The Grand Budapest Hotel. Poftiți de vă cazați! :)

Publicat pe Actualizat pe

tgbh4Wes Anderson e regizor. Îți spun, fiindcă e puțin probabil să mai fi auzit vreodată numele ăsta. Și, după mai multe încercări la el în fabrică, i-a ieșit ca-n reviste filmul numit în titlu. Cu o distribuție de zici că n-a vrut să mai lase actori mari pentru nicio altă producție de la Hollywood! 🙂 Ralph Fiennes, Adrien Brody, Harvey Keitel, Jude Law, Edward Norton, Bill Murray și lista continuă. Eu cred că ăștia ori au avut datorii la el, la regizor, ori și-au dorit mult un sejur la Hotel Grand Budapest. Singura legătură cu capitala Ungariei e numele. În rest, SF. Un cu totul alt fel de SF. Cu un hotel inventat, pe un munte inventat, într-o țară inventată, dintr-o Europă adevărată. 🙂

În perioada contemporană, un tânăr scriitor se cazează la ce mai rămăsese din hotelul filmului. Scriitorul (Jude Law) se nimerește a fi un băiat în hol, care cunoaște un fost băiat de hol, ex-discipol al unui alt băiat de hol. Asta era meserie serioasă în hotelurile de lux, între cele două războaie mondiale. Și începe derularea de amintiri. De pe vremea când primul fost băiat de hol, domnul Gustave, administra hotelul Grand Budapest. Foarte priceput. Tipicar. Implicat. Fustangiu. Neîntrecut. Mare amator de poezie. Patroana stabilimentului, Madame D., putred de bogată, îl vizita deseori, de ani de zile. La un moment dat, femeia se stinge brusc. Domnul Gustave (Ralph Fiennes) își ia băiatul de hol – pe Zero Moustafa – și pleacă la înmormântare, peste 7 mări și 7 țări, nu se spune unde.

Domnul Gustave: De ce mor oamenii buni asa tineri??… Cu putin noroc, Madame D. o fi lasat ceva bani si pentru un vechi prieten ca mine, cred… Dar nimeni nu poate sti pâna nu se usuca cerneala de pe certificatul de deces. Era dinamita în pat, apropo!

Zero Moustafa: Avea 84 de ani, domnule Gustave!

Domnul Gustave: Hm, am avut si mai batrâne. Când esti tânar, toate sunt file de somon. Dar timpul trece si trebuie sa te adaptezi la reduceri. Ceea ce-i bine, pentru ca mie îmi plac babele. Gaina batrâna face zeama buna sau… cum s-o zice.

 

tgbh1Gustave primește și el un semn din averea femeii. „Băiatul cu Măr”, celebra și foarte valoroasa pictură renascentistă a lui Johannes Van Hoytl. De fapt, tabloul îi aparține lui Michael Taylor și a fost realizat special pentru acest film.

Dmitri (Adrien Brody), fiul doamnei D., un mafiot interbelic cu părul vâlvoi, vrea toată averea numai pentru el. Așa că trece la fapte urâte, cu vânătăi și vieți întrerupte prematur. Totul are un aer tragi-comic, însă umorul e construit într-un mod deosebit. Zâmbești, poate chiar râzi, fără ca personajele să parodieze situația, fără aerul prostiei exagerate din opera bufă.

Domnul Gustave: Serge X lipseste. Adjunctul Kovacs, de asemenea. Doamna D, moarta. „Baiatul cu Marul”, furat de noi. Dmitri si Jopling, nemilosi, salbatici cu sânge rece. Gustave H. pe fuga. Altceva?

Zero Moustafa: Zero, nedumerit.

Domnul Gustave: Zero, nedumerit, într-adevar. Se îngroasa gluma, cum se spune. Dar de ce se spune asa?! Cum oare se poate îngrosa o gluma?

Zero: Nu stiu.

