Adams æbler. Aka: Adam’s Apples. Adică… da, n-a fost un singur măr, cum credeam noi :)

Publicat pe Actualizat pe

aaE un film danez, din 2005. Cu un neo-nazist (Adam Pedersen) eliberat condiționat, obligat să stea vreo 3 luni într-o biserică de țară. Parohia reverendului Ivan Fjeldsted. Un tip pentru care nu există pedeapsă divină. Doar provocare. Un preot pe care soarta l-a făcut knockout ori de câte ori a avut ocazia. Și a avut. Dar Ivan Fjeldsted e bolnav de pozitivism. Vede lumea cu niște ochi nebuni de-atâta bunătate interioară. Chiar: o fi nebun? O fi înțelept? O fi precum Omul de la care a început numărătoarea anilor moderni?

Foarte complicat filmul, filosofic vorbind. De fapt, n-am prea văzut un altfel de film scandinav până acum. Ăștia nu știu să se exprime simplu, de doi lei.

Înaintea lui Adam Pedersen, mai fuseseră trimise la biserica lui Ivan încă două personaje cu un trecut tare încărcat. Și cu un prezent la fel. Un arab, maimuță pentru naziști, și un fost jucător de tenis de câmp. Mai apare o alcoolică însărcinată, căreia medicii i-au spus că viitorul copil are 60% șanse să fie născut cu un handicap grav. Toți trei au rămas aici, la mănăstire, fără să-i oblige nimeni. Au rămas așa cum erau ei dintotdeauna… Plus un fost angajat în lagărele de concentrare. Fost „angajat model”, dacă mă-nțelegi. Ajuns la 86 de ani.

Adam nu știe ce e toleranța. Nu-i arde de iertări și de prostii specifice oamenilor obișnuiți. De fapt, el se consideră omul obișnuit între nebuni și specimene care merită să moară. Gașca de neo-naziști abia așteaptă să revină „acasă”; e liderul lor. Deocamdată, ajunge față-n față cu reverendul de țară. Pe Adam l-ai ocoli și ziua-n amiaza mare dacă l-ai întâlni pe stradă.

Ivan Fjeldsted: Se spune pe-aici ca esti neo-nazist. Esti într-adevar? Nu e primul lucru care-ti vine în minte uitându-te la cineva ca tine.

Adam Pedersen: ?…

Ivan: Zice lumea ca esti un om rau. E nepoliticos sa scrii asta în CV-ul cuiva. Esti într-adevar un om rau? Eu nu cred… Uita asta, pentru ca nu exista oameni rai. Eu nu cred în asa ceva. Dacă vei cauta doar raul în toate, atunci, da, lumea e rea, clar. Însa poti încerca sa descoperi si partile bune; asa procedam noi aici. Asta face totul mai usor.

Adam: !!! Bine, spune-mi odata care e treaba mea.

Ivan: Eu nu pot face asta. Trebuie ca tu s-o descoperi singur. Tot ceea ce-mi doresc eu este sa-ti stabilesti un obiectiv.

Adam: Tu asculti vreo secunda ce-ti spun?

Ivan: Da, cred ca da. În orice alta situatie, as zice ca esti nepoliticos, dar ma gândesc sa nu vorbim despre asta acum. Care ti-e obiectivul aici?

Adam: !… Bun. As vrea sa… mmmcoc un tort!

Ivan: Sa coci un tort?… A, un tort de mere?

Adam: …Da, un tort de mere! Telul meu… e să coc un tort mare de mere!

Ivan: Cu mere din gradina noastra?

Adam: Da, cu merele din gradina!

Ivan: Asta-i o idee buna. Bun obiectiv! Ai sa coci un tort. (îsi notează în caiet) Vei avea grija de pom pâna pe 1 august. Apoi, vei culege merele ca sa coci un tort cu ele.

Adam:

În mașina preotului, ori de câte ori dădeau drumul la radio, se auzea numai Bee Gees – How Deep Is Your Love. Și de fiecare dată, Adam oprea muzica aia… idioată. Depinde din ce unghi alegi să privești lucrurile. Nimeni nu te poate convinge de ceva anume. Tu ești cel care alege una sau alta, tu îți evaluezi și interpretezi propria realitate.

