Singurătatea între oameni. Look up!

Publicat pe

singuratateTehnologia, cu dezvoltarea ei atât de greu imaginabilă cu vreo 20 de ani în urmă, are, în mod real, beneficii majore în evoluția personală a fiecăruia dintre noi. Informație mult mai ușor accesibilă. Comunicare rapidă. Schimb de idei în timp real. Simplificarea foarte bine venită a unor lucruri. Reducerea unor costuri de informare greoaie, reducerea birocrației generale…

Dar… tot tehnologia asta bine dezvoltată a reprimat dorința omului de a se afla în mod fizic în compania altuia.

A apărut singurătatea în doi.

A limitat comunicarea totală la comunicarea în scris. „Ți-am dat mail / sms, n-am avut când să te sun. Las’ că vorbim pe net, că nu avem când să ne întâlnim.”

În loc să mergem noi înșine peste tot ca să facem poze, să trăim propriile senzații, emoții, experiențe de viață și să le arătăm apoi tuturor, postăm pozele altora, preluând inclusiv impresiile lor ca și când ar fi ale noastre. Iar noi ne dăm cu părerea fără să cunoaștem cu adevărat realitatea.

Tehnologia poate duce la înfrângerea timidității. Fiindcă e mai ușor să abordezi pe cineva din fața monitorului tău decât să intri în vorbă cu un om de pe stradă.

Tot tehnologia a sporit inclusiv violența. Care mai de care critică, judecă, înjură pe net, că nu vine nimeni să-i bată obrazul. Însă, dacă s-ar afla brusc față în față cu cel înjurat, ar tăcea chitic, s-ar face mic de rușine. Sunt curios: câți dintre cei care fac albie de porci pe net politicienii, vedetele de la televizor, persoanele pe care nu le pot suferi le-ar spune fix același lucru și față în față? Tu ce zici?

M-am regăsit în viața mea în destule dintre ipostazele enumerate mai sus… Și nu-s mândru. Învăț din respectivele experiențe și aleg să comunic mai bine, mai complet. Stau pe blog, pe facebook, e foarte ok. Dar ies din casă ori de câte ori pot. Ies NU pentru că trebuie, ci ies pentru că vreau, pentru că-mi place să văd oamenii de aproape, pentru că asta înseamnă fericirea: părăsirea zonei de confort și trecerea în zona de risc și acțiune. Aici, în zona asta din urmă, stă întotdeauna fericirea! Cine nu-și asumă niciun risc, de niciun fel, înseamnă că ratează toate șansele care i se ivesc. Orice acțiune e mai bună decât inacțiunea. Chiar și atunci când greșești, pentru că înveți. Unii învață din greșelile făcute de alții. Ceilalți trebuie să fim „alții”.

Filmulețul de mai jos redă lipsa comunicării reale și rezultatele ei. Redă o poveste cu două variante de continuare. Redă ceea ce pierdem dacă alegem să ne exprimăm doar prin intermediul tehnologiei moderne. Tot mai moderne și mai separatiste… Poate deveni tare trist… dar de ce să lăsăm să se întâmple așa? Stă în puterea noastră să decidem pentru noi înșine. Deci? Ne vedem și noi din când în când sau nu? 🙂 Look up! Privește în sus, da?

17 gânduri despre „Singurătatea între oameni. Look up!

    confucius48 a spus:
    Mai 5, 2014 la 2:46 pm

    Ma gandesc cum voi spune eu copiilor mei:” Ei, pe vremea mea aveam niste amarate de tablete, nu ca acum”. Daca vrem sa traim in secolul 21 acceptam tehnologia, dar sa nu uitam ca fericirea exista inca de la facerea lumii. Super articol!
    http://fiiputerea.wordpress.com/2014/05/04/pentru-cine-scriu/

      drstoica a răspuns:
      Mai 5, 2014 la 3:36 pm

      🙂 Da, Șerban, cam așa evoluează lucrurile. Replici de genul „pe vremea mea” se vor auzi întotdeauna. Lumea se schimbă în permanență. Important e ca noi să ne creăm viețile pe care ni le dorim cu adevărat.
      Mulțumesc.

        confucius48 a spus:
        Mai 5, 2014 la 4:41 pm

        Perfect adevarat. Suntem produsul propriei constiinte, nu al wi-fi sau al androidului.

