Spălare de creier cu Bonus Perlan

Publicat pe

adevmincAm ajuns aseară pe o pagină de facebook. Aș vrea să spun întâmplător, dar știu de la Jung (și de la alții ca el) că nimic nu e întâmplător pe lumea asta. Revin. Autoarea paginii respective de facebook scrie doar atât: „Joi”. Și pac! 100 de like-uri. „Luni”, cu 200 și ceva de like-uri. „Noapte”; 300 de like-uri. Sunt consternat!
Dresaj? Chiar așa am ajuns?! Ne plângem că televiziunile, că nu ș’ ce servicii secrete ori clasa politică ne spală creierele. Problema e că noi înșine implorăm, parcă, pe câte cineva să ne mai spele niște bucăți de creier, să ne mai umple mințile cu Dero, cu spălare automată.

Adică, ajunge să ne placă cineva pentru un motiv anume, clar, concret, real, apoi să tragă o bășină din neatenție, iar noi să o mirosim extaziați? De ce? Doar pentru că e trasă de persoana pe care deja o adulăm indiferent de ce ne arată??? Și persoana observă și ce face în continuare? Mai trage o bășină, de data asta intenționat, că na!, a observat și ea că primește aplauze. Și iarăși le primește. Mai multe!

Fantastic cum căutăm încontinuu să fim manipulați, să ni se spună exact ce să facem ca să ne fie bine, fără să luăm în calcul cât de bine ne e în realitate. Bășina rămâne bășină; nu se va transforma niciodată în Christian Dior! Spun asta, deși știu bine cât greșesc. „Dacă tu crezi că poți, așa e. Dacă tu crezi că nu poți, așa e.” O zicea Henry Ford și, ah!, cât de valabilă e! Pe acest principiu, dacă tu crezi că e bășină, așa e. Dacă tu crezi că nu e bășină, așa e. Și contează ce ți se spune să crezi, nu ce simți tu. Nu te interesează ce simți, ci să fii în rând cu lumea, să aplauzi odată cu ceilalți, sperând că vei fi și tu aplaudat peste vreo două zile, altfel vei înnebuni de durere… „Era atât de frig afară, încât, dacă termometrul ar fi fost cu doi centimetri mai lung, am fi murit de frig.” Mark Twain. Am ajuns ca nu frigul să conteze, ci cât ni se spune că e de frig. Habar n-avem cât e de catastrofică o inundație, dar ne uităm repede la Știri și ne îngrozim, mai avem puțin și ne mutăm pe Marte de spaimă, nu ne interesează nicio secundă că reporterul ăla a căutat cu cerul și cu pământul o baltă în care să-i vină apa până la genunchi! Am lucrat în televiziune, cunosc procedura.

Pfff, ce trist!… Te rog să nu dai niciodată Like postărilor mele doar pentru că așa fac alții! Voi avea impresia că-ți place și mă voi obișnui așa! Dă Like numai și numai dacă simți că textul, că mesajul meu merită acest Like! Fă ce SIMȚI TU, ce-ți face ție bine cu adevărat, ce e potrivit pentru tine, NU ce vezi la televizor, ce-ți spun eu (ca și când aș deține adevărul absolut), ce te-ai obișnuit să faci ca să nu fii izolat! Omul susține sau înjură uneori pe cineva doar de dragul de a fi într-o turmă. În turma care i se pare lui mai cool. Vorbim degeaba pe aici despre libertate, despre încredere în sine, despre fericire dacă noi continuăm să facem lucruri doar pentru că așa e trendul, asta-i moda.

