Japonia. Merge cineva? :)

Publicat pe

japJaponia. E o țară în care-mi doresc de nu știu când să ajung. Dar n-am nici măcar un prieten care să-și dorească la fel de mult ca mine. 🙂 Mi se pare fascinantă cultura lor socială, comportamentală, arhitectural-tehnologică, spirituală… Au o relație deosebită cu natura și mare grijă de așezările rurale, atâtea câte le-au mai rămas. Sunt altfel, mi-ar plăcea să-i cunosc la ei acasă, nu doar coborând din autocare, plini de camere foto, prin toate orașele lumii. 🙂

A fost interesant să tot aflu în timp că…

Un angajat japonez din domeniul igienei, curățeniei se numește „inginer de sănătate” și poate câștiga până la 8000 de dolari pe lună. O tanti de serviciu primește, la angajare, un test scris și unul oral.

Rata de alfabetizare a Japoniei este de 99%. În medie, locuitorii arhipelagului nipon au câte 15 ani de școală! În clasele I-VI, elevii învață etica în relațiile cu ceilalți oameni. În clasele I-III, nu există niciun fel de examen, teză, lucrare de control, fiindcă, în opinia lor, scopul educației este de a insufla concepte, de a crea și dezvolta capacitatea de a face alegeri și formarea caracterului.

jap2În Japonia, peste 50.000 de oameni au depășit vârsta de 100 de ani și peste 1.000.000 dintre locuitori au mai mult de 90 de ani. 99% dintre ei sunt japonezi. Restul: coreeni, chinezi, filipinezi și, interesant, brazilieni – 180.000. Rata emigrației: zero.

Doar 3 dintre ariile metropolitane (Tokyo, Osaka, Nagoya) concentrează peste 44% din populația țării. Sunt mulți. Incredibil de mulți locuind pe prea puțini kilometri pătrați.

Trenurile și metrourile lor sunt atât de aglomerate, încât au angajat oameni care se ocupă cu împingerea pasagerilor în interiorul acestora. Uită-te la filmulețele foarte scurte de mai jos și zi dacă ție ți-ar plăcea să ți se întâmple asta în România! Mie nu. Da’ parcă aș fi avut de ales? 🙂 De era așa în București, lumea mai făcea o revoluție, pen’ că președintele și Guvernul ar fi fost de vină, clar. 🙂

52 de gânduri despre „Japonia. Merge cineva? :)

    La Petite Fille de la Mer-july a spus:
    Decembrie 23, 2013 la 10:49 pm

    Atat ii trebuie unuia sa ma impinga, face cunostinta cu poseta ! :))))

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 23, 2013 la 11:00 pm

      Dai tare? :)))

        La Petite Fille de la Mer-july a spus:
        Decembrie 23, 2013 la 11:22 pm

        Ar fi pacat de poseta ! :)))

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 23, 2013 la 11:38 pm

          Dai… unde? :)))

            La Petite Fille de la Mer-july a spus:
            Decembrie 23, 2013 la 11:51 pm

            Eu nu dau nimic, dar undeva tot nimeresc . :)))

    ane a spus:
    Decembrie 23, 2013 la 10:52 pm

    Cutremurul din Japonia 28 aprilie 2011 . Nu te superi ca mi-am permis sa postez la tine pe pagina cateva lucruri pe care ar trebui sa le invatam de la ei.
    1. CALMUL
    Nici o imagine cu lovituri în piept sau durere sălbatică. Durerea în
    sine a fost elevată.

    2. DEMNITATEA
    Cozi disciplinate la apă şi alimente. Nici un cuvânt sau gest dur.

    3. CAPACITATEA
    Arhitecţi incredibili, de exemplu. Clădirile s-au legănat, dar nu au căzut.

    4. GRATIA
    Oamenii au cumpărat doar ceea ce au nevoie zilnic, astfel încât toată
    lumea să obţină ceva.

    5. ORDINEA
    Fără jafuri în magazine. Fără claxoane şi depăşiri în trafic. Doar înţelegere.

    6. SACRIFICIUL
    Cincizeci de muncitori au rămas să pompeze apă de mare în reactoarele
    N. Cum vor fi recompensaţi vreodată?