Ultimul dialog avându-l drept protagonist pe doctorul Kolberg e absolut genial! Nu-l pot reproduce, fiindcă aș da prea multe din casă. Din casa filmului. 🙂

Ivan (în chilia lui Adam, privind la tabloul de pe perete): O, ce barbat frumos! E tatal tau?

Adam: Ăla e Hitler.

Ivan: Nu cred… Hitler avea barba. A, ba nu, cred ca ai dreptate. Ma gândeam la rusul ala, cum îl cheama…?

Pumni, glume, gloanțe și un tort de mere. Gustă-l, să-mi spui cum ți se pare! 🙂 Mie mi-a plăcut foarte tare.

18 gânduri despre „Adams æbler. Aka: Adam’s Apples. Adică… da, n-a fost un singur măr, cum credeam noi :)

    Mitzaa Biciclista a spus:
    Martie 25, 2014 la 7:07 pm

    Și mie îmi place BeeGees. Mult.

      drstoica a răspuns:
      Martie 25, 2014 la 7:50 pm

      Nu sunt fanul lor, dar și mie îmi plac, da.

        Mitzaa Biciclista a spus:
        Martie 25, 2014 la 7:52 pm

        Mie îmi place mai ales muzica acelor ani.

          drstoica a răspuns:
          Martie 25, 2014 la 8:59 pm

          Mărturisesc că nu sunt prea îndrăgostit de muzica ușoară. 🙂 Dar, din perioada anilor ălora, îmi plac și mie Santana, Smokie, Barry White, Queen, Beatles – dacă pe ăștia din urmă îi pot include și printre ascultații anilor 70 (ținând cont că Let It Be în 70 a apărut)…

    Romana a spus:
    Martie 25, 2014 la 11:30 pm

    Off topic: ti-ai dezactivat notificarile de la butonul ”contacta-ti-ma”? Ti-am lasat acolo un mesaj…

      drstoica a răspuns:
      Martie 26, 2014 la 12:06 am

      Ți-am trimis cartea pdf cu wetransfer și de 3 ori același mail de pe două adrese diferite, dar mi s-au întors cu eroare, mai puțin ultima dată. Nu știu ce pot face. Mai ai o adresă disponibilă, dar nu pe gmail?

        Romana a spus:
        Martie 26, 2014 la 12:23 am

        Uffff, merci pt eforturi. Stiam io ca esti om serios. 🙂
        Da, mai am si alta adresa….unde sa ti-o trimit? 🙂

          drstoica a răspuns:
          Martie 26, 2014 la 12:28 am

          Trimite-o tot așa, la Contact, te rog.

            Romana a spus:
            Martie 26, 2014 la 12:28 am

            done

              drstoica a răspuns:
              Martie 26, 2014 la 12:37 am

              Sper că, de data asta, am rezolvat cu succes situația. 🙂

                Romana a spus:
                Martie 26, 2014 la 12:52 am

                Cu succesuri! 🙂 Multumesc mult! Dau io prima BR RC! 😛

                  drstoica a răspuns:
                  Martie 26, 2014 la 10:30 am

                  Românească sau canadiană? 🙂

                    Romana a spus:
                    Martie 26, 2014 la 4:20 pm

                    Pai romano-canadiana.
                    Check: http://kruhnen.com/
                    😛

                      drstoica a răspuns:
                      Martie 26, 2014 la 4:31 pm

                      Am înțeles: tu mă inviți la bere, eu fac cinste. 🙂

    Romana a spus:
    Martie 26, 2014 la 11:28 pm

    Nu mai am butonul ”Raspunde”. Deja m-ai banat? 😛

      drstoica a răspuns:
      Martie 27, 2014 la 10:50 am

      Păi, câte răspunsuri să tot încapă unul sub altul? La un moment dat, tre’ s-o iei de la capăt. Ca-n viață, nu? 🙂

    Romana a spus:
    Martie 31, 2014 la 2:34 am

    Wow ce film. Si mie mi-a placut mult.
    Merci de recomandare.

      drstoica a răspuns:
      Martie 31, 2014 la 1:07 pm

      Cu mare plăcere. Eu am un mare respect pentru filmele scandinave.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