Fii tu, te rog! E important și pentru mine, dar mai ales pentru TINE!

crede

12 gânduri despre „Spălare de creier cu Bonus Perlan

    Irina a spus:
    Mai 16, 2014 la 11:14 am

    Imi place si asta! Articolul, adica 🙂 Intotdeauna dau like doar daca-mi place. Este adevarat ca exista o singura persoana careia ii dau like doar asa, ca sa se simta bine, pt ca stiu cata nevoie are de atentie si-I dau doar la chestii care, cat de cat, imi plac. In rest, sunt naturala 😉
    Si, fii atent: mai am o prietena care, ori de cate ori ma vede, imi multumeste din suflet pentru like-uri. Si eu ce fac? Ca desteapta, ii mai dau niste like-uri la niste poze banale, pe care, in mod normal, nici nu le-as baga in seama. Asta doar pentru ca stiu ca o face fericita si ca stiu c-o voi mai vedea si iar imi va multumi. 🙂 Are sens ce spun aici? Am trei copii langa mine care alearga si urla. :))

      drstoica a răspuns:
      Mai 16, 2014 la 6:12 pm

      E adevărat, uneori dăm Like pentru că o persoană nu primește deloc așa ceva și s-ar simți bine dacă am face-o măcar din când în când. Dar cineva care primește sute de Like-uri pentru nimic… Nu pentru poze, nu pentru mesaje… Cine i le dă? Cu ce motiv?

    Poteci de dor a spus:
    Mai 16, 2014 la 11:16 am

    Aici ar fi două chestii : prima variantă e aia în care persoana o fi suferit un accident minor, s-a ales cu amnezie şi toţi ceilalţi sunt extaziaţi de faptul că ştie în ce zi suntem. Si 2, cum spuneai tu cu „idolatria” asta, o să se ajungă ca lunea să scrie „miercuri” şi toţi ăia de dau like vor crede că e miercuri. Dacă spune idolu’….

    E foarte actual şi serios ce ai scriu tu, mă scuzi că am dat-o în glumă!

      drstoica a răspuns:
      Mai 16, 2014 la 6:14 pm

      Glumim, e ok, gluma ne salvează deseori din ghearele nervilor. 🙂
      Mai ales că e o glumă bună. Din punctul meu de vedere. 🙂

    Iustina a spus:
    Mai 16, 2014 la 12:08 pm

    Asa este, bagarea in seama e la loc de cinste… si mai ales cand presupune acte gratuite, care nu necesita vreun efort din partea liker-ului.

    Mie nu-mi vine sa cred cate like-uri pot avea pozele alea cu „like daca ai inteles”, mii si sute de mii. Si ajung sa le vad pentru amici/cunostinte de-ale mele chiar au dat like! Pai da, normal ca am inteles, ca ma duce cat de cat capu’, nu doar cat sa pricep, dar mai ales cat sa imi dau seama sa nu dau like la asa ceva, ca ar insemna sa promovez prostia…

    Dar… asta e nivelul societatii in care traim acum. A partii din societate cu acces la internet, evident. Si am depasit convingerea pe care o aveam la un moment dat ca doar pe la noi e asa. Nicidecum… sau cum are tata o vorba… suma inteligentei pe Pamant e constanta, doar populatia creste 🙂

      drstoica a răspuns:
      Mai 16, 2014 la 6:17 pm

      E un om foarte înțelept tatăl tău. 🙂
      Eu am răbufnit pe moment pentru că, efectiv, nu-mi venea să cred când am văzut. Dar realizez că tot în mine stă schimbarea reală. Procedez eu altfel, mai încearcă și altcineva și tot așa, până ce planeta chiar va arăta mai bine; sunt sigur de asta.

        Iustina a spus:
        Mai 16, 2014 la 9:02 pm

        Da… de la tata am mostenit eu intelepciunea 😀
        Sigur ca se pot schimba lucrurile, putin cate putin, prin exemple pozitive. Problema e ca rata natalitatii e prea scazuta in randurile celor care ar putea purta schimbarea… Asta e realitatea. Dar asta nu inseamna sa nu incercam, eu chiar sper intr-o lume mai buna. Nu mai stiu eu fizica si cum e cu undele, dar cel mai apropiat exemplu ar fi un tsunami. Sau o pandemie. Orice se poate raspandi, inclusiv lucrurile bune :).

          drstoica a răspuns:
          Mai 16, 2014 la 9:09 pm

          E acel punct de masă critică.