    Dianette a spus:
    Mai 5, 2014 la 11:54 pm

    Excelent punctat. Sunt de-acord desi… nu neaparat un model
    … Sunt cu nasu’-n mobil si cand trec strada… (am si castile cu muzica la maxim… candva are sa ma faca placinta o masina :)… plus ca, depinzand de cheful de joaca al vantului- si in ultimul timp e tareee jucaus- imi danseaza parul in toate directiile… de nici nu vad, nici nu aud… 🙂
    Dar… incerc din rasputeri sa mai schimb… mai las muzica acasa, mobilul in buzunar… si privesc spre fetele oamenilor… zambesc, raspund la salut… mai reorientez cate un strain cam dezorientat (astia sa stii ca si cu castile pe urechi ma abordeaza… :)) )
    Socializam… real… tot mai putin. Generatiile mai proaspete… chiar mai putin decat noi…
    C’est la vie?

      drstoica a răspuns:
      Mai 6, 2014 la 2:08 am

      C’est la vie? Nu. Viațs e așa cum decidem noi să ne fie! 🙂
      Eu am refuzat dintotdeauna netul pe telefon. Chiar și atunci când cele două companii de telefonie mă rugau să-mi activeze netul de probă (o lună, două), am avut puterea să refuz. 🙂 E adevărat, vorbesc mult la telefon, dar, în rest, nici muzică nu am în el. Jocuri? Nici măcar nu știu ce jocuri are. 🙂
      Pentru mine, telefonul înseamnă doar ceea ce repezintă el în mod clasic: convorbiri și sms-uri. Nelimitat. 🙂
      În schimb, pierd mult prea multă vreme în fața calculatorului. Și, în mod conștient, aleg și mă schimb. Încet, dar se simte. Parcă, dintr-o dată, ziua devine mai lungă, mai luminoasă, mai plină de oameni cu care nu vorbesc neapărat doar de joburi…

        Dianette a spus:
        Mai 6, 2014 la 6:26 am

        Da, asa e… (uneori mai decidea ea in locul nostru… insa…)
        Jocuri… nu. Incepusem intr-o vreme sa raspund invitatiilor la diverse joculete ( pe FB, la pc) si m-am trezit pierzand o gramada de vreme… si nici comunicare nu se poate numi.
        O zi frumoasa, Cata!

          drstoica a răspuns:
          Mai 6, 2014 la 12:12 pm

          Adevărul e că, odată intrat în horă, jocurile te fură, dau dependență. Până la urmă, așa sunt gândite și făcute: să pară comunicare, relaționare, dar să fie paralizarea vieții în sine.
          O zi perfectă, Dia! Știu c-o ai, așa-i? 🙂

            Dianette a spus:
            Mai 6, 2014 la 1:02 pm

            Cata… o zi perfecta… (desi, de regula ma abtin in a prognostica o zi abia-ei, de cateva ore- inceputa) incepe cu noaptea de dinainte…
            Mai lipseste una, alta… ca sa o pot categorisi astfel… dar… ce-i lipseste zilei… aduce noaptea… 🙂
            Multumesc, asemenea!

              drstoica a răspuns:
              Mai 6, 2014 la 8:51 pm

              Deci, abia aștepți noaptea, da? 🙂

                Dianette a spus:
                Mai 6, 2014 la 9:36 pm

                Da… fără nopţi n-am mai avea un mâine…

                  drstoica a răspuns:
                  Mai 7, 2014 la 12:23 am

                  Fără mâine, s-ar lega nopțile între ele… 🙂

                    Dianette a spus:
                    Mai 7, 2014 la 5:47 am

                    Îţi dai seama ce haotici am deveni? 🙂

                      drstoica a răspuns:
                      Mai 7, 2014 la 1:30 pm

                      sau poate nu? ne-am adapta, mă gândesc. animale de noapte. 🙂

    ane a spus:
    Mai 6, 2014 la 9:38 am

    Corect si frumos ce ai scris. Ne îndreptam către un alt tip de existenta, mi-e frica sa nu fie controlat creierul de androizi si Pc :)) eu ,nu, dar tineri… 🙂

      drstoica a răspuns:
      Mai 6, 2014 la 12:16 pm

      Tinerii fac întotdeauna ceea ce văd la ăi mai în vârstă. 🙂 Doar noi ne amăgim că ei sunt altfel. Nimeni nu copiază un gest, ci emoția care a dus la acel gest.

        ane a spus:
        Mai 6, 2014 la 2:47 pm

        În acest domeniu, nu cred 🙂

          drstoica a răspuns:
          Mai 6, 2014 la 8:54 pm

          Emoțiile nu se manifestă într-un domeniu sau altul. Ele se manifestă în viață. Și exact ce spuneam: copy/paste. Marea noastră problemă e că nu vrem să credem. E ceea ce ne împiedică, de fapt, să-i facem pe tineri mai buni. Pentru că ei sunt exact ca noi! 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

