Hannah Arendt. O evreică renegată de evrei

Publicat pe Actualizat pe

hannah_arendt_posterHannah Arendt a fost un filosof german de origine iudaică, studentă a lui Heidegger în prima jumătate a secolului XX, căruia i-a împărtășit ideile despre gândirea umană. Înainte de izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, a fugit de naziști. În Franța, unde, după ocuparea țării, a ajuns într-un lagăr. A reușit să fugă în Statele Unite, unde a evoluat în timp ca filosof și profesor universitar.

Pe când statul Israel era încă unul proaspăt format, Mossadul a prins un fost ofițer superior SS, Adolf Eichmann. L-au adus la Ierusalim și l-au judecat, condamnându-l la moarte pentru crime împotriva umanității.

Filmul e o producție germană, cu Barbara Sukowa în rolul principal. Esența poveștii, mesajul și profunzimea lui sunt unele tulburătoare. O profunzime pe care, rezumată în doar câteva cuvinte, n-ai reuși s-o înțelegi nicicum. Ai nevoie de o mare disponibilitate mental-emoțională și intelectuală ca să poți vedea ceea ce a văzut Hannah Arendt. Femeia asta vrea să privești din mai multe unghiuri niște situații despre care știai una și bună. Vrea să gândești, dacă ar fi să o întrebi pe Hannah Arendt.

Avem impresia că părerile pe care ni le exprimăm scurt și categoric în fiecare zi sunt ale noastre. Nici nu încercăm să ne dăm seama de unde vin ele, cine ni le-a „predat” și cum ar fi, de fapt, să căutăm propriile păreri în adâncul minților. Să privim lucrurile din mai multe perspective, chiar dacă deciziile nu ni se schimbă. Dar vom reuși să prevenim, nu doar să pedepsim, să ne răzbunăm.

În timpul procesului, H.A. merge în Israel în calitate de reporter special al revistei americane New Yorker. Îl ascultă pe Eichmann, îl urmărește cu atenție și trage concluzii care, odată publicate, declanșează un scandal uriaș. Ea, o evreică, alege să privească în profunzime situația acelui om și să descopere cine si ce alege el sa fie.

Hannah Arendt: N-am scris un cuvant in apararea lui Eichmann. Dar am incercat sa explic surprinzatoarea mediocritate a omului care se manifesta in raport cu faptele sale cumplite. A incerca sa intelegi nu inseamna a ierta. Consider ca e responsabilitatea mea sa inteleg. Obisnuim sa spunem despre gandire ca e un dialog tacut cu noi insine. Refuzand sa fie o persoana, ci un corect executant, Eichmann a abandonat cu desavarsire o calitate umana definitorie: capacitatea de a gandi. Iar aceasta incapacitate de a gandi a creat posibilitatea ca multi oameni normali sa comita fapte malefice pe o scara gigantica, asa cum nu s-a mai vazut vreodata.

Odată cu publicarea articolelor, adunate ulterior într-o carte apărută tot în Statele Unite, femeia asta și-a pierdut unii dintre cei mai buni prieteni, admiratori și susținători. Dar a mers înainte. Suferința provocată de prigonirea nazistă, trăită pe pielea ei, a măcinat-o continuu; dar nu și-a abandonat opinia care se situa contra curentului. Unii au zis contra umanității. Alții au înțeles că e contra refuzului de a gândi și simți cu adevărat. „Ignoranța creează monștri.” Dacă nu era evreică, o linșau.

ha2Hannah: Eichmann nu e un antisemit. L-ai auzit tu insuti. Se supunea numai legii. Si s-ar fi supus oricarei legi la fel.

Kurt: E absurd. Toti cei care s-au inscris in partid, mai ales cei din SS, erau niste antisemiti convinsi si neinduplecati.

Hannah: Se jura ca nu a facut personal rau niciunui evreu. Nu e interesant ca un om care a facut tot ce i-a cerut un sistem criminal, un om dornic sa dezvaluie pe larg detaliile muncii sale insista ca nu are nimic impotriva evreilor?

Kurt: Pretinde ca nici nu stia unde mergeau trenurile cu detinuti. Crezi asta?

Hannah: Pentru el nu era important sa stie sau nu. Transporta oameni catre moarte, insa nu se simtea raspunzator pentru asta. Odata ce trenurile se puneau in miscare, munca lui era gata.

Kurt: Deci, el crede ca nu are nicio vina pentru ce se intampla dupa aceea cu oamenii pe care ii transporta?

