Competiția, Concurența… Cel mai bun

Publicat pe Actualizat pe

competitionUn american povestea despre efectul competiției asupra vieții sale. Omul a urmat facultatea de medicină în Elveția, unde exista un grup destul de mare de americani. Doctorul istorisește că unii dintre studenți au fost șocați când și-au dat seama că acolo nu exista practica acordării de note, nu se dădeau premii, nu exista listă specială a decanului cu studenții preferați, nu se ierarhiza locul 1 sau 2 pe an, la studii. Fie treceai, fie nu. Povestea omul: „Unii dintre noi chiar n-au fost în stare să conceapă așa ceva. Deveniseră aproape paranoici. Erau convinși că trebuie să fie un fel de șmecherie la mijloc”. Recunoașteți astfel de convingeri, de situații, de trăiri, dragi români? Drept urmare, câțiva studenți s-au mutat la alte facultăți. Cei care au „supraviețuit” au descoperit dintr-o dată un lucru ciudat, pe care nu-l remarcaseră niciodată în școlile americane: studenții cei mai străluciți îi ajutau pe ceilalți să treacă examenele, împărțind notițele cu ei. Acum, fiul celui ce povestește merge la o facultate de medicină din Statele Unite și-i spune tatălui că, în laborator, studenții dereglează de obicei microscopul, astfel încât următorul coleg să piardă 3-4 minute pentru a-l regla din nou.

E o poveste adevărată relatată de Anthony de Mello.

Concurența. Oamenii trebuie să aibă succes, trebuie să fie perfecți!!! Dar ce presupune, de fapt, „să fii cel mai bun„? Să fii cel mai bun și-atât? Nicidecum. Presupune să existe măcar unul mai slab, mai fraier, mai prost decât tine. Și-ți place mult, în mod conștient sau inconștient. Fiindcă asta cultivă societatea, punând masca dezvoltării, evoluției. Totuși… ce-ar fi să renunț eu la a căuta niște „mai proști decât mine”, păstrând funcțional sistemul „win-win”, „eu câștig-tu câștigi”?

Știu, mulți spun acum în gândul lor: „Ăsta-i nebun, nu știe ce vorbește, competiția m-a adus aici unde sunt, competiția a născut campioni”. Poți concura cu adevărat cu tine însuți. Să te autodepășești în fiecare zi, să nu existe „nu se poate”, să fii mai BUN azi decât ieri. Mai BUN din toate punctele de vedere, dacă mă-nțelegi. Nu poți fi mai bun profesional și mai rău personal. Ăla nu e bun.

Sportul, cel care însemna cândva o competiție relativ curată, a ajuns exclusiv un business, un domeniu al testării substanțelor interzise, un loc în care câștigi sau mori. Cu repercusiuni dramatice din partea așa-zișilor fani, suporteri. Și se nasc apoi tot felul de titluri media: „I-au umilit, au fost distruși de, sunt niște catastrofe”.

Am lucrat în cele mai importante două trusturi, două televiziuni din România. În fiecare zi contează nu neapărat cât de bun ai devenit tu, ci și cât de slab este deja celălalt. „Să moară capra vecinului!” E specific tuturor domeniilor de activitate în orice țară, în orice societate de consum. Nu ne mai oprim din goana nebună către… către ce?

E loc pentru toți sub soare. Chiar e! Dar eu, sincer, nu mai vreau să fiu cel mai bun dintre toți. Am vrut. Acum vreau doar să fiu cel mai bun dintre toate variantele mele. Să fac totul cât de bine pot. Descopăr că funcționează, indiferent de ce spun ceilalți despre starea mea de bine, despre succesul personal, despre evoluția vieții mele…

bestofyou

4 gânduri despre „Competiția, Concurența… Cel mai bun

    Cuvânta a spus:
    Aprilie 24, 2014 la 11:36 am

    Sa stii ca de multe ori m-am gandit ca cel mai bun om sta pe multe cadavre.

      drstoica a răspuns:
      Aprilie 24, 2014 la 12:05 pm

      Din păcate, așa e. Oamenii se bucură mai mult că i-au învins pe alții decât pentru reușită în sine. Când ești obligat să faci performanță, ești, de fapt, obligat să-i bați pe alții, să le iei bugetul, să-i umilești, mai mult sau mai puțin elegant. Și te bucuri când vezi că ăilalți sunt în groapă…
      Competiția cu tine însăți creează alte valori, alte coordonate. E foarte interesantă, de exemplu, povestea primului zbor al unui avion cu motor și pilot. Frații Wright încercau să realizeze asta în premieră mondială, cu bani destul de puțini și gândind (public) ce mult va profita întreaga omenire de pe urma unei asemenea invenții. Un milionar american încerca și el același lucru, gândind, public de asemenea, că va rămâne în istorie drept cel mai tare din parcare. A investit enorm pentru a-i bate pe frații Wright, dar ei își vedeau de treabă. Au reușit să construiască avionul cu motor, iar milionarul, drept urmare, și-a închis toate laboratoarele de cercetare. Pentru milionar, nu a contat că, în sfârșit, cineva făcuse un lucru extraordinar, cât a contat faptul că nu reușise să-i bată pe cei doi. Iar el, iată, a rămas un anonim, nimeni nu-i mai scrie numele…
      Când vrei să-ți faci un bine, gândește-te ca nu cumva binele ăla să fie rău pentru altcineva. Că nu mai e bine.
      E mult de vorbit pe tema asta, e un subiect foarte complex, cu dus-întors. Dar eu descopăr în fiecare zi că se pot obține rezultate excelente fără să-i concurez neapărat, egoist pe alții, ci doar pe mine însumi. În condițiile în care, ani de zile, concurența era lege pentru mine.

    ideidincorcodus a spus:
    Aprilie 24, 2014 la 12:35 pm

    Cand eram copila , mama imi spunea mereu ca n-am pic de ambitie, ulterior am descoperit ca n-am spirit competitiv pentru ca pur si simplu nu-mi place sa ma lupt cu nimeni. In schimb am aflat ca-mi place extrem sa-mi depasesc propriile recorduri fie ele , initial la jocuri video si mai apoi la fiecare revenire asupra unui lucru, proiect sau temiri ce pentru a fi sigura ca este din ce in ce mai bun si pentru a-mi multumi mie pentru rezultat. Prefer sa ajut, sa merg umar la umar, sa zic multumesc si sa merg mai departe, decat sa zambesc ipocrit intr-o competitie.

      drstoica a răspuns:
      Aprilie 24, 2014 la 6:11 pm

      Foarte bine, bravo ție!!!
      Mama făcea atunci ceea ce știa și ea că e cel mai bine pentru tine. Pentru că la fel fusese și ea crescută. Dar uite că, în mod conștient, ajunși la maturitate, putem să punem stop unor astfel de programe mentale și să descoperim că există și o altă variantă, mai frumoasă. Îți dai seama ce succes personal în viață va avea un om căruia i se inoculează valori curate încă de copil.
      Multă baftă să ai în tot ce faci!

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

