa!…” 🙂

11 gânduri despre „Barcelona de basm. Adică, DE BASM! :) (cu foto)

    Dana alexandru a spus:
    Iulie 7, 2014 la 1:53 am

    Ce de impresii 🙂 sa o luam pe rand :Cataluña chiar se zbate sa obtina separarea de Spania,dar nu créd sa reuseasca.mai nationalisti decat cei din Cataluña ñu sunt decat vascii sau bascii.de asta se spune ca niciodata bascii ñu vor organiza atentate in Cataluña .apoi partea cu scrisul in catalana peste tot,asta e normal in fiecare comunítate spaniola,,eu de exemplu,stau in comunítatea valenciana,vecina cu Cataluña 🙂 si totul se scrie sí vb in valenciana.faza cu berea e tare,ñu mi am dar seama pana acum,dar nu e peste tot la fel,cu mezelurile te contrazic.,sunt mai sanatoase decat cele romanesti ,nu sunt prelucrate térmic nici afumate .sunt o multime de romani ,deci sí romance in Barcelona ,dar concentrati in suburbii undé sunt zonale industriale.si múlti au propriile afaceri.in rest ,ai dreptate ,marea e frumoasa,aeroportul imens,dar insuficient,asá ca au mai facut unul la cativa zeci de km.daca vrei sa te indrageasca definitiv catalánii,zi ceva bun de Puyol :),e ca un rege pt ei.Aaa,gazpacho ala,o supa andaluza de fapt ,se face in 5min la robotul de bucatarie,nu ai cum da gres.ma bucur ca ti a placut,data viitoare,anunta din timp,poate va asteptam in Prat . 😉

      drstoica a răspuns:
      Iulie 7, 2014 la 10:04 am

      Eu am scris totul conform percepției mele, a ceea ce s-a văzut prin ochii mei de turist ocazional prin Barcelona. 🙂 Nu spun că am dreptate. Nici măcar nu-i judec pentru ceva anume; doar constat. Fiindcă, de altfel, așa cum spuneam, m-am bucurat maxim de tot ceea ce mi-a oferit Barcelona. 🙂
      Știu și eu de basci, nu vreau să intru în amănunte, bombele nu-s pasiunea mea. 🙂
      Cunosc „parolele”: Puyol, Gaudi; le-am dat, au funcționat. 🙂
      Mulțumesc de ofertă! 🙂

    iluminisme a spus:
    Iulie 7, 2014 la 2:49 pm

    🙂 ce frumos….

      drstoica a răspuns:
      Iulie 7, 2014 la 3:42 pm

      Mulțumesc, Raluca! 😉

    elenacreme a spus:
    Iulie 7, 2014 la 3:48 pm

    Merci Catalin, chiar aveam nevoie de un articol de-al tau despre Barcelona! C-o vreau si eu tare! :)) Ma bucur mult ca ti-ai umplut sufletul cu frumusetea ei!

      drstoica a răspuns:
      Iulie 7, 2014 la 4:28 pm

      Cu mare plăcere, Lena! Dac-o vrei, ți-o doresc din tot sufletul, să faceți împreună tot ce vă place vouă mai mult! Mie mi-a plăcut, să știi! :))

    Andreotti a spus:
    Iulie 22, 2014 la 8:03 pm

    Mă opresc un pic aici și tot de-aici reiau mâine. Trebuie să fug acum :))

      drstoica a răspuns:
      Iulie 22, 2014 la 8:08 pm

      Dacă-i de bine, fugi! Dacă nu, ia-o încet, că nu se mută de-acolo! :))

        Andreotti a spus:
        Iulie 22, 2014 la 8:08 pm

        :))
        Te pup! E de bine 😉

          drstoica a răspuns:
          Iulie 22, 2014 la 8:10 pm

          Mă bucur de fiecare dată când e de bine! Te pup și eu și fă binele respectiv mai bine ca niciodată! 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