    7. TANDREŢE
    Restaurantele au redus preţurile. Un ATM nepăzit este nefolosit. Cei
    puternici au grijă de cei slabi.

    8. FORMARE
    Bătrânii şi copiii, toată lumea ştia exact ce să facă. Şi au făcut
    exact doar ce trebuia.

    9. MEDIA
    A manifestat o magnifică reţinere în buletinele de stiri. Nimic
    senzaţional. Doar reportaje calme.

    10. CONŞTIINŢA
    În cazul în care cade curentul într-un magazin, oamenii pun lucrurile
    înapoi pe rafturi şi pleacă în linişte.

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 23, 2013 la 11:01 pm

      Da, e vorba de o cultură orientală foarte aparte, diferită de ce are Occidentul (din care și noi facem parte).
      Mulțumesc.

        ane a spus:
        Decembrie 23, 2013 la 11:31 pm

        … noi romanii suntem un popor cu un trecut zbuciumat…. care si-a pus amprenta peste noi.

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 23, 2013 la 11:39 pm

          Trecutul ne aparține, noi l-am creat, nu altcineva.

            ane a spus:
            Decembrie 23, 2013 la 11:45 pm

            Eu NU ! 🙂

    erys a spus:
    Decembrie 24, 2013 la 8:31 am

    ca sa-i cunosti, ca sa-i intelegi mai bine pe japonezi, trebuie sa le faci mai multe vizite. sunt deosebiti fata de noi si de toti ceilalti…
    casele lor sunt relativ mici, foarte scumpe, pentru ca nu este loc prea mult. am vazut grau plantat si in oras, in loc de iarba. sunt traditionalisti traditionalisti. fac pe pudicii, insa…la li la. femeile nu poarta bluzite transparente, insa poarta sutiene cu bureti multi, ca nu prea au sani, stii. muncesc pana le sar ochii din cap. cand se hotarasc sa se sinucida se duc pe fuji. ti-as mai spune din cate mai stiu, dar ma grabesc sa plec.
    sarbatori fericite si un an nou mai bun! sa petreci bine! 🙂

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 24, 2013 la 4:39 pm

      Adevărat, ai nevoie de multe și lungi vizite ca să cunoști bine locuitorii Orientului Îndepărtat. Au calitățile lor formidabile, dar și piticii la cap pe care, ca și occidental, nu-i poți înțelege cu niciun chip. De exemplu, divertisment tv ca la japonezi n-ai să mai întâlnești nicăieri în lume. Ne văităm de televiziunile românești că întrec orice limită, însă acolo, nuditatea și sexualitatea în show-urile tv sunt ceva absolut obișnuit. Pentru cine nu știe și nu crede, să dea o căutare simplă pe youtube.

    Mitzaa Biciclista a spus:
    Decembrie 24, 2013 la 9:12 am

    Eu, eu, eu. Eu îmi doresc enorm să văd Japonia!

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 24, 2013 la 4:39 pm

      Când? Să stabilim o dată, o perioadă, zic. 🙂

    Mala a spus:
    Decembrie 24, 2013 la 12:26 pm

    😀 stii ca am vrut sa ma marit cu un japonez? N-a fost sa fie.

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 24, 2013 la 4:40 pm

      Și eu la fel: când eram adolescent, visam să mă însor cu o japoneză pe care doar mi-o imaginam. Să devin noul Anjin San, mă-nțelegi? 🙂

        Mala a spus:
        Decembrie 24, 2013 la 5:15 pm

        Exact despre asta vorbeam 😀 chiar daca difera oarecumva datele problemei.