    Mala a spus:
    Mai 16, 2014 la 2:02 pm

    Citit, plăcut şi lăicuit, că aşa trebuie să fie! Materialele tale Doc sunt materiale asupra cărora se poate reveni fără nici o problemă pt. că pot fi recitite, reanalizate şi remeditat asupra temelor.
    Pe de altă parte, mai în glumă, mai în serios… e vineri. Şi de aici, o întregă filozofeală poate începe.

      drstoica a răspuns:
      Mai 16, 2014 la 6:18 pm

      Mulțumesc, Mala, apreciez sincer.
      Vineri?? Like! 🙂

    geanina a spus:
    Mai 18, 2014 la 8:13 am

    E belea cu like-urile astea! Eu nu inteleg si pace! Si primesc zeci de mailuri in care sunt rugata sa like-uiesc. Si tot ma intreb de ce? Cica asta-i lumea in care traim! Cica trebuie sa te faci remarcat. Trebuie sa stie lumea de tine. Serios?! Uite ca eu nu mi-am dat seama. Si remarcat te faci implorand lumea pe mail sa-ti dea un like?! Eh si fii-mea raspunde: da!:))) Pai decat sa ma trezesc ca tine la 4 dimineata, sa plec pe coclauri , sa dau nas in nas cu porci mistreti pentru un superb rasarit pe care nu-l like-uesc decat vreo 20 mai bine iau un rasarit de pe net scriu deasupra o profunda vorba de duh si gata, am 200 de like-uri! Uneori fazele astea ma lasa fara replica desi m-am nascut cand Marea Moarta era abia bonlava….
    E atat de trist!
    Ziceai ca te duci pe Marte?! Ehe bine ar fi sa putem lua un tren ceva, da nu se poate….:)

      drstoica a răspuns:
      Mai 18, 2014 la 1:50 pm

      Da, e greu de înțeles de ce alergăm atât după confirmarea, după aprecierea, după aplauzele celorlalți. De fapt, nu e greu de înțeles de ce o facem. Fiindcă așa am fost cu toții învățați că e bine. Greu de înțeles rămâne de ce continuăm să o facem, de ce nu ne reeducăm puțin dacă tot vedem cât rău ne face lipsa confirmărilor, a aprecierilor la comandă.
      De la un copil nu poți aștepta altceva decât ceea ce vede el la lumea din jur. Dar de la un adult cu discernământ și cu dorința de a fi fericit…
      Plecarea pe coclauri, drumul, nasul-în-nas cu porci mistreți 🙂 , ceea ce vezi pe-acolo, procesul în sine de fotografiere, toate astea la un loc sunt cele care creează în realitate starea de bine, fericirea. Dar, la mulți dintre noi, prea des apare și acel gând care devine obsesie: „să vezi câte like-uri primesc pentru! abia aștept! e imposibil să nu primesc!”. Și se pot întâmpla vreo trei lucruri: să fii în asentimentul multora cu ceea ce le arăți și să primești like-uri, să fii tu însăți (ca persoană) pe placul multora și (ca în postarea de mai sus) să primești like-uri doar pentru că, ori să nu primești mai deloc (din varii motive). Și cu cât te-ai bazat mai tare pe satisfacția creată de ideea like-urilor avalanșă, cu atât mai mare va fi suferința interioară. Că așa ne funcționează creierul.
      Cu cât depind mai mult de lumea exterioară pentru a fi un om fericit, cu atât mai nefericit ajung să fiu ca om. Pentru fiecare om trăiește după propriile lui reguli și nu după ale mele, așa cum mă aștept, cum aș vrea eu. Dar de ce toată lumea trebuie să trăiască după regulile mele?! 🙂 Cine spune că ale mele sunt cele mai bune, cele mai potrivite pentru toți?

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

