Honour. Ce înseamnă oare onoare?

Publicat pe

aiysha-hartAlbi vs nealbi, „poporul nostru” vs „foștii sclavi”, bărbați vs femei, onoare vs dezonoare.

Mona e o tânără pakistaneză, imigrant englez, la fel ca întreaga sa familie islamică – mamă și doi frați. Frumoasă ca-n povești. O Sheherezada a vremurilor noastre. Dacă aș descri-o pe ea, ar fi partea cea mai reușită din această cronică de film. 🙂 Dar mai bine pun o fotografie, s-o vadă toată lumea. Pe actriță o cheamă Aiysha Hart. Ca s-o ținem minte. 🙂

Fata se îndrăgostește de un punjab (indian). Însă povestea de iubire se transformă în thriller. Nu se acceptă așa ceva într-o familie de musulmani. Se lasă cu fugit de-acasă, cu o sârmă în jurul gâtului, cu îndesarea cadavrului într-un cufăr, cu aspecte de tip Hercule Poirot. Cu un tip care apare în mod nepotrivit la momentul potrivit.

Mona: Who are you?

Nobody: Nobody.

Honour-PosterSă mori pentru onoare. Dar cine poate spune cine chiar are și cine chiar nu are onoare? Ale cui principii sunt cele corecte în lumea asta? Poate hotărâ un principiu cine moare și cine nu?

Mama: Îmi placi. Tu nu esti ca mine ori ca semenii mei. Îmi placi. Pentru mine, culoarea pielii nu înseamna nimic… Nu conteaza. Avem alte obiceiuri, da, avem culturi diferite… suntem cu totii diferiti. Fiecare dintre noi e unic. Poate ca nu-ti place ceva din ceea ce fac eu. Probabil ca nici mie nu-mi place ceva ce vad la tine. Ce putem face? Daca toti oamenii erau la fel, viata era cam plictisitoare, nu? Diavolul nu-ti vrea pielea. El vrea ce e înauntru. Exista un om undeva. Tu… esti omul potrivit. Te simt. Facând o treaba buna pentru ai tai, faci o treaba buna pentru ai mei. Sa fie toata lumea multumita. Mi-au spus la moschee ca esti omul potrivit; dar vreau sa vad cu ochii mei. Esti tu un astfel de om?

E mult mai ușor să luptăm pentru princiile noastre decât să le respectăm. Viața ne pune în fel și fel de situații din care avem numai de învățat. Important e să ne dăm voie și timp să învățăm. Nu știm că nu știm, dar măcar putem accepta asta. E primul pas spre schimbarea în bine.

Filmul e unul britanic, făcut în 2014, de Shan Khan, probabil indian. Cu destule scăpări în privința scenariului, cu lucruri care nu se prea leagă, cu ceva clișee, dar… cu mesaj, să zicem.

6 gânduri despre „Honour. Ce înseamnă oare onoare?

    dana alexandru a spus:
    Iulie 5, 2014 la 4:15 pm

    🙂 intre cele doua meciuri,sper sa am timp sa l vad.in privinta principiilor,cred ca multi nu numai ca nu le mai respectam,dar multi,nici nu mai luptam pt ele.Ne lasam dusi de „curentul”,moda,trend ul zilei,adoptand idei,valori,principii care nu ne definesc si n care nu ne regasim.”Ne pierdem” prin viata,prin lume,ne plangem ca nu suntem intelelesi sau nefericiti.Pt ca e greu,se pare,sa fii tu insuti,sa lupti pt ideile care ne pot face mai buni pe noi si lumea,in general. Sa fie onoarea subiectul de meditatie pt weekend,asta daca nu mi „asaltezi” neuronii cu alta tema.Weekend placut,asa cum ti l doresti,onorabile dr Stoica! 🙂 🙂

      drstoica a răspuns:
      Iulie 5, 2014 la 6:39 pm

      🙂 Mulțumesc la fel, onorabilă doamnă! 🙂
      E greu să renunți la măști, să te confrunți cu propriile umbre. Vorbim zilnic cu amicii despre cazuri de gen. Despre alte cazuri, nu despre ale noastre. 🙂 Toți avem așa ceva. Abia atunci când acceptăm situația, avem șanse reale să îmbunătățim lucrurile în mod real.
      Vedem care-i subiectul final de weekend. 🙂

    diamantina a spus:
    Iulie 5, 2014 la 11:41 pm

    „Viața ne pune în fel și fel de situații din care avem numai de învățat”.
    Din învăţarea asta unii au înţelegerea, altora le rămâne resemnarea.
    Iar de ştiut, ştim;ştim neştiind.

      drstoica a răspuns:
      Iulie 6, 2014 la 12:28 am

      Corect, unii au înțelegerea. Dar și resemnarea e o alegere. Una dintre variante. Astăzi ne putem resemna; dar mâine, ne ridicăm și o luăm de la capăt.

    dana alexandru a spus:
    Iulie 6, 2014 la 6:01 am

    ….impresionant,nu ma asteptam sa stau cu sufletul la gura pana la final.si recunosc,s a lasat si cu ceva lacrimi.Genul asta de onoare,eu nu l inteleg.Si nici nu l accept.Pt ca omul pt mine,indiferent de sex,religie,natie sau vremuri,s a nascut liber.Si e om,adica supus greselii.Apoi,a ti apara onoarea,prin fapte deloc onorabile,iar nu mi se pare ok.Iar fraza:”cand am sa mor si o sa l intalnesc pe tata,am sa i spun cum fiul sau pt onoare,i a sacrificat unul din copii,cand NICI DUMNEZEU NU AR PERMITE ASTA”,pt mine spune tot.
    Filmul mi a reamintit ideea ca lumea nu e ceea ce pare,o casa frumoasa,o functie,mersul la biserica sau faptul ca te tot rogi,nu fac din tine un om de onoare.Dar o poti gasi intr un om,aparent fara valoare sau moralitate pt societate.
    Nu urmaresc multe filme,mai ales de cand cu mondialul la fotbal, 🙂 , dar cand cineva imi recomanda un film,devin curioasa. 🙂 Presupun a fost deosebit pt acea pers,deci poate fi si pt mine.Sau cel putin,imi pot forma propria mi parere. 🙂

      drstoica a răspuns:
      Iulie 6, 2014 la 6:47 pm

      Mă bucur că ți-a plăcut. Eu recomand un film specificând că e ceea ce am văzut eu, nu ceea ce neapărat va vedea toată lumea. Apoi, din fiecare poveste am de învățat câte ceva, chiar și atunci când nu-mi place. 🙂
      Dar Honour are câte ceva foarte profund, îți rămâne.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