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 24, 2013 la 5:20 pm

          Corespondam cu o japoneză din Osaka. Nu-mi plăcea mie prea tare cum arăta, însă mă gândeam că până ce-o voi întâlni, va deveni adevărata Mariko San din viața mea și gata, batem palma. Ca și când pe Mariko o văzusem vreodată undeva. 🙂 🙂

            Mala a spus:
            Decembrie 24, 2013 la 6:55 pm

            Suntem ceea ce vrem sa fim la un moment dat. Si acelasi lucru il facem si cu cei din jur (fie ei reali sau imaginari). C-o fi bine, c-o fi rau… nabar n-am!

              drstoica a răspuns:
              Decembrie 24, 2013 la 7:14 pm

              E bine. Imaginația ne construiește viețile. Important e să ne imaginăm frumos, cred. 🙂

                Mala a spus:
                Decembrie 24, 2013 la 11:23 pm

                Daaa, important e sa stim unde sa ne oprim cu imaginarul, altfel trecem in alte lumi care numai de imaginar nu mai apartin.

                  drstoica a răspuns:
                  Decembrie 25, 2013 la 1:04 am

                  Păi, subconștientul știe întotdeauna să pună stop la momentul cel mai potrivit dacă-i ceri dinainte asta cu încredere. Așa descopăr eu.

    Irina a spus:
    Decembrie 24, 2013 la 8:38 pm

    Gand la gand cu bucurie! uite ce ascult eu de aseara: http://www.broascadilie.ro/index.php/video/item/18959

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 24, 2013 la 10:50 pm

      Frumooos! Instrumentul e nemțesc, dar la japoneza asta mică parcă sună cel mai bine. 🙂 Mergem? 🙂

        Irina a spus:
        Decembrie 25, 2013 la 12:25 am

        Cum sa nu! De-abia astept! 🙂

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 25, 2013 la 1:04 am

          După Crăciun încolo, da? 🙂

            Irina a spus:
            Decembrie 25, 2013 la 3:59 pm

            Dupa Anu’ Nou, Anjin san! Hai? 🙂

              drstoica a răspuns:
              Decembrie 25, 2013 la 4:07 pm

              :)) Hai la vară, să prindem cireșii lor în floare! 🙂

                Irina a spus:
                Ianuarie 3, 2014 la 9:05 am

                Ah, asta este unul dintre marile mele visuri 🙂

    monicasicoe a spus:
    Decembrie 26, 2013 la 12:02 am

    astept cu nerabdare sa ne mai scrii si despre alte tari 🙂 mai ales din Asia 🙂 o noapte frumoasa iti doresc

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 26, 2013 la 12:18 am

      Stai să-mi mai treacă dorul de ducă și mai scriu. Că mi-e să nu plec așa, pe neanunțate în cine știe ce țară de-acolo. 🙂
      Noapte bună, bună îți doresc și eu ție!

        monicasicoe a spus:
        Decembrie 26, 2013 la 12:26 am

        si daca pleci asa pe neanuntate, ce are?

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 26, 2013 la 12:38 am

          Tre’ să mai și mănânc, nu? 🙂

            monicasicoe a spus:
            Decembrie 26, 2013 la 12:47 am

            nu tre’ nimic, bre 🙂 dar ai dreptate. avem niste nevoi pe care ni le satsfacem pentru a supravietui. dar pe langa mancare, mai simtim si nevoia sa vedem locuri noi, nevoia de explorare. de ce sa nu ii acordam o atentie similara foamei?

              drstoica a răspuns:
              Decembrie 26, 2013 la 1:08 am

              Păi, cred că acord destulă atenție plăcerii de a vedea locuri noi. Doar că, de regulă, e mai mult timpul pe care îl dedicăm muncii, contractelor pe care le avem, că așa-i normal, nu poți spune brusc unui colaborator/partener/angajator: „gata, mâine plec în India, mă aștepți două săptămâni, da?”. 🙂

                monicasicoe a spus:
                Decembrie 26, 2013 la 1:10 am

                daca e colaborator sau partener sau client, de ce nu? 🙂 incerci? :))))

                monicasicoe a spus:
                Decembrie 26, 2013 la 1:17 am

                hai mah 🙂 de ce nu? incerci?

                  drstoica a răspuns:
                  Decembrie 26, 2013 la 1:20 am

                  Am făcut-o deja o dată anul ăsta. Ce e prea mult strică. 🙂 „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face.” Nici mie nu mi-ar plăcea să mă lase cineva baltă pentru că vrea să plece o săptămână în vacanță.