Hannah: Da. Asa vede el lucrurile. E un birocrat autentic. Kurt, nu poti nega faptul ca exista o diferenta uriasa intre inimaginabila grozavie a faptelor sale si mediocritatea Omului din el.

Problema e dincolo de fapte, de evenimentele petrecute în timpul războiului. Problema a coborât la nivelul  profund al conștiinței umane. Conștiință pe care unii au refuzat-o, predându-se celor care pe ei i-au transformat în roboți, iar pe ceilalți în victime.

Hannah: Eichmann e un om infiorator de normal.

Hans: Da, dar nu toti oamenii normali au condus departamentul 4B-4 din Biroul de Securitate al Reichului, insarcinat cu exterminarea evreilor din Europa.

Hannah: Ai dreptate. Dar el se considera un slujitor fidel al statului german si trebuia sa urmeze ordinele Fuhrerului. „Loialitatea mea e onoarea mea”, a zis Eichmann. Ordinele Fuhrerului fusesera ridicate la rang de lege suprema. Prin urmare, nu se simtea vinovat de acuzatiile aduse. Actionase conform legii.

Hans: Tu vrei sa-l ierte?!

Hannah: Bineinteles ca nu! Sa-l spanzure.

Și l-au spânzurat. Doar că Hannah Arendt a mai acuzat în mod direct mare parte a liderilor din comunitățile evreiești europene. Poate are, poate nu are dreptate. Nu mă apuc eu să judec ceva despre care nu știu mai nimic.

Hannah, în articol: Oriunde traiau evrei, existau si lideri ai comunitatilor evreiesti. Si aceasta conducere, aproape fara exceptie, a cooperat într-un fel sau altul, dintr-un motiv sau altul, cu nazistii. Adevarul este ca, daca evreii ar fi fost dezorganizati si lipsiti de lideri, s-ar fi zbatut in haos si multa suferinta, insa numarul total al victimelor n-ar fi ajuns la 4-6 milioane de oameni.

haCineva, citind aceste rânduri, a spus imediat: „E o declarație de război”. Și război a ieșit. În timp ce conducerea universității îi cerea demisia, studenții o adulau.

Hannah, în carte: Pentru un evreu, rolul jucat de conducatorii evrei in distrugerea propriului popor este, fara indoiala, cel mai intunecat capitol din toata aceasta poveste sumbra a Holocaustului.

În viața particulară, Hannah Arendt trăia o extrem de frumoasă poveste de dragoste cu soțul ei. O iubire exemplară, necondiționată, lipsită de atașamente agresive, îngrăditoare. Doar iubire sinceră. E o temă secundară a filmului, dar pe care nu o poți rata. La fel de complex e tratată și relația cu apropiații, cu prietenii de-o viață, cu secretara ei, cu femeia despre care nu știi ce să crezi: este sau nu este amanta soțului său? Nici ea nu știa și n-o interesa.

Apare, la un moment dat, o replică a lui Heidegger care îl citează pe Sfântul Augustin: Nu este invitatie mai frumoasa pentru iubire decat sa-l iubesti tu primul pe celalalt.

4 gânduri despre „Hannah Arendt. O evreică renegată de evrei

    ane a spus:
    Martie 13, 2014 la 3:35 pm

    Problema evreilor a fost, este si va fi una sensibila. Subiectul este unul amplu. Mi-a placut citatul Sfântului Augustin.

      drstoica a răspuns:
      Martie 13, 2014 la 3:53 pm

      Ai dreptate, problema evreilor e una foarte complexă, greu de descifrat în mod obiectiv.
      Iar citatul din Sf. Augustin mi-a plăcut și mie enorm. L-a dat Heidegger; el, un om care, inițial, se înscrisese în partidul nazist. Și-a asumat singur o etichetă care l-a urmărit apoi toată viața, deși orice om e supus schimbării. Iar Heidegger a lăsat în urma lui scrieri memorabile, care-ți merg la suflet. În genul vorbelor Sfântului Augustin.

    Dan a spus:
    Martie 13, 2014 la 10:37 pm

    Şi de ce, mă rog, ar fi problema evreilor una complicată ? Mie lucrurile îmi par teribil de simple şi nu fiind-am văzut de vreo 5 ori Take, Ianke şi Cadâr…

      drstoica a răspuns:
      Martie 14, 2014 la 12:04 pm

      Eu consider că nimeni nu merită tratamentul la care au fost supuși evreii în Al Doilea Război Mondial. De ce e o problemă complicată? Pentru că părerile sunt împărțite.

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s