 

În primul sfert al filmului, tot așteptam să se iasă din decorul de basm al acțiunii. Am așteptat până când m-am obișnuit și mi-am dat seama că-mi place. Că e altceva. Cu totul altceva. Aventurile celor doi – Gustave H și Zero Moustafa – sunt pline de mesaje. La un moment dat, Zero – băiatul de hol – se îndrăgostește de Agatha – fata angajată la bucătărie, să-l ajute pe cel mai tare maestru cofetar – Mendl. La a treia lor întâlnire, Zero îi cere mâna. Ea zice „da” înainte ca el să termine cererea și se pun pe sex în sala de cinema. Domnul Gustave îi ia deoparte pe cei doi pentru a le da binecuvântarea. Dar are ochi numai pentru ea. O umple de sfaturi.

tgbh3Domnul Gustave: Bravo, Zero, e fermecatoare! Chiar esti fermecatoare, Agatha! Și i-a dăruit un pandantiv de porțelan, plus 5 duzini de lalele albe, învelite în șervețele. Într-o cutie de mărimea unui sicriu de copil.

Zero: Nu e corect.

Domnul Gustave: Poftim? (spre Agatha) De ce o morocanos?!

Zero: E prietena mea. Nu-i puteti cumpara lucruri chiar asa.

Domnul Gustave: Intervievez aceasta frumusete. Spre binele tau. Niciodata sa nu fii gelos în viata, Zero! Nici macar pentru o clipa.

Zero: Flirteaza cu tine, Agatha?

Agatha: Da.

Domnul Gustave: Sunt de acord cu această casatorie.

 

Domnul Gustave ține atât de mult la Zero, încât se face scut pentru el în fața biroului de emigrări și al militarilor violenți.

Domnul Gustave: Pot sa oficiez eu? Ceremonia nuntii voastre.

Zero: Cu placere.

Domnul Gustave: Trebuie sa spun ca o gasesc pe fata asta nespus de placuta! Plata ca o masa, semn din nastere enorm… parca e harta Mexicului pe jumatate din fata ei. Transpirând ore întregi în bucataria aia, timp în care cofetarul Mendl, geniu cum e, se întinde pe ea ca o gorila greoaie. Dar, fara îndoiala, e nespus de placuta! Întotdeauna si în mod invariabil, este extrem de frumoasa. De ce? Pentru ca e pura.

Zero: Si ea va admira la fel de mult, domnule Gustave.

 

Eu zic să vezi filmul. N-ai absolut nimic de pierdut. Dar e doar părerea mea.

10 gânduri despre „The Grand Budapest Hotel. Poftiți de vă cazați! :)

    iluminisme a spus:
    Iunie 24, 2014 la 11:24 am

    E altceva, e un film bun, de curand l-am vazut si mi-a placut, un pic de sf, cu love story, comedy si drama… bun 🙂

      drstoica a răspuns:
      Iunie 24, 2014 la 11:28 am

      Da, e o salată cinematografică foarte interesantă! 🙂 N-aș ști cum să cataloghez acest film, dar nici nu țin să o fac. Doar mă bucur că l-am văzut.

        iluminisme a spus:
        Iunie 24, 2014 la 12:37 pm

        si eu 😛

          drstoica a răspuns:
          Iunie 24, 2014 la 2:09 pm

          Bravo!
          Poate dacă mergem pe munte, mergem acolo. Și ne cazăm la Grand Budapest Hotel. 🙂

            iluminisme a spus:
            Iunie 24, 2014 la 5:43 pm

            :)) in perioada de glorie sau decadere? ca sa stiu cum sa ma imbrac :p

              drstoica a răspuns:
              Iunie 24, 2014 la 6:26 pm

              Fii pregătită pentru ambele variante. Dacă vii de acasă cu ținuta care nu corespunde, fac paravan în fața ta și te schimbi repede acolo. 🙂

                iluminisme a spus:
                Iunie 24, 2014 la 7:10 pm

                ha ha :)))

    littlebutterfly a spus:
    Iunie 26, 2014 la 9:14 pm

    e pe lista celor mai bune filme pe care le-am vazut!!! ma bucur ca am ales sa il vizionez 😛

      drstoica a răspuns:
      Iulie 2, 2014 la 12:17 pm

      Și eu mă bucur. De fiecare dată când văd un film din care am ceva de luat. 🙂

    […] Cea mai bună partitură muzicală: The Grand Budapest Hotel. Un film altfel, muncit, interesant, bun de văzut. A mai luat Oscar pentru Design și pentru Machiaj. Uite ceva despre el aici. […]

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