                    monicasicoe a spus:
                    Decembrie 26, 2013 la 1:21 am

                    eu inteleg si respect dreptul omului la vacanta. ce sa zic si eu? sunt in vacanta de peste sase luni 🙂 dar ai dreptate, atat timp cat exista un echilibru e mult mai bine. ce e prea mult strica. sau prea putin 🙂

    Bursucel a spus:
    Decembrie 26, 2013 la 4:22 pm

    Ba să știi că și mie mi-ar plăcea un drum până în Japonia. Dus… clar! Întors… e cu Poate! 😉

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 26, 2013 la 4:33 pm

      🙂 🙂 Eu numa’ dus-întors, chiar dacă perioada dintre cele două ar fi așa mai lunguță.
      Adică, dacă mergem împreună, va trebui să mă întorc singur? 🙂

        Bursucel a spus:
        Decembrie 26, 2013 la 4:51 pm

        🙄 Păi dacă o să fiu un must have pentru japonezi, te lasă inima să le strici bucuria? 😕

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 26, 2013 la 4:57 pm

          🙂 Bine, dar asta înseamnă că mă mai chemi în vizită să văd cum devii, ușor-ușor, o japoneză în chimono viu colorat, care mă servește cu ceai alb după ritualurile străvechi. 🙂

    Drugwash a spus:
    Decembrie 26, 2013 la 5:37 pm

    Hai, ikuzo! Demo, watashino nihingowa heta desu. Gomennasai! 😳

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 26, 2013 la 5:51 pm

      Nicio problemă, Drugwash. Îți respect opinia și-mi văd de drumul meu. 🙂 Știi cum e: când nu-ți place nicio carte, înseamnă că trebuie să scrii tu una. 🙂

        Drugwash a spus:
        Decembrie 26, 2013 la 6:02 pm

        Sou desu ka… Ano, goshinpai naku. Arigatou gozaimasu. Konbanwa! 🙂

          drstoica a răspuns:
          Decembrie 26, 2013 la 6:05 pm

          Nu-mi fac, nu. 🙂 Sărbători fericite să ai!

            Drugwash a spus:
            Decembrie 26, 2013 la 6:09 pm

            Mulţumesc, toate cele bune şi ţie! 😉

    incredibleyoung a spus:
    Decembrie 26, 2013 la 8:08 pm

    🙂 Eu am fost indragostita de Anjin -san pe tot parcursul lecturii…si eu vreau sincer sa vizitez Japonia.Sunt fascinata de cultura lor.Am ceva din alte vieti legat de acest subiect.:)Dar imi place si China si Coreea…bine,eu sunt fascinata de culturile acestea minunate si puternice.

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 26, 2013 la 8:12 pm

      Rezonăm: și China, și Coreea, și India, și… ok, deocamdată să le vedem pe-astea, zic. 🙂

    Cuvânta a spus:
    Decembrie 27, 2013 la 6:59 am

    Din povestirile amicilor, e o tara in care se munceste enorm. Uneori oamenii dorm la birou sau inchiriaza camere aproape de job. Am citit o stire despre tinerii japonezi care nu mai fac sex si implicit nici copii pt ca se implica in cariera. Asa ca pe mine nu ma prea intereseaza Japonia, cred ca tara florilor de cires si a samurailor plini de onoare este pe undeva departe in povestile din filme…

      drstoica a răspuns:
      Decembrie 27, 2013 la 11:41 am

      Prefer să gust singur din prăjitură, să simt eu dacă și cât de bună e, decât să iau drept adevăr absolut ce-mi spun cunoscuții ori presa. 🙂 Știi, ăsta e secretul vieții împlinite: să fac o alegere în funcție de ceea ce simt eu, trăind viața mea, nu prin ochii altora, realitatea mea, nu realitatea altora.
      Am mai pățit și eu așa: „Dacă mergi acolo, o să găsești mizerie, dezordine, oameni răi, nimic din ce știai tu din cărți”. Și am mers. N-am găsit nimic din ceea ce mi se spusese. 🙂

Ia descarcă și tu niște vorbe aici!